Van SUV tot circuitbeest

Wat begon als een keurige elektrische SUV, staat op SEMA als een circuitwapen. De Toyota bZ Time Attack Concept is Toyota’s eerste volledig elektrische SEMA-bouwauto en bedoeld om de grenzen van het bZ-platform te verkennen. Niet als showauto, maar als rijdend laboratorium dat moet aantonen dat een elektrische Toyota ook adrenaline kan opwekken.

Zes inch minder én meer

De basis is de vierwielaangedreven bZ4x van modeljaar 2026, maar vrijwel elk onderdeel is aangepast. Volgens het persbericht van Toyota ligt de carrosserie zes inch (15 centimeter) lager, de spoorbreedte groeide evenveel. Het systeemvermogen steeg van 250 kW (338 pk) naar ruim 300 kW, omgerekend zo’n 400 pk. Daarmee stapt Toyota bewust uit zijn comfortzone: deze auto is niet gebouwd om zuinig te zijn, maar om constant scherpe rondetijden te rijden.

Motorsport onder de motorkap

De Time Attack, die op de SEMA (Las Vegas, 31 oktober – 7 november 2025) te bewonderen is, is afgesteld als volbloed circuitmachine. TEIN-coilovers, stijvere veren en Alcon-remmen met Hawk-blokken zorgen voor controle en uithoudingsvermogen. De auto rust op 19×11-inch BBS Unlimited-velgen met 305/30ZR19 Continental ExtremeContact Sport 02-banden — cijfers die in werkelijkheid betekenen dat de wielen de schermen bijna vullen.

Binnen is alles meer dan functioneel: een FIA-goedgekeurde rolkooi, OMP HTE-R-kuipstoelen en zespuntsgordels. Geen luxe, geen multimedia. De focus ligt op thermische stabiliteit en software die het vermogen optimaal tussen de twee motoren verdeelt. Toyota noemt de auto een ‘rolling testbed’. Dat wil zeggen dat Time Attack als mobiele proefbank functioneert voor accukoeling, vermogensafgifte en aerodynamische balans.

3D-printer en schuurpapier

De bZ Time Attack is ook een demonstratie van hoe snel een race-EV kan worden ontwikkeld zonder traditionele mallen. Toyota combineerde laserscanning, CAD-ontwerp en 3D-printtechniek om de brede wielkasten, splitter en diffuser te realiseren. Ze werden volledig geprint en daarna handmatig geschuurd in het Add Lab in Georgetown (Kentucky).

Volgens projectleider Marty Schwerter dwong het EV-platform het team “om alles opnieuw te bedenken, van koeling tot luchtstroom.” De 3D-printaanpak gaf zijn engineers de vrijheid om varianten binnen dagen te testen. Ze realiseerden op die manier minder wachttijd en meer precisie. Wat ze leerden over aerodynamica en materiaalgedrag, kan uiteindelijk rechtstreeks doorvloeien naar toekomstige straat-EV’s.

Aerodynamica als stille kracht

Het aero-pakket is veel meer dan optische aankleding. Een forse achtervleugel en voorlip, zijskirts en een oversized diffuser sturen de lucht strak langs de vlakke bodemplaat. Zoiets is heel belangrijk bij een EV zonder grote koelroosters. De extreem lage rijhoogte vermindert de luchtweerstand en verhoogt de neerwaartse druk, terwijl de grote spoorbreedte extra stabiliteit brengt in snelle bochten.

Toyota heeft de luchtstroom bewust herverdeeld om zowel koeling als grip te optimaliseren. Op hoge snelheid drukt de auto zichzelf voelbaar in het asfalt zonder dat dit ten koste gaat van de koeling, waardoor de elektrische componenten oververhit zouden kunnen raken.

Niet voor de normale weg

De bZ4x Time Attack is geen straatauto en zal dat ook niet worden. Hij dient als leerplatform voor de volgende generatie elektrische modellen. De opgedane kennis, van softwareafstemming tot temperatuurhuishouding, kan worden toegepast in toekomstige bZ-modellen.

Het doorgaans zo nuchtere Toyota wil met de Time Attack laten zien dat elektrisch rijden niet langer om zaken als efficiëntie gaat, maar ook om rijplezier. De Time Attack toont dat de stilte van een elektromotor prima samengaat met rijsensatie, zodat een EV ook zonder motorgeluid kippenvel kan veroorzaken.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *