Xiaomi is officieel gestart met de verkoop van zijn eerste volledig elektrische SUV, de YU7. De verwachtingen waren aan de hand van de onthulling van de YU7 al bijzonder hoog. Maar bijna niemand had kunnen denken dat er binnen drie minuten na de opening van de reserveringen al meer dan 200.000 aanvragen binnenkwamen. Na een uur stond de teller op bijna 300.000. De belangstelling voor dit model, dat zich op de Chinese thuismarkt op het hogere SUV-segment richt, is duidelijk enorm. En dat is pas het begin want Xiaomi gaat zich ook richten op een internationale expansie.

Flinke actieradius en krachtige prestaties

De basisversie van de YU7 biedt een indrukwekkende actieradius van 835 km. Dat is dan volgens de best wel optimistische CLTC-cyclus, maar evengoed is die actieradius behoorlijk indrukwekkend voor een SUV van dit formaat. De Pro- en Max-uitvoeringen, uitgerust met vierwielaandrijving, halen respectievelijk 770 km en tot 760 km (ook volgens CLTC).

De Max-versie onderscheidt zich door een vermogen van 288 kW, 690 pk, en een sprint van 0 naar 100 km/h in slechts 3,23 seconden. De aandrijflijn bestaat uit Xiaomi’s eigen HyperEngine V6s Plus technologie, met een motor die tot 22.000 toeren per minuut haalt.

Luxe interieur met aandacht voor comfort en gezondheid

Xiaomi investeert fors in de beleving van het interieur. Alle hoge contactpunten zijn voorzien van zachte materialen die voldoen aan OEKO-TEX Class 1, een certificering die aantoont dat ze bijvoorbeeld ook veilig zijn voor de gevoelige huid van baby’s. De stoelen zijn bekleed met Nappa-leer en bieden onder meer een zero-gravityfunctie met 10-punts massage, die de rijervaring aanzienlijk verhoogt.

De achterbank kan elektrisch worden versteld tot een lounge-positie van 135 graden, wat lange ritten comfortabeler moet maken. De ruime cabine heeft 36 opbergvakken en een slimme indeling van de bagageruimte, die tot 1.758 liter uitklapbaar is. Verder bevat de YU7 een ingebouwde slimme koelkast met een inhoud van 4,6-liter en een Dolby Atmos geluidssysteem met 25-speakers.

Geavanceerde veiligheids- en rijhulpsystemen

Veiligheid staat hoog in het vaandel met een koetswerk dat voor 90,2% uit hoogwaardig staal en aluminium bestaat en op cruciale plaatsen is versterkt met Xiaomi’s Ultra-high strength steel van 2.200 MPa. De accu’s voldoen aan strengere veiligheidseisen dan de Chinese normen van 2025 en hebben een extra beschermlaag tegen beschadigingen van onderaf.

De YU7 beschikt standaard over een geavanceerd rijhulpsysteem dat draait op een NVIDIA DRIVE AGX Thor-platform met 700 TOPS rekenkracht. Dit systeem maakt gebruik van 10 miljoen training clips om het rijgedrag te optimaliseren en ongelukken te voorkomen, en bevat LiDAR, millimetergolfradar, en meerdere camera’s en sensoren.

Slimme bediening en connectiviteit

Dat dit Xiaomi’s specialistiet is behoeft geen nadere toelichting. Het nieuwe Xiaomi HyperVision Panoramic Display gebruikt een triple Mini LED scherm dat informatie projecteert in het directe gezichtsveld van de bestuurder. De AI-assistent XiaoAI werkt nu met multimodale interactie en kan via spraakopdrachten vanuit elke zitpositie worden aangestuurd, zelfs van buiten de auto.

Het ecosysteem ondersteunt Apple CarPlay met verbeterde integratie en biedt de mogelijkheid om via handgebaren functies te bedienen. Bovendien is het interieur voorzien van negen magnetische bevestigingspunten voor accessoires, een 4K gimbal camera voor real-time monitoring, alsmede een uitgebreid oplaadsysteem met maximaal 100 watt op verschillende punten.

Marktpositie en internationale ambities

Met de officiële start van de verkoop van de Xiaomi YU7 begint er een nieuwe fase voor het Chinese merk, waarbij hoogwaardige techniek en praktische luxe samenkomen. Het enorme aantal reserveringen toont aan dat er in eigen land een grote vraag is naar dergelijke compleet uitgeruste elektrische SUV’s met een lange actieradius en geavanceerde technologieën.

Scherpe prijs bedreigt positie Tesla Model Y in China

De YU7 zal voor Xiaomi een sleutelrol gaan spelen. Ten eerste om een leidende rol in te nemen bij de high-tech elektrische SUV’s in China. En zo komen we ook bij de Model Y uit. De Xiaomi YU7 zet in op een prijsstrategie die de concurrentie met de Tesla Model Y flink op scherp zet. Met een startprijs van circa 253.500 Chinese yuan – omgerekend ongeveer 33.000 euro — ligt de prijs van de YU7 fors lager dan die van de Model Y.

Ondanks de lagere prijs levert de YU7 indrukwekkende prestaties, met een flinke actieradius tot 835 km (CLTC), vierwielaandrijving in de hogere uitvoeringen en een topsnelheid van 253 km/h in de Max-variant.

Het scherpe prijskaartje lijkt bewust te zijn gekozen om marktaandeel te winnen in het groeiende segment van elektrische SUV’s én om Tesla uit te dagen. En natuurlijk is ook dat onderdeel van Xiaomi’s strategie, waarmee het uiteindelijk ook internationaal wil expanderen tot een serieuze speler op de EV-markt.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *