Vanaf vandaag is Utrecht de eerste stad in Europa met een grootschalige deelautodienst die elektrische energie kan terugleveren aan het net. Dankzij de zogenoemde Vehicle-to-Grid-technologie (V2G) veranderen 500 elektrische Renaults van MyWheels in mobiele buurtaccu’s. De primeur is het resultaat van een samenwerking tussen Renault Group, We Drive Solar, MyWheels en de gemeente Utrecht.

Elektrische auto’s als buffer voor het elektriciteitsnet

In een stad waar ruim een derde van de daken vol ligt met zonnepanelen, ontstaat op zonnige dagen een overschot aan elektrische energie dat lastig te verwerken is. Tegelijkertijd is het net op andere momenten overbelast. De bidirectionele auto’s van Renault kunnen in die situaties elektrische energie opslaan of juist terugleveren. Zo dragen ze bij aan het oplossen van netcongestie – een probleem waar met name Utrecht fors mee kampt.

Met 50 volledig elektrische Renaults 5 E-Tech wordt gestart, later volgen onder andere de Megane en Scenic E-Tech. De Renaults zijn uitgerust met technologie van Mobilize, het nieuwe mobiliteitsmerk van Renault Group. Via laadpunten van We Drive Solar wordt elektrische energie geladen én ontladen, op basis van realtime energietarieven en autoreserveringen.

Slim laden loont

De deelauto’s worden ingezet via MyWheels. Een deelauto-exploitant die precies weet wanneer een auto beschikbaar moet zijnen wanneer er terug geleverd kan worden. Daardoor is het mogelijk om op rustige uren op te laden – wanneer elektrische energie goedkoop is of zelfs overschot – en juist terug te leveren als de vraag piekt. Voor energiebedrijven levert dit flexibiliteit op, voor gebruikers lagere kosten. En voor het netbeheer scheelt het flink in de belasting.

Onderzoek toonde eerder al aan dat elektrische deelauto’s de belasting op het net met ruim 50% kunnen verminderen vergeleken met privévoertuigen. Dit komt doordat deelauto’s minder vaak tegelijk worden opgeladen en slimmer worden ingezet.

Van pilot naar praktijk

De plannen voor bidirectioneel laden werden al in 2016 gesmeed, met een pilot in 2019 in de wijk Lombok. Nu volgt de echte uitrol, met een schaalbaar systeem en robuuste businesscase. De laders zijn geproduceerd in Hengelo en passen zelfs in de historische binnenstad.

Volgens Robin Berg, directeur van We Drive Solar, kan dit model binnen een jaar worden opgeschaald om de energieproblemen in de regio Utrecht op te lossen. “Renault kan de auto’s leveren, wij hebben de laadpalen klaar. De techniek werkt, nu moeten we doorpakken.”

Een voorbeeld voor Europa

Utrecht hoopt dat andere steden het voorbeeld volgen. De voordelen zijn immers breed: minder auto’s op straat, minder uitstoot, lagere kosten en minder druk op het net. De gemeente stelt ruimte beschikbaar voor laadpalen, ondersteunt Europese samenwerkingen en zet in op verdere elektrificatie van de stadsmobiliteit.

“Deelauto’s zijn meer dan vervoer”, zegt wethouder Eva Oosters. “Ze worden een schakel in het energiesysteem. Zo bouwen we niet alleen aan schonere mobiliteit, maar ook aan een leefbare en toekomstbestendige stad.”

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *