Zeekr 001 vernieuwd – straks op 900 volt

Zeekr belooft met de vernieuwde 001 iets wat tot voor kort onmogelijk leek: in zeven minuten laden van 10 naar 80 procent. De Chinese fabrikant gebruikt daarvoor een 900V-platform en een nieuwe LFP-accu, de “Golden Battery”. In China werkt het al, dankzij dedicated megawatt-laders. In Europa is de techniek er wel— maar die laadzuilen zijn hier nog bijzonder schaars.

‘Golden Battery’ met laadsnelheid tot 1,32 MWatt

De 001 gebruikt voortaan de zogenoemde Golden Battery van Zeekr zelf: een 95 kWh LFP-accu die een laadsnelheid tot ruim 1 megawatt aankan. In een demonstratievideo van Zeekr werd zelfs een piek van 1,32 MW geregistreerd: laden van 4 naar 80 procent duurde 6,5 minuut. Een volledige lading tot 100 procent nam 13 minuten in beslag. Voor wie meer actieradius wil, is er een 103 kWh-versie met CATL’s Qilin-accu. Die laadt iets rustiger, in ongeveer tien minuten van 10 naar 80 procent, maar biedt wel een groter rijbereik tot 810 kilometer (CLTC).

Techniek achter het megawatt-laden

De ongekend korte laadtijd is te danken aan drie innovaties: hogere spanning, verbeterde celchemie en uitermate goede koeling. De overstap van 800 naar 900 volt verlaagt de stroomsterkte bij eenzelfde vermogen, wat de warmteontwikkeling beperkt. De 12C-cellen van de Golden Battery kunnen bovendien langdurig hoge laadstromen verdragen zonder overmatige slijtage.

Zeekr gebruikt vloeistofkoeling die de celmodules rechtstreeks koelt, gecombineerd met een nauwkeurige temperatuurregeling. Tijdens de demonstratie stroomde er maximaal 1.488 ampère door het systeem — waarden die eerder alleen in de autosport haalbaar waren.

Zeekr gebruikt de nieuwe OCPP 2.0.1-communicatiestandaard om de stroomsterkte per seconde af te stemmen op de accutemperatuur. De 001 houdt het piekvermogen langer vast dan veel andere EV’s, waarbij ook de laadsoftware een rol speelt. De curve blijft relatief vlak in plaats van al vroeg te dalen. Dat scheelt in de praktijk minuten per laadsessie.

Chinese megawatt-laadstations maken het mogelijk

De techniek werkt alleen als de laadzuil het ook aankan. In China is die infrastructuur er inmiddels: Zeekr rolt samen met moederbedrijf Geely een netwerk van megawatt-laders uit. De eerste stations staan in Beijing en Shanghai, met vermogens van 1,2 tot 1,5 MW. Ook concurrent BYD is daar met dergelijke laadinfrastructuur bezig.

Die laders leveren vermogens die vergelijkbaar zijn met de zware MCS-vrachtwagenladers, die in Europa momenteel mondjesmaat in werking worden gesteld, vaak nog in een experimenteel stadium.

De huidige CCS-hardware is ontworpen voor maximaal tot 1000 volt en 500 ampère, dus een maximaal vermogen van 500 kW. In de praktijk moeten personenwagens het in Europa voorlopig doen met laadzuilen van maximaal 350 à 400 kW, en heel vaak slechts 150 of 200 kW, al worden die momenteel in een vrij rap tempo vervangen door modernere laadzuilen. Sommige nieuwe Fastned-zuilen halen al 1000 volt en tot 600 kW. Maar die 350-400 kW is maar ongeveer een derde van het vermogen dat de 001 aankan, en de 600 kW ook nog maar de helft. De laadtijden zullen hier voorlopig dus nog langer zijn, al laadt de auto ook op de bestaande infrastructuur bovengemiddeld snel.

De Zeekr 001 modeljaar 2026 laadt in slechts 7 minuten van 10 naar 80 procent

Overige verbeteringen aan de 2026 Zeekr 001

De update van de Zeekr 001 draait niet alleen om laadsnelheid. Ook onderstel, aandrijving en rijhulpsystemen zijn grondig vernieuwd. Tevens is hij in visueel opzicht iets gewijzigd.

De sterkste uitvoering levert nu 680 kW (912 pk) uit twee elektromotoren en sprint in 2,8 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 280 km/u, terwijl de instapversie met achterwielaandrijving nog altijd 370 kW (489 pk) levert. Beide varianten zijn leverbaar met de keuze uit een 95 kWh LFP-accu ( de Golden Battery) of een 103 kWh NMC-pakket.

Nieuw is een adaptieve luchtvering met dual-chamber-techniek. De auto kan zijn rijhoogte aanpassen tussen 85 en 206 millimeter, wat naast meer comfort ook lichte terreinvaardigheid biedt. Een CDC-dempingssysteem (Continuous Damping Control) past de vering voortdurend aan de rijomstandigheden aan.

Daarnaast kreeg de 001 een uitgebreider sensorpakket: 31 sensoren in totaal, waaronder LiDAR, verbeterde camera’s en radar. Daarmee ondersteunt het systeem beter bij slechte zichtomstandigheden, bijvoorbeeld in het donker of bij druk stadsverkeer. De software draait op de nieuwe G-Pilot H7-suite, al is nog niet zeker of dat systeem in identieke vorm naar Europa komt.

Visueel bleef de Zeekr 001 grotendeels trouw aan zijn ontwerp. De carrosserie is subtiel aangescherpt, met gewijzgde details bij de verlichting, bumper en luchtinlaten, maar het silhouet is onveranderd.

Nog even geduld

Het ware potentieel van de Zeekr 001 komt pas vrij zodra de nieuwe generatie 1000-volt CCS-laadzuilen in gebruik wordt genomen. Die moeten trouwens ook nog de benodigde stroomsterkte kunnen leveren. De V4-Superchargers van Tesla leveren bijvoorbeeld wel 1.000 volt, maar de stroomsterkte van 375 schiet dan weer te kort.

Maar ook zonder zo’n megawatt-lader kun je met de Zeekr 001 van een uitzonderlijk hoge laadsnelheid profiteren. Dankzij het 900V-systeem laadt de auto op 350 en 400 kW-zuilen sowieso sneller dan veel concurrenten met 400V-techniek, en waarschijnlijk ook sneller dan die met 800V.

Maar voor nu blijft die laadsnelheid van 1,32MW vooral een technologische statement: de 001 laat zien dat opladen van een elektrische auto niet meer tijd hoeft te kosten dan het voltanken van een auto op benzine of diesel.

Marktpositie en vooruitblik

De vernieuwde Zeekr 001 komt in China op de markt vanaf 269.800 yuan, omgerekend zo’n 34.500 euro. In Nederland kost de huidige versie van de Zeekr 001 tussen de 55 en 73 mille.

De vernieuwde sprint in 2,8 seconden naar 100 km/u en biedt volgens de Chinese CLTC-cyclus tot 810 kilometer actieradius. Europese levering is nog niet aangekondigd, maar ligt voor de hand zodra Geely’s Europese assemblage en laadnetwerken verder zijn uitgerold.

Zeekr heeft eerder aangegeven dat zijn 7X en 001 een sleutelrol spelen in de exportstrategie richting 2026. De fabrikant ziet Europa als tweede thuismarkt, met name Nederland, Noorwegen en Duitsland als kansrijke landen. Het merk is sinds deze zomer trouwens ook in België verkrijgbaar.

Straks net zo snel opladen als tanken

Met deze 7-minutenlaadsessie laat Zeekr zien dat elektrisch rijden het tanktempo van benzineauto’s technisch heeft ingehaald. In China kun je al van koffie tot koffie rijden zonder lange stop.

Voor Europa blijft het nog even toekomstmuziek: de auto is er binnenkort klaar voor, de infrastructuur nog niet helemaal. Toch zullen we daar niet lang op hoeven te wachten. Er zijn meer EV-merken die met die 900 volt komen. Naast de zustermerken van Zeekr – Polestar en Lotus – zijn dat Rimac en Lucid, en binnenkort ook Nio en mogelijk ook Volvo.

Een duidelijk signaal dus, van waar de markt naar toe beweegt. Ooit wordt de laadtijd van een EV geen onderwerp van discussie meer, maar slechts een detail.

Ook de 7X krijgt 900 volt!

Vandaag lazen we in de Chinese media dat ook de Zeekr 7X een systeemspanning van 900 volt, en dus ook die fabelachtige laadsnelheid – zal krijgen. We komen daar in een later artikel op terug.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *