Grotere actieradius, meer rust aan boord

Nadat beide modellen een paar maanden van de Nederlandse configurator waren verdwenen, heeft Tesla de Model S en Model X weer eens een keer verfijnd. De wijzigingen zijn subtiel, en vooral gericht op efficiëntie en comfort. De Model S Long Range haalt nu 744 kilometer volgens WLTP, tegenover 723 kilometer voorheen. De Model X komt tot 649 kilometer. Bijzonder dat deze modellen een veel langere life-cycle dan gebruikelijk hebben, maar nu toch nog een opfrisbeurtje krijgen. Ingrijpend vernieuwde versies zijn kennelijk nog niet in aantocht. 

De winst komt vooral door nieuwe banden met lagere rolweerstand, een geoptimaliseerde luchtvering en verbeterde geluidsisolatie. Ook de aerodynamica is licht aangepast. Het resultaat is een rustiger rijgedrag op snelwegtempo en een merkbaar lager verbruik.

Bij de Plaid-versies zijn de elektromotoren herzien voor meer stabiliteit bij hoge snelheden. Het blijft bij detailwerk, maar in de praktijk levert het een stillere en preciezere auto op.

Nieuwe functies en interieurverfijning

Naast technische verbeteringen krijgt het interieur een paar subtiele updates. Tesla monteert een frontcamera, geavanceerde matrixkoplampen en een dodehoekindicator. Binnenin zorgen extra sfeerverlichting en verbeterde materialen voor een iets warmere uitstraling.

Het centrale scherm, yoke-stuur en de bediening via het touchscreen blijven ongewijzigd. Over-the-air-updates blijven een belangrijk onderdeel van Tesla’s onderhoudsstrategie.

Prijzen blijven gelijk, leveringen in november

Ondanks de verbeteringen blijven de prijzen gelijk aan eerder dit jaar. De Model S AWD start bij €110.990, de Plaid bij €120.990. De Model X AWD kost €115.990 en de Plaid €125.990.

De eerste leveringen voor Nederland staan gepland voor november. Tesla verwacht dat voorraadexemplaren, waaronder demonstratieauto’s, iets eerder beschikbaar komen.

Gratis Supercharging is niet overdraagbaar

Tesla keert (tijdelijk) terug naar een van zijn bekendste beloftes: onbeperkt gratis Supercharging. Toch is het aanbod minder onbeperkt dan vroeger.

Het geldt nu alleen voor nieuwe, geconfigureerde exemplaren van de Model S en Model X die na 17 oktober 2025 zijn besteld. Certified Occasions vallen buiten de regeling. Ook kan het aanbod niet worden gecombineerd met andere financiële acties.

Het voordeel is gebonden aan het voertuig (VIN) en de eerste bestuurder die de auto geleverd krijgt. Bij doorverkoop of leaseovername vervalt het automatisch. Zakelijke klanten moeten bij bestelling de naam van de bestuurder opgeven.

Daarnaast blijven de idle fees en congestiekosten gewoon van kracht, evenals het Fair Use-beleid. Tesla kan het aanbod bovendien op ieder moment beëindigen.

In de praktijk levert dit vooral winst op voor rijders die veel kilometers maken en veel gebruikmaken van het Supercharger-netwerk. Voor hen kan het voordeel oplopen tot honderden euro’s per maand, maar de tweede eigenaar profiteert er dus niet van.

Waarom Tesla dit juist nu doet

De herintroductie van de Model S en Model X komt na een pauze van zo’n drie maanden. In juli verdwenen beide modellen uit de Europese configurator, vermoedelijk om voorraad op te ruimen en kleine productaanpassingen door te voeren.

Volgens analisten kiest Tesla in 2025 voor verfijning in plaats van vernieuwing. Het merk houdt zijn topmodellen aantrekkelijk met hogere efficiëntie en een nostalgische incentive in de vorm van gratis Supercharging.

Met deze aanpak probeert Tesla aandacht te behouden in een segment waar concurrenten als Mercedes, BMW en Porsche de nadruk leggen op afwerking en merkbeleving. Tesla vertrouwt op bereik, software en zijn eigen laadnetwerk — een combinatie die in de praktijk nog altijd moeilijk te evenaren is.

Toch weer interessant voor de kilometervreters

De vernieuwde Model S en Model X laten zien dat Tesla zijn luxemodellen niet opgeeft, maar verfijnt. Meer bereik, een stiller rijgedrag en tijdelijk gratis Supercharging houden de aandacht vast, terwijl het merk zich wellicht voorbereidt op de volgende generatie aandrijftechniek, wanneer die ook moge komen.

Voor de mensen die veel kilometers maken blijven de Model S en Model X unieke opties. Met 744 kilometer WLTP en toegang tot meer dan 14.000 Europese Superchargers blijft Tesla’s infrastructuur een doorslaggevend voordeel.

De actie met gratis Supercharging spreekt tot de verbeelding, maar is tijdelijk en niet overdraagbaar. Daarmee is het vooral een stimulans voor nieuwe kopers, niet voor de tweedehandsmarkt. De actie laat zien dat Tesla inzet op gemak en trouwe rijders die hun Tesla intensief gebruiken.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *