De GLC is uitgegroeid tot het belangrijkste volumemodel van Mercedes-Benz. In 2026 verschijnt voor het eerst een volledig elektrische variant. Al enkele maanden voor de onthulling op de IAA in München, maakte EV Update kennis met deze volledig nieuw ontwikkelde middenklasse-SUV.

Elektrische aandrijving met tot 713 km actieradius

De nieuwe Mercedes GLC 400 4Matic met EQ-technologie verbruikt volgens voorlopige cijfers tussen de 14,9 en 18,8 kWh per 100 km. Uit een bruikbare accucapaciteit van 94 kWh is een actieradius tot 713 kilometer (WLTP) haalbaar. Dankzij een 800-volt laadsysteem kan in 10 minuten tot 303 kilometer extra rijbereik worden toegevoegd, bij een piekvermogen van zo’n 300 kW. Twee elektromotoren brengen 490 pk op de been.

Dit zijn cijfers die niemand ooit nog zal doen terugverlangen naar de inmiddels al enkele jaren niet meer geproduceerde en in rap tempo naar de vergetelheid verdwijnende Mercedes EQC. Dat was een ietwat premature poging van Mercedes-Benz om aan te haken bij de eerste elektrische SUV’s van BMW en Audi, maar die algauw werd ingehaald door de concurrentie en de tijd. De nieuwe GLC is nog niet op de markt verschenen, maar het topmodel van de nieuwe BMW iX3 lijkt op papier vrijwel alles beter te doen: snelladen met 400 kW, een actieradius van 805 km, 372 km erbij in 10 minuten. Alleen met zijn 469 pk aan motorvermogen moet hij nederig het hoofd buigen voor de elektrische Mercedes GLC 400 4Matic.

MB.OS: digitaal brein van de GLC

De Mercedes GLC herinterpreteert de klassieke Mercedes-grille. Het front van de auto wordt gedomineerd door een verlicht schild waarin het aloude honingraatpatroon van beroemde klassiekers – van vooroorlogse Mercedes Simplex tot de huidige S-klasse – te herkennen is. Wanneer je in de buurt komt van de GLC, word je onthaald met een spectaculaire lichtshow. Daarmee weet je je buurjongetjes ongetwijfeld te imponeren, maar wij vrezen dat het showstukje algauw gaat vervelen. Kan het ook uit?

Spectaculair is ook het interieur van de nieuwe GLC, en dan vooral vanwege het dashboard. Je kunt opteren voor een 99,3(!) cm breedbeelddisplay. Mercedes heeft in eerdere modellen al het soortgelijk geproportioneerde Hyperscreen geleverd, maar dat was nog duidelijk onderverdeeld in drie verschillende elementen. In de GLC is dat niet meer het geval. Erg fraai, maar ook hier geldt: hoelang blijft de fascinatie intact?

Mercedes’ nieuwe elektrische middenklasse-SUV draait op MB.OS (Mercedes-Benz Operating System). Dit systeem regelt het complete infotainment, het laadbeheer en alle rijhulpsystemen, en leert voorkeuren van de bestuurder. Updates verlopen ‘over-the-air’. Een onderdeel is het MBUX Virtual Assistant, dat ‘natuurlijke’ gesprekken kan voeren. Door integratie van Microsoft en Google AI-toepassingen wekt het systeem eerder de indruk een volwaardig gesprekspartner te zijn dan een spraakbesturing die zelden doet wat je opdraagt.

Ruimte en trekvermogen

De nieuwe GLC heeft een 8 cm langere wielbasis dan zijn voorganger. Anders dan in veel andere EV’s, is dat Mercedes daadwerkelijk heeft nagedacht over de bruikbare ruimteverhoudingen van het interieur. Neem plaats op de achterbank en eindelijk zit je lekker. Je hebt je knieën niet op oorhoogte, je bovenbenen krijgen een goede ondersteuning en je kunt je voeten zowaar onder de voorstoelen schuiven. De bagageruimte heeft een inhoud van 570 liter, en dat is uit te breiden tot 1.740 liter. Voorin is nog een frunk van 128 liter aanwezig. Ook indrukwekkend: het trekgewicht van 2.400 kilo.

Transparante motorkap

De GLC wordt geleverd met luchtvering en vierwielbesturing, waarmee het comfort en de manoeuvreerbaarheid van de auto naar een hoger niveau worden getild. Mercedes geeft hoog op voro het zogenaamde One-Box remsysteem, dat tot 300 kW aan energie terugwint bij het afremmen. Voor onverharde wegen beschikt de GLC 400 4Matic over een Terrain-modus, waarbij camera’s de ondergrond in beeld brengen via de functie ‘transparante motorkap’.

Via MB.CHARGE Public kun je onderweg alvast een vrije laadpaal reserveren. Doordat de auto Green Charging ondersteunt, wordt voor elke laadsessie groene stroom aan het net toegevoegd. De GLC is voorbereid op bidirectioneel laden. De accu kan stroom leveren aan een woning (Vehicle-to-Home) of terugleveren aan het net (Vehicle-to-Grid).

Conclusie Mercedes-Benz GLC

Met de nieuwe GLC (2026) voegt Mercedes een heel belangrijke, maar ook interessante nieuwe SUV toe aan zijn modellengamma. De auto biedt een grote actieradius, een hoog trekgewicht en de modernste softwarefuncties. De praktijk zal leren of de auto is opgewassen tegen het geweld van de nieuwe BMW iX3. Een scherpe prijsstelling zal daarbij beslist helpen.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *