Toyota geeft de bZ4X-serie een flinke duw richting praktisch gebruik met de nieuwe Touring-uitvoering. Deze langere en hogere variant van de elektrische SUV mikt nadrukkelijk op gezinnen en actieve rijders die extra ruimte en vermogen zoeken, zonder in te leveren op efficiëntie of elektrische actieradius.

Waar de reguliere bZ4X vooral gericht was op het middensegment, vult de Touring een duidelijke leemte in: die van de elektrische reisauto. Dankzij een verlengde carrosserie en een anders ontworpen achterzijde krijgen klanten maar liefst 600 liter bagageruimte – ruim een derde meer dan het origineel. Daarmee komt de bZ4X Touring dicht in de buurt van traditionele stationwagons, maar dan met de voordelen van een hogere zit en vierwielaandrijving.

Grotere buitenmaten, slimme binnenruimte

De bZ4X Touring is 14 centimeter langer en 2 centimeter hoger dan de normale bZ4X SUV. Dat lijkt bescheiden, maar het effect op de bruikbaarheid is fors. De bagageruimte neemt bijvoorbeeld toe van 452 naar 600 liter. Dankzij een vlakke laadvloer en eenvoudig neerklapbare achterbank (40:60) ontstaat er snel een riante laadruimte. Dakrails en een maximale dakbelasting van 70 kg maken het vervoeren van dakkoffers of sportuitrusting eenvoudiger.

Toyota bZ4X Touring is de krachtigste Toyota BEV tot nu toe

Onderhuids blijft de 74,7 kWh accu gehandhaafd, maar Toyota past wel nieuwe componenten toe. De nieuwe eAxle-techniek, met efficiëntere halfgeleiders, zorgt voor meer vermogen én lager verbruik. In de krachtigste uitvoering levert de bZ4X Touring 280 kW (380 pk) aan de vier wielen, goed voor een aanhangergewicht tot 1.500 kg.

De vierwielaangedreven versies beschikken over Toyota’s XMODE-systeem met Grip Control, dat extra tractie biedt op gladde of onverharde ondergrond. Ideaal voor wintersport, natte grasvelden op de camping of karrenpaden. De actieradius bedraagt maximaal 560 km (WLTP), afhankelijk van uitvoering en velgmaat.

Snelladen in de winter moet nu beter gaan

Nieuw is ook het verbeterde thermobeheer. De accu is voorzien van een actieve waterkoeling en een preconditioneringsfunctie, die via het navigatiesysteem automatisch geactiveerd kan worden bij het plannen van een snellaadsessie. Daarmee wordt voorkomen dat laadsnelheden terugvallen in de kou – een punt van kritiek bij eerdere modellen.

Snelladen kan met maximaal 150 kW, wat in de praktijk een laadtijd van circa 30 minuten naar 80% mogelijk maakt. AC-laden gebeurt met een 11 of 22 kW boordlader, afhankelijk van uitvoering.

Introductie Toyota bZ4X Touring gepland voor 2026

De bZ4X Touring wordt in het voorjaar van 2026 in Europa verwacht. Verdere details over prijzen, uitvoeringen en uitrustingsniveaus volgen in aanloop naar de marktintroductie. Zeker is al wel dat Toyota het model beschikbaar maakt in zowel voor- als vierwielaandrijving, met keuze uit verschillende laadvermogens en interieurafwerkingen.

Met deze uitbreiding maakt Toyota zijn nu nog vrij beperkte BEV-aanbod niet alleen breder, maar ook praktischer. Best wel een slimme zet. De Touring mikt op gezinnen, vakantiegangers en EV-rijders die méér ruimte nodig hebben – zonder meteen naar het premium segment of een stationwagen te hoeven uitwijken. Wie het EV-nieuws een beetje volgt, zal misschien al hebben opgemerkt dat er wel heel veel overeenkomsten met de onlangs aangekondigde Subaru Trailseeker zijn.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *