Xiaomi YU7 gaat succes SU7 waarschijnlijk overtreffen

De lancering van Xiaomi’s tweede elektrische model, de YU7, is vervroegd van juli naar eind juni. De Chinese technologiegigant maakt daarmee haast om het momentum van de succesvolle SU7 vast te houden en de concurrentie met Tesla’s Model Y aan te scherpen. Volgens CEO Lei Jun, die het nieuws maandag bevestigde via Weibo, starten de verkopen van de YU7 “eind juni”.

“We are making the preparations, and [will] see you at the end of June,” schreef Jun op het Chinese platform.

De YU7 is een compacte SUV die dezelfde technische basis deelt met de SU7, maar in een hogere carrosserievorm. Volgens ingewijden mikt Xiaomi zelfs op een iets lagere vanafprijs, wat het model nog aantrekkelijk moet maken.

Vervroegde productie na soepele opstart

De productielijn in Yizhuang draait sinds mei op volle toeren voor de SU7. Nu de opstartproblemen zijn gladgestreken, kon de YU7 eerder dan gepland worden in de assemblageplanning worden opgenomen. De eerste exemplaren worden naar verwachting op 28 of 29 juni geleverd aan de klanten in China.

Moderne techniek met focus op snelheid én bereik

De YU7 is niet alleen een optisch afgeleide van de SU7, maar deelt ook diens prestaties. De Max-uitvoering levert tot 690 pk, haalt een topsnelheid van 253 km/u en sprint in 3,23 seconden naar 100 km/u. Daarmee overstijgt hij niet alleen veel elektrische rivalen, maar ook het merendeel van benzine-SUV’s uit het hogere segment.

  • Vermogen: tot 690 pk
  • Topsnelheid: 253 km/u
  • Acceleratie (0–100): 3,23 s
  • Accupakket: tot 101,7 kWh (Max)
  • Architectuur: 800 volt

Zelfs de eenvoudigste uitvoering van de YU7 haalt volgens Xiaomi een actieradius van 835 kilometer, gemeten volgens de CLTC-norm. In Europese termen (WLTP) komt dat neer op circa 600 tot 640 kilometer. Daarmee plaatst de YU7 zich boven de Tesla Model Y Long Range, die 533 kilometer WLTP haalt.

Laadsnelheid als extra troef

Xiaomi zet zwaar in op laadefficiëntie. Dankzij de 800 volt-architectuur kan de YU7 in theorie tot 620 kilometer bijladen in slechts 15 minuten. Dat is aanzienlijk sneller dan de Model Y, die beperkt is tot 250 kW en gebruikmaakt van een 400V-platform.

De piekwaardes van Xiaomi klinken indrukwekkend, maar de laadtijd is gemeten onder ideale CLTC-condities — inclusief perfect temperatuurbeheer en maximale laadsnelheid. Europese 800V-laadinfrastructuur is bovendien nog schaars, wat in de praktijk kan leiden tot langere laadtijden.

Prestatie boven efficiëntie

Volgens Xiaomi bedraagt het verbruik 11,7 kWh/100 km (RWD) en 13,4 kWh/100 km (AWD Max), beide volgens de CLTC-norm. Omgerekend naar WLTP komt dat neer op circa 14 tot 16 kWh/100 km. Dat benadert het WLTP-verbruik van Tesla’s Model Y (15,5 kWh/100 km), maar in de praktijk is de Tesla meestal zuiniger bij constante snelheden. Het ontwerp van de YU7 is duidelijk afgestemd op comfort en prestaties en minder op maximale efficiëntie, terwijl Tesla juist bekend staat om de uitstekende efficiëntie..

Strategische timing

De YU7 is het tweede model van Xiaomi EV, dat eind 2021 werd opgericht met een investering van 10 miljard yuan. Na het debuut van de SU7 in maart, dat al snel resulteerde in tienduizenden reserveringen, moet de YU7 die lijn doortrekken — maar dan in het SUV-segment, nog altijd dominant in China en Europa.

“In minder dan vier maanden na de lancering van de SU7 volgt al een tweede model. Daarmee positioneert Xiaomi zich als een volwaardige speler op de EV-markt,” zegt EV-analist Zhang Yiyuan tegen CarNewsChina.

Met deze lancering laat Xiaomi zien dat het niet alleen in korte tijd een indrukwekkende elektrische auto kan lanceren, maar ook kan opschalen. Het tempo waarin het merk nu nieuwe modellen uitrolt, is ongekend in de automobielbranche.

Voor meer foto’s en informatie zie ons eerdere artikel over de Xiaomi YU7.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *