BMW heeft in een (niet extreem) exclusieve preview hun nieuwe Neue Klasse laten zien. We zeggen “niet extreem”, omdat de auto al in al haar glorie op de IAA heeft staan pronken. Het verschil? Nu hebben we erin kunnen zitten, hem kunnen aanraken en vragen kunnen stellen.

Wat is de Neue Klasse?
Vertaald staat er “nieuwe klasse”. Het is marketingtaal van BMW om het nieuwste model en de nieuwste technologie te laten zien. Er was een tijd dat de BMW 1600 de Neue Klasse was. Ook de 3-serie hoorde bij die beweging toen die voor het eerst aan het publiek werd getoond.

De BMW iX3 is dus de nieuwste drager van die titel, en niet zonder reden. Het bedrijf heeft er een hoeveelheid technologie in gestopt waar je u tegen zegt – daarover later meer. Dat kunnen we nu dus allemaal delen dankzij het evenement waar wij bij mochten zijn. We beginnen op een plek waar ik dat logisch vind: de grille. Voorheen een plek waar men op een BMW veel chroom kon zien; tegenwoordig zien we vooral verlichting, en op de nieuwe BMW iX3 is die volledig van LED’s voorzien. De rest lijkt op pianozwart (fijn voor de vingerafdrukken). Daarachter vinden we een kleine frunk, genoeg voor je laadkabel, maar dan houdt het ook wel op.

De handgrepen trekken in de carrosserie, wat gebeurt voor een verbetering van de luchtstroom. Standaard zijn die handgrepen uitgeklapt en dus niet ingetrokken. Dat betekent dat wanneer je in het water belandt, de accu compleet leeg zou zijn of bij andere vervelende scenario’s: je handgrepen en dus de toegang tot de auto blijven mogelijk. Leuk feitje: stel dat de handgrepen door vorst vastzitten, dan merkt de computer dat op en is de handgreep geprogrammeerd om te trillen tegen de vorst om het ijs te breken. Of dat feitje ook werkt om op een date het ijs te breken, weten we niet.

Afwerking terug van weggeweest

Open de deuren en je ziet iets dat we van BMW al lange tijd niet hebben kunnen zeggen: het interieur voelt écht heel erg goed doordacht en duur aan. De afwerking is top. De rode kleur van het interieur van het showmodel is overigens een must. Mensen die het niet bestellen, zouden op een of andere manier gestraft moeten worden. Wat is minder prettig? De aanraakgevoelige knoppen op het stuur moeten benoemd worden. Persoonlijk zou ik te allen tijde een rond stuurwiel kiezen, maar in dit interieur geef ik toe dat het werkt. Het ligt overigens wél erg prettig in de hand; hoe het is om mee te rijden, moeten we nog achterhalen. Door zo’n 200 computers te vervangen door slechts vier eenheden wordt er flink ruimte bespaard. Daardoor is het dashboard flink naar voren geplaatst en heb je meer ruimte gecreëerd – een slim trucje.

De stoelen zitten op het eerste gezicht prettig en ook de achterste zittingen bieden genoeg ruimte en comfort. Overigens zijn de rugleuningen van alle zittingen te verstellen. Daardoor kun je meer bagageruimte creëren of een prettigere zitpositie voor je medereizigers.

De bagageruimte is gegroeid met 68 liter in vergelijking met de auto die de nieuwe iX3 vervangt. Je hebt nu 578 liter tot je beschikking. Met platgegooide achterbanken groeit dat natuurlijk flink – 1.750 liter zou beschikbaar moeten zijn.

Dagenlang scherm

Oké, we geven toe: het zijn slechts twee schermen. Een daarvan is natuurlijk het infotainmentscherm. De auto’s die op de show staan, zijn preproductiemodellen. Dat betekent dat de kwaliteit nog niet op het niveau is dat BMW graag in productie neemt. Althans, dat wordt gezegd, maar de reactiesnelheid, helderheid, kleuren en animaties zijn allemaal van hoog niveau. Wat hier nog aan verbeterd zou moeten worden, mag Joost weten. De vorm vinden we leuk; alsof het naar de rijder toe getrokken is. Dit scherm is leuk, maar recht voor je ogen zit er een dat nog indrukwekkender is.

In je gezichtsveld, over de volledige breedte van het dashboard, loopt het “scherm” met alle informatie die je als rijder zou willen weten en nog veel meer. Een echt scherm is het overigens niet; het is een projectie op een laagje glas vlak onder de voorruit. Op het eerste gezicht lijkt het op iets dat Citroën enkele jaren geleden had, maar dat doet het eigenlijk geen recht. Je bedient het via je infotainmentscherm, waardoor we ons afvragen hoe intuïtief dat gaat zijn als je onderweg bent. Daar moeten we nog achter komen, dus kunnen we er nog niks over zeggen. Wél kunnen we zeggen dat er te allen tijde in het midden van het rijdersscherm een digitale AI-assistent zit. Als “zij” je kan helpen met het maken van aanpassingen in dat scherm, zou dat briljant zijn.

En dan de technologie

Als het gaat om technologie kijkt de wereld tegenwoordig vaak naar China. Dat betekent niet dat je de Duitsers buiten spel moet zetten. De vier computers vervangen, zoals beschreven, de vrachtwagenlading aan losse systemen in een conventionele auto. Het accupakket is 108 kWh groot en BMW claimt een bereik van 805 kilometer. Dat zou betekenen dat de iX3 gemiddeld zo’n 13,4 kWh per 100 kilometer verbruikt. Als dat zo is, zijn dat indrukwekkende cijfers.

De auto staat op een 800 volt-platform en kan tot 400 kW laden. Na tien minuten zou er een rijbereik van 372 kilometer “bijgetankt” moeten zijn. Heb je langer de tijd, dan kan de auto van 10% naar 80% laden in 21 minuten.

Je hebt 345 kW (469 pk) onder je rechtervoet als je kiest voor het krachtigste model. Nul naar honderd duurt naar verluidt 4,9 seconden. Volgens BMW is de volledige aandrijflijn echter ingesteld op comfort en souplesse. Wegrijden met een flinke duw in de rug of tot stilstand komen met een schok zou niet onmogelijk moeten zijn, maar wel erg lastig – aldus BMW.

Het grote accupakket is, zoals bij meer EV’s, een integraal deel van de auto en bepaalt dus ook de torsiestijfheid van het model. Klinkt leuk, maar dat kunnen we nog niet bevestigen. De cellen in die accu zijn cilindrisch en hebben 20% meer energiedichtheid dan de vorige generatie, én kunnen tot 30% sneller worden geladen.

Hebben we je geïnfluenceerd? 

Lukt het de BMW iX3 om de show te stelen? De afwerking en technologie lijken op topniveau. De beloftes zijn veelbelovend, en als die uitkomen, heeft BMW een potentieel vervolg in het succesverhaal dat de Neue Klasse is. Voor nu kunnen we enkel met smacht wachten op de eerste ritten.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *