
Deze zomer gaat in Europa de productie van de volledig elektrische Volvo ES90 van start. Niet in een reguliere fabriek, maar in een CO₂-neutraal productieproces dat Volvo zelf als mijlpaal beschouwt. De auto, die tot 700 kilometer ver komt op een volle accu en ultrasnel kan laden, is niet alleen ontworpen als rijdend product, maar ook als duurzaam project. Daarmee krijgt de klimaatagenda van het merk een tastbare vorm.
Klimaatwinst zit in productie én materiaalkeuze
De duurzame ambities van Volvo krijgen met de ES90 voor het eerst op grote schaal vorm in de praktijk. Niet alleen het rijden zelf is uitstootvrij, ook de manier waarop de auto gebouwd wordt, is grondig herzien. Van groene stroom in de fabriek tot gerecyclede grondstoffen en transparantie over de herkomst: Volvo legt de lat bewust hoger dan wettelijk vereist. Daarmee toont de ES90 aan dat duurzaamheid en schaalgrootte wel degelijk samen kunnen gaan.
Productie op hernieuwbare energie
De ES90 wordt gebouwd in een fabriek die volledig draait op hernieuwbare energie. Geen primeur voor Volvo, maar wel de eerste keer dat het bedrijf een model op deze schaal volledig klimaatneutraal assembleert.
Maar ook uitzonderlijk veel gerecycled materiaal
Ook het materiaalgebruik is aangepast aan die ambitie: het model bevat 29 procent gerecycled aluminium, 18 procent gerecycled staal en 16 procent biogebaseerde of gerecyclede kunststoffen. In het interieur is zelfs FSC-gecertificeerd hout verwerkt.
Laagste CO₂-voetafdruk in Volvo-line-up
De totale CO₂-voetafdruk van het model is volgens een nieuw LCA-rapport 31 ton bij laden met Europese netstroom. Wie uitsluitend windstroom gebruikt, brengt dat terug tot 26 ton. Ter vergelijking: een mild hybrid S90 zit op meer dan 60 ton. Daarmee is de ES90 op dit moment het model met de laagste voetafdruk in de Volvo-line-up.
LCA-rapport: de harde cijfers achter de belofte
Het Life Cycle Assessment (LCA)-rapport van de ES90 geeft concreet inzicht in waar de auto zijn klimaatimpact maakt – en waar winst te behalen valt. Enkele opvallende punten:
-
Productie is niet de hoofdoorzaak: Slechts 1% van de totale uitstoot komt van de assemblage zelf. Maar liefst 36% zit in het materiaalgebruik – van staal tot elektronica.
-
Stroommix is doorslaggevend: Laden met windenergie levert 26 ton CO₂ op over de hele levensduur. Laden met Europese netstroom brengt dat op 31 ton. In landen met ‘kolenstroom’ loopt dat op tot 51 ton.
-
Transparante accuherkomst: De accucellen zijn afkomstig van CATL. Volvo gebruikt blockchaintechnologie om de herkomst van grondstoffen als kobalt en lithium inzichtelijk te maken via een zogenoemd accupaspoort.
Dit rapport, geverifieerd door een onafhankelijke derde partij, biedt onderbouwing bij Volvo’s duurzaamheidsclaims en helpt klanten om de impact van hun keuzes beter te begrijpen.

Nieuwe technologie moet het verschil maken
Belangrijker dan symboliek is wat de ES90 onderhuids te bieden heeft. De sedan is de eerste Volvo met een 800V-systeemarchitectuur, waarmee ultrasnel laden mogelijk wordt. Volgens Volvo kan de auto met de juiste lader van 10 naar 80 procent in ongeveer 30 minuten. Dat maakt hem niet alleen nog beter geschikt voor forensen en zakelijke gebruikers die hun auto intensief gebruiken, maar ook voor lange reizen.
Daarnaast verlaagt de 800V-architectuur het gewicht en verhoogt het de laadefficiëntie. De luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 – de laagste ooit in een Volvo – benadrukt het streven naar efficiëntie. Die lage cw-waarde helpt het energieverbruik te drukken, wat in belangrijke mate bijdraagt aan de beloofde actieradius van circa 700 kilometer (WLTP).
De Volvo ES90 in het kort
De ES90 is Volvo’s nieuwe elektrische topklasse sedan en wordt geleverd in drie varianten: Single Motor Extended Range, Twin Motor en Twin Motor Performance. Alle uitvoeringen combineren een forse actieradius met hoge prestaties en ultrasnel laden via een 800V-systeem. Hieronder de belangrijkste cijfers op een rij.
Uitvoering |
Vermogen |
Actieradius |
Accu |
0–100 km/u |
Aandrijving |
DC-laadsnelheid* |
Single Motor Extended Range |
245 kW / 333 pk |
647 km |
92 kWh |
6,9 s |
RWD |
± 250 kW |
Twin Motor |
330 kW / 449 pk |
700 km |
106 kWh |
5,5 s |
AWD |
± 250 kW |
Twin Motor Performance |
500 kW / 680 pk |
700 km |
106 kWh |
4,0 s |
AWD |
± 250 kW |
* Volvo geeft aan dat alle uitvoeringen van 10 naar 80% kunnen laden in circa 20 minuten – bij gebruik van een geschikte 800V-laadzuil.
Wie verder kijkt dan de cijfers, ziet dat de Volvo ES90 meer biedt dan actieradius en laadvermogen. De auto is gebouwd als een nieuwe generatie voertuig, met aandacht voor design, veiligheid, ruimte en technologie. Enkele kenmerken die eruit springen:
- Beste aerodynamica tot nu toe: Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 is hij gestroomlijnder dan elke eerdere Volvo.
- Slimme rekenkracht: De dubbele NVIDIA Orin-computer verwerkt alle veiligheids- en energiesystemen in real time en vormt de basis voor latere software-upgrades.
- Ruimte voor reizen: De bagageruimte van maximaal 733 liter (met neergeklapte achterbank) is praktisch ingericht, inclusief aparte vakken onder de vloer en voorin.
- Vooruitstrevende bestuurdersherkenning: Het standaard Driver Understanding System grijpt in bij vermoeidheid of afleiding.
- Topklasse audio: De optionele Bowers & Wilkins-installatie levert 1.610 watt via 25 luidsprekers, waaronder speakers in hoofdsteunen en dak.
- Comfort onder controle: Een optioneel elektrochromatisch panoramadak filtert tot 99,9% van de uv-straling en past zijn helderheid aan naar wens.
- Digitale sleutel: Eenvoudig de auto openen en afsluiten via de Samsung Wallet.

Accupaspoort met blockchain technologie voor maximale transparantie
Opmerkelijk is ook dat de ES90 geleverd wordt met een zogenoemd accupaspoort. Via blockchaintechnologie krijgen gebruikers inzicht in de herkomst van kritieke grondstoffen zoals kobalt en lithium, maar ook in de status en conditie van de accu gedurende zijn levensduur. Volvo wil daarmee bijdragen aan meer transparantie en vertrouwen in accuproductie, een thema dat steeds belangrijker wordt naarmate EV’s de norm worden.
“De ES90 vertegenwoordigt onze holistische kijk op duurzaamheid,” aldus Vanessa Butani, verantwoordelijk voor duurzaamheid bij Volvo Cars. “Niet alleen door zero-emissie rijden, maar door alles mee te nemen: materiaalgebruik, energieverbruik, circulariteit en herkomst van grondstoffen.”
Marktintroductie en leveringen Volvo ES90
Met de ES90 breidt Volvo zijn aanbod in het hogere segment verder uit. Het model staat naast de EX90 en boven de EX30 en EC/EX40 SUV’s, en mikt uiteraard ook op een ander publiek.
De marktintroductie van de Volvo ES90 is in feite al geweest, want je kunt hem nu al bestellen. De eerste exemplaren van de ES90 rollen deze zomer al van de band. Nederland behoort tot de eerste markten waar het model leverbaar is, samen met onder andere Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. In de loop van 2025 volgen ook andere Europese landen en geselecteerde markten wereldwijd.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl