Tesla toont verlengde Model Y L – ook op Nürburgring gespot

Tesla heeft in China een verlengde uitvoering van de Model Y aangekondigd, voorzien van zes zitplaatsen. De zogeheten Model Y L zou daar vanaf komend najaar leverbaar zijn. Inmiddels is het model ook in Europa opgedoken tijdens testritten rond de Nürburgring. Dat wijst op mogelijke Europese homologatie en dus een stap richting een marktintroductie in Europa, al heeft Tesla dat nog niet officieel bevestigd.

Grotere afmetingen en meer comfort

Met een lengte van 4.976 mm is de Model Y L welgeteld 179 millimeter langer dan de reguliere versie. De wielbasis groeide met 150 millimeter naar 3.040 mm. Die extra centimeters komen volledig ten goede aan het interieur: de tweede zitrij is uitgevoerd met twee afzonderlijke stoelen (captain’s chairs) en daarachter bevindt zich een derde zitrij met twee extra stoelen. Tesla biedt nu al een optionele derde zitrij in de Model Y, maar die is krap en vooral bruikbaar voor kinderen. In de L-versie is dankzij de extra wielbasis merkbaar meer ruimte beschikbaar, waardoor er wellicht ook volwassenen op de derde zitrij kunnen zitten.

Het gewicht steeg met 96 kilo naar 2.088 kg, maar dat heeft nauwelijks invloed op de prestaties. Het silhouet en daklijn zijn ongewijzigd, waardoor de aerodynamica grotendeels behouden blijft.

Actieradius en aandrijflijn

De Model Y L beschikt – in China althans – over dezelfde dual-motor vierwielaandrijving als de Long Range-variant: 142 kW op de vooras en 198 kW op de achteras, samen goed voor circa 456 pk. De motoren worden gevoed door een 82 kWh-accupakket met NMC-chemie van LG.

Op de Chinese CLTC-testcyclus haalt de Y L een actieradius van 751 kilometer, het hoogste bereik dat Tesla tot nu toe opgeeft voor een Model Y. Dat bereik is niet te danken aan een grotere accu, maar aan optimalisaties in de aandrijflijn en detailaanpassingen aan de carrosserie.

Foto’s: ©AutoEvolition.com

In China, maar ook in Europa?

Tesla presenteert de Model Y L officieel in China, waarbij de marktintroductie in het najaar plaats moet vinden. Maar er duiken via AutoEvolution.com nu ook foto’s op van testvoertuigen in Europa, waaronder bij de Nürburgring. Zulke testritten zijn vaak onderdeel van het Europese homologatieproces.

Het blijft speculeren of Tesla de Y L daadwerkelijk hier gaat verkopen, maar de aanwezigheid in Duitsland maakt de kans aanzienlijk groter. Mogelijk worden Europese versies aangepast qua laadspecificaties en software-instellingen.

Gaat dit Tesla nieuwe klanten opleveren?

De verlengde Model Y positioneert zich tussen de Long Range en de grotere Model X. Het model is duidelijk gericht op gezinnen en zakelijke rijders die extra ruimte zoeken, maar niet het prijskaartje of formaat van een Model X willen.

Veel concurrenten zijn er niet, dan moeten we onder meer kijken naar de Mercedes EQB, BYD Tang en Peugeot e-5008. Maar die zijn carrosserie veel meer een SUV dan de Model Y. In China wordt de Model Y L naar verwachting geprijsd tussen de 300.000 en 400.000 yuan, omgerekend zo’n €42.000 tot €56.000. In Europa zal de prijs een stuk hoger liggen door invoerrechten en btw.

Interessant alternatief?

Als de Model Y L naar Europa komt, kan hij een interessant alternatief worden voor wie de standaard Model Y te krap vindt, maar de Model X te duur of te groot. Vooral het ruime interieur met zes zitplaatsen en de grote actieradius maken hem aantrekkelijk voor lange reizen.

Wanneer Tesla de Europese marktintroductie bevestigt, wordt duidelijk of dit model ook de Nederlandse markt gaat bedienen – en tegen welke prijs.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *