Dat er een ID.1 en ID.2 aan zit te komen, dat weten we al een tijdje. Maar dat er ook een SUV- of cross-over variant van die ID.2 komt, is pas vrij recent in het nieuws gekomen. Volkswagen heeft nu twee officiële teasers gedeeld van die nieuwe compacte elektrische SUV, die wellicht als ID.2X door het leven zal gaan. Volgende week zullen we er meer over te weten komen. Dan wordt het concept van dit model getoond op de IAA Mobility in München. 

In het SUV-B segment

In de internationale media verwacht men dat we de productieversie ergens in 2026 zullen mogen bewonderen. Uitgaande van de door de Duitse fabrikant opgegeven richtprijzen voor de ID.1 en ID.2 mogen we verwachten dan de ID.2X een vanafprijs van circa €30.000 zal krijgen.

Daarmee richt deze Volkswagen zich op het populaire B-SUV segment, waar de concurrentie met merken als Peugeot, Citroën, Opel en BYD en binnenkort ook van Suzuki en Toyota behoorlijk stevig is. Maar ook in eigen huis wordt het ingewikkeld, aangezien er aan de ID.3 een bijna gelijk prijskaartje hangt.

Compact, vrij hoog en herkenbaar

De ID.2X is een SUV-variant van de eerder aangekondigde VW ID.2 hatchback. De carrosserie oogt op de teasers behoorlijk gespierder en hoger dan de hatchback, met korte overhangen en uiteraard een herkenbaar VW-front. Volkswagen wil hiermee kopers aanspreken die een praktische gezinsauto zoeken met een sportieve, stoere SUV-uitstraling.

Ondanks dat robuuste design zal de auto hoogstwaarschijnlijk alleen met voorwielaandrijving verkrijgbaar zijn, aangezien hij net als de ID.1 en ID.2 op hetzelfde MEB-Entry platform zal staan. De productie zal naar verwachting plaats vinden in Landaben in Spanje, waar Volkswagen meerdere compacte elektrische modellen (zoals de even grote Skoda Epiq) gaat bouwen.

MEB Entry-platform met twee accugroottes

Net als de ID.2 gebruikt de SUV-variant het MEB Entry-platform, speciaal ontwikkeld voor compacte elektrische modellen. Volkswagen kiest voor eenvoud en efficiëntie: geen vierwielaandrijving dus, maar wel moderne aandrijflijnen en laadtechniek. Er zijn tot nu toe twee accupakketten voorzien:

  • Basismodel met een bruto capaciteit van circa 38 kWh, goed voor een actieradius van ongeveer 300 kilometer (WLTP).
  • Groter accupakket van circa 58 kWh, goed voor naar schatting 450 kilometer WLTP.

Laden kan zoals gebruikelijk via een Type 2-aansluiting en CCS voor snelladen. Naar verwachting ondersteunt de ID.2X DC-snelladen tot 125 kW, waarmee in ongeveer 25 minuten tot 80% laden haalbaar moet zijn.

Volkswagen ID.2X: betaalbare elektrische SUV

Concurrerende modellen

In het B-segment van compacte elektrische SUV’s was er een paar jaar eigenlijk alleen de Peugeot e-2008 te vinden, en later ook de Opel Mokka Electric. Inmiddels is het een stuk beter bezet. Vooral in de prijsklasse vanaf 35 mille is er veel keus. Denk hierbij aan de Kia EV3, Volvo EX30 en Skoda Elroq, die alle rond de 4,30 meter lang zijn.

Maar Volkswagen zal met de ID2.X een iets kleiner model op de markt komen en betreedt hiermee een speelveld dat inmiddels al aardig sterk bezet is, en waar binnenkort nog meer concurrenten komen. Het strijdveld bestaat bijvoorbeeld uit:

  • Suzuki e-Vitara – vergelijkbare afmetingen, productie net gestart
  • Peugeot e-2008 – bestaand model, dat naar verwachting volgend jaar een update krijgt
  • Toyota Urban Cruiser – elektrisch debuut voor Toyota in dit formaat, zustermodel van de Suzuki
  • Citroën ë-C3 Aircross – scherp geprijsd, met focus op comfort en eenvoud
  • Opel Frontera Electric – zustermodel van Citroën, met herkenbaar design en GM-invloeden
  • BYD Atto 2 (Seagull SUV) – compacte E-SUV met scherpe prijsstelling uit China
  • Skoda Epiq – de eerder aangekondigde compacte SUV, min of meer een zustermodel van de ID2.X

Volkswagen zal vooral moeten concurreren op merkvertrouwen, afwerking en rijgedrag – onderdelen waarin het merk historisch sterk scoort. Ook al ging dat met de eerste ID-modellen niet altijd op. De prijs en actieradius blijven voor veel kopers uiteraard kritieke factoren in dit segment.

Onderdeel van bredere strategie

Door meerdere prijspunten en carrosserievormen aan te bieden, wil Volkswagen zijn marktaandeel in het compacte segment behouden en tegelijkertijd voldoen aan de strengere Europese CO₂-doelen. De ID.2X is dan ook meer dan een losstaand model. Het is onderdeel van Volkswagens bredere strategie om elektrisch rijden betaalbaarder te maken.

Zoals gezegd werkt het Duitse merk naast deze ID.2X SUV ook aan 2 kleine elektrische hatchbacks: de ID.1 (nu nog ID.Every1 geheten, prijs vanaf circa €20.000) en ID.2 (die nu nog ID.2all heet, prijs vanaf circa €25.000). Hiervoor heeft Volkswagen die betaalbare variant van het MEB-platform ontwikkeld.

Volkswagen-CEO Thomas Schäfer benadrukte onlangs nogmaals het belang van betaalbare elektrische modellen: “Als we elektrisch rijden echt voor iedereen beschikbaar willen maken, moeten we modellen onder de €30.000 ontwikkelen – en dat doen we nu.”

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *