Waar de eerste generatie EV’s vooral draaide om pionieren en compromissen sluiten, en de tweede generatie al een stuk bruikbaarder was maar nog niet in alle opzichten kon tippen aan benzine- of dieselmodellen, lijkt met de komst van een derde generatie een nieuw tijdperk te beginnen. Elektrisch rijden is nu niet alleen gelijkwaardig, maar in veel gevallen zelfs béter. De nieuwe Mercedes-Benz CLA lijkt de eerste echte vertegenwoordiger van die derde generatie te worden. En ik mocht er alvast in zitten.

Laden alsof je tankt

De CLA is gebouwd op een 800 volt-platform, waardoor de tijd die je aan de snellader moet staan drastisch wordt ingekort. 800 volt is op zichzelf niet nieuw, maar de snelheid – of beter gezegd: de tijd die je kwijt bent – is bijna net zo snel als tanken. Volgens Mercedes kun je in 10 minuten tot 325 kilometer aan actieradius toevoegen. Tien minuten is natuurlijk wel wat langer dan tanken, maar bedenk dat je die tijd prima kunt gebruiken voor een korte pauze om weer aan de volgende 300 km te beginnen. Met een volledig opgeladen accu van 85 kWh rij je tot 792 kilometer ver.

Ook de omvormer voor gewone laadpalen hebben ze onder handen genomen. Hoe precies, weten we nog niet, maar Mercedes belooft minder thermische verliezen – iets waar alle omvormers mee te maken hebben.

Krachtig en capabel

De elektrische CLA rijdt efficiënt en vooral vlot. De versie met 200 kW sprint in 6,7 seconden naar de 100 km/h, terwijl de 260 kW sterke AWD-variant dat in slechts 4,9 seconden doet. Maar misschien nog opvallender: hij kan tot 1.800 kilo trekken. Daarmee wordt het ook een serieuze optie voor mensen die met een caravan of aanhanger op pad willen.

Slimme assistent en intuïtieve bediening

Van binnen voelt de auto aan als een slimme, digitale cocon. Drie schermen vullen het dashboard, het infotainmentsysteem is supersnel en reageert op je stem alsof je met een slimme assistent praat – letterlijk, want het systeem maakt gebruik van AI van Google en Microsoft. Je kunt een natuurlijk gesprek voeren met de auto, inclusief vragen over je route, je stemming of zelfs leuke dingen in de buurt.

Navigeren doe je met Google Maps, je films stream je via Disney+ of Sony’s RIDEVU, en voor de passagier is er zelfs een eigen scherm. Het systeem leert van jouw voorkeuren en blijft zichzelf updaten via de cloud.

Een design dat blijft hangen

Het uiterlijk van de CLA maakt met de 142 verlichte sterren in de grille best wat indruk. De neus heeft een haai-achtige vorm, en ook de koplampen en achterlichten zijn vormgegeven in sterdesign. Binnenin gaat dat futuristische design vrolijk door. Alles oogt strak en minimalistisch, met een zwevende middenconsole, ruime zit en een standaard panoramadak dat veel licht binnenlaat. Modern, maar niet kil.

Wat er nog aankomt

Mercedes is nog niet klaar. Later dit jaar verschijnt ook een CLA Shooting Brake, de sportieve stationwagon met meer ruimte. En voor wie elektrisch rijden nog een brug te ver is, komt er ook een hybridevariant met 48V-technologie. Immers, niet ieder land is qua regelgeving gelijkwaardig of beschikt over een eenduidig beleid.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *