E41-firmware duidt op verregaand uitgeklede Model Y

Morgen is de laatste dag dat in de VS een belastingvoordeel op EV’s van toepassing is. Met de zogenaamde ‘One Big Beautiful Bill’ maakt Donald Trump daar een einde aan. Veel Amerikaanse autofabrikanten hebben daarop besloten om hun investeringen in elektrificatie van het wagenpark in de ijskast te zetten. Maar ongetwijfeld wordt er ook hier en daar gekeken welke mogelijkheden er nog zijn om EV’s nog steeds op een rendabele manier op de Amerikaanse markt te brengen. Zo schijnt Tesla te onderzoeken hoe men aanzienlijk goedkopere elektrische auto’s kan bouwen. 

One Big Beautiful Bill zet fabrikanten elektrische auto’s onder druk

Op 30 september 2025 loopt in de Verenigde Staten dus het federale belastingvoordeel voor EV’s af. Zoals je in onze column daarover kunt lezen zet dat directe druk op prijzen en leaseconstructies, zeker bij volumemodellen als de Model Y. Leasemaatschappijen en fabrikanten zoeken noodgrepen om de impact te dempen, maar de kern blijft: zonder subsidie moet de auto zelf goedkoper worden.

In dat licht krijgt het gerucht over een uitgeklede E41-versie extra lading: een lagere kostprijs om een deel van het wegvallende voordeel te compenseren. Bovendien zou dat Tesla, nu veel concurrenten in de VS op de rem trappen, de mogelijkheid geven om een extra stukje marktaandeel te pakken

Budgetversie ‘E41’ van Tesla Model Y

In recente Tesla-firmware duikt een Model Y met interne code E41 op. De signalen komen vooral van de bekende code-analist @greentheonly, zoals die op twitter/X heet. Al die signalen duiden op forse versoberingen om de instapprijs te drukken. Officiële details of prijzen ontbreken, maar de richting is duidelijk: minder onderdelen, eenvoudiger productie, lagere kostprijs. Voor SEO: Tesla Model Y E41 prijs.

Metalen dak, eenvoudiger interieur, minder gemak

De meest zichtbare ingreep is een metalen dak in plaats van een panoramadak. Dat scheelt immers glas, lijm, extra verstevigingen en montagetijd. In het interieur wijst de firmware op eenvoudiger hemelbekleding, minder interieurverlichting en beperkte stoelverstelling (over één as). Snufjes die extra comfort bieden, zoals inklapbare buitenspiegels en puddle lights, lijken te verdwijnen. Ook een tweede scherm achterin ontbreekt. Samen levert dit minder elektromotoren om al die luxe zaken aan te sturen, minder sensoren, bekabeling en modules op. Dat samen maakt een aardig verschil bij massaproductie.

Ook eenvoudigere ventilatie en audio

Waar de huidige Model Y uitpakt met de breed regelbare ‘Airwave’-luchtstroom, zou E41 overschakelen op een conventioneler ventilatiesysteem met simpelere roosters. Het audiosysteem wordt teruggebracht tot een Essential-configuratie (met een tweede, iets completere variant). Voor de doelgroep is dat acceptabel zolang de kern—stille aandrijving, degelijke connectiviteit—overeind blijft.

Kleinere wielen, eenvoudiger lichtsignatuur

Aan de buitenkant wordt gerekend op 18-inch wielen als standaard. Dat verlaagt niet alleen de inkoopprijs, maar kan ook het verbruik iets drukken door smallere banden en hogere wang. De lichtenunits zouden eenvoudiger worden uitgevoerd, zowel voor als achter, met minder LED-elementen en mogelijk een aangepaste bumperpartij. Het totaalbeeld oogt daarmee soberder, maar is daarmee ook productievriendelijker.

Accu en aandrijflijn grotendeels gelijk

Nergens in de aanwijzingen staat dat E41 een nieuw platform, andere accuchemie of 800V-architectuur krijgt. Uiteraard niet, want ook dat kost geld. De accu en aandrijflijn blijven naar verwachting grotendeels gelijk aan de bekende instap-Y. Dat voorkomt nieuwe validatierondes en houdt de ontwikkelingskosten laag. In praktijk betekent dat de gebruiker nog steeds vergelijkbare laadsnelheden mag verwachten, en een prima bruikbaar bereik dat dankzij kleinere en smallere wielen misschien zelfs nog iets groter is.  

Maar is dat allemaal genoeg voor die “10 mille”?

Je zou zeggen van niet. Maar tel al die mogelijke bezuinigingen maar eens op: panoramadak eruit, geen motoren voor de stoelbediening en uitklapbare spiegels, eenvoudigere interieurverlichting en ventilatie, kleinere wielen/banden, versoberde audio en bekleding. Daarbovenop komt de lagere montagetijd en iets minder gewicht. Als Tesla ook de hoeveelheid te bestellen opties beperkt is er sprake van een nog efficiëntere massaproductie. Samen kan dat enkele duizenden euro’s aan kostprijs schelen. Of de consumentenprijs even hard meedaalt, hangt af van Tesla’s margedoelen. In het gunstige scenario kan de Nederlandse instapprijs grofweg richting min tien mille ten opzichte van de huidige Model Y RWD. Het blijft een scenario—en zeker geen bevestigde prijsdaling.

Veiligheid en wetgeving laten niet alles toe

In firmware-varianten kunnen bepaalde zaken tijdelijk ontbreken, maar features zoals bandenspanningsbewaking (TPMS) en camera-functionaliteit zijn in markten als EU en VS verplicht, en dus niet optioneel. De bezuinigingen zitten dus vooral in sterk versoberde comfort- en designopties, maar geen concessies aan wettelijke veiligheidsonderdelen. Die harde ondergrens is uiteraard onaantastbaar.

Wie, wat, waar en wanneer?

Het is niet alleen onduidelijk welke bezuinigingen Tesla daadwerkelijk door gaat voeren, maar ook waar en wanneer. Logisch zou zijn om te starten waar schaalvoordeel en toelevering het sterkst zijn. Daar kun je het grootste voordeel behalen. Daarna zou de uitrol naar andere regio’s kunnen volgen. En wie weet komt deze variant niet verder dan de grenzen van de VS of China. De kaders van de wetgeving zullen daarbij ook van invloed zijn. Pas bij typegoedkeuring, WLTP-homologatie en officiële prijs is een daadwerkelijke verkoopstart aan de orde. Tot die tijd is ‘E41’ slechts een interne code die misschien wel voor altijd intern zal blijven.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *