
Hoewel we al wel een rijtest met de e Vitara mochten maken konden we nog niet veel vertellen over de vanafprijs. Per vandaag maakt Suzuki de prijzen bekend en deze is met een vanaf prijs van €31.995 best scherp te noemen.
Nieuw platform
Net als de technische evenknie van Toyota staat de e Vitara op een nieuw onderstel. Speciaal ontwikkeld voor elektrische aandrijving. De auto is er met twee accupakketten: 49 en 61 kWh. Beide gebruiken LFP cellen, bekend om hun duurzaamheid en afwezigheid van schaarse metalen zoals kobalt. De grote accu haalt een bereik tot 428 kilometer volgens de WLTP norm. Wie kiest voor vierwielaandrijving – mogelijk op de 61 kWh versie – levert daar iets op in, maar houdt nog steeds een bereik van 396 tot 412 kilometer over.
Qua prestaties staat de e Vitara zijn mannetje. De lichtste versie sprint in 9,6 seconden naar de honderd. De krachtigste uitvoering (184 pk) met vierwielaandrijving doet dat in slechts 7,4 seconden.
Opladen
De oplaadtijd is 6 uur met 3-fase 11 kW 230V AC-laden of met 70 kW DC-snelladen. Dat laatste weten we niet zeker. In de specificatielijst staat er helemaal niets over en de evenknie Toyota geeft er ook geen informatie over. Het eerste is heel gangbaar, maar het vermogen om snel te laden langs de snelweg valt wat tegen. In de praktijk mag je volgens beide fabrikanten dan 45 minuten wachten om naar 80% state of charge te gaan. Dat is voor deze tijd net wat te lang.
Daar staat tegenover dat de uitrusting maar weinig te wensen overlaat. Standaard zitten er al climate control, stoel en stuurverwarming (op de grotere accu), draadloze smartphoneconnectiviteit en uitgebreide rijhulpsystemen op.
Select of Style?
De e Vitara wordt geleverd in twee smaken: Select en Style. Beide zijn volledig uitgerust, maar de Style gooit er nog een schepje luxe bovenop. Denk aan een vast panoramadak, kunstlederen bekleding in zwart met bruin, een krachtiger audiosysteem van Harman en een 360 graden camera. De prijzen lopen van €31.995 voor de Select met 49 kWh tot €37.795 voor de Style met 61 kWh. Vierwielaandrijving komt daar met €1.700 bovenop.
En de concurrentie?
In het segment van compacte elektrische SUV’s is het dringen. Zeker als je je platform moet delen met de Toyota Urban Cruiser. Toch weet de e Vitara zich goed staande te houden – zeker gezien de prijs en garantie.
Model |
Vanafprijs |
AWD |
WLTP |
Garantie |
Suzuki e Vitara |
€31.995 |
Optie |
362 km |
10 jaar |
Toyota Urban Cruiser |
€32.995 |
Optie |
362 km |
10 jaar |
Kia EV3 |
€36.995 |
Nee |
325 km |
7 jaar |
Volvo EX30 |
€38.495 |
Optie |
337 km |
2 jaar |
Škoda Elroq |
€34.990 |
Optie |
310 km |
2 jaar |
Opvallend is dat, buiten de Toyota Urban Cruiser, geen van de concurrenten standaard tien jaar garantie geeft. Ook de combinatie van bereik, uitrusting en optionele vierwielaandrijving voor onder de 40 mille is zeldzaam.
Klassieke naam, elektrische toekomst
De naam Vitara is voor veel mensen nog altijd verbonden met de originele SUV uit de jaren 80. Stoer, compact en verrassend capabel naast het asfalt. Ook de Suzuki Samurai als 4×4 duikt nog weleens op in gesprekken over echte terreinwagens van toen. Met de e Vitara haalt Suzuki dat DNA naar het heden, zonder het te romantiseren.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl