
Foto’s: Jeffrey van der Vaart
Al veel eerder werd het vlaggenschip uit Korea aangekondigd en toch hebben we er lang genoeg op moeten wachten. Nu breidt Hyundai zijn elektrische modellengamma eindelijk uit met een topmodel: de drie zitrijen tellende Ioniq 9. Tijd voor een nadere kennismaking.
Onze eerste ontmoeting met de auto vond plaats in Londen voor een interview met de CEO van Hyundai Europa. Je herkent meteen de Hyundai in de auto: strak, modern, zelfs iets ‘clean’ vanwege de gladde oppervlakken. Het design is vooral aerodynamisch doordacht. Zo doordacht dat Hyundai er een naam voor heeft bedacht: “aerosthetics”. Dat wil zeggen vormgeving die mooi oogt en tegelijk efficiënt is. De vlakke voorruit en korte motorkap dragen bij aan de stroomlijn, zonder dat het ten koste gaat van de binnenruimte.
Luchtweerstandscoëfficiënt
De Ioniq 9 is de eerste Hyundai met een dubbelwerkend Active Air Flap-systeem in de neus. Voor koeling openen de kleppen, voor minder luchtweerstand sluiten ze weer. Ook de tot 21 inch grote wielen zijn aerodynamisch ontworpen. Onderzijde, antennes en zelfs de spiegels zijn glad weggewerkt. Het resultaat: een luchtweerstandscoëfficiënt (CW-waarde) van 0,259. Daarmee komt de actieradius onder gunstige omstandigheden tot 620 kilometer. Zelfs bij de AWD-uitvoering behaal je volgens WLTP nog steeds 600 km.
Aan voor- en achterzijde zie je de bekende Parametric Pixel-lichtsignatuur, met een brede lichtbalk en pixelvormige units. In de luxere uitvoeringen levert Hyundai adaptieve matrix-LED-koplampen die automatisch dimmen en bijsturen. Klassieke buitenspiegels zijn optioneel te vervangen door digitale camera’s.
Lounge-ervaring
Door het speciaal ontwikkelde EV-platform is de vloer volledig vlak en de wielbasis met 3,13 meter uitzonderlijk lang. Dat levert veel been- en hoofdruimte op alle drie zitrijen. Zelfs volwassenen op de achterste stoelen zitten nog redelijk ruim. Er zijn twee indelingen: een zevenzitter met tweede zitrij-bank of een zészitter met twee individuele stoelen. Heb je vaker de stoelen achterin nodig met maximaal 6 personen, zou die versie ook de meest logische keuze zijn.
De optionele Relaxation Seats voorin kantelen ver naar achteren en hebben uitschuifbare beensteunen, handig tijdens een laadstop. De “Universal Island 2.0” is een verschuifbaar middenconsole met veel opbergruimte, variërend van kleinere vakken tot een lade van ruim 12 liter. De bagageruimte loopt uiteen van 338 liter met alle stoelen in gebruik tot bijna 2.500 liter met tweede en derde rij neergeklapt. Onder de motorkap zit een extra opbergruimte van maximaal 88 liter (iets minder bij AWD-versies).
Het interieur is hoogwaardig afgewerkt, met aandacht voor rust. Een warmtepomp en meerzone-klimaatregeling zorgen voor comfort tot achterin. Ongebruikte zones kunnen worden uitgeschakeld om energie te besparen.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl