Nieuw leven voor iconische STI

Subaru heeft op de Japan Mobility Show 2025 een opvallende stap gezet richting elektrische performance. De Japanse fabrikant toont de Performance E-STI concept, een sportieve BEV die het iconische STI-label de toekomst in moet trekken. De auto belichaamt de “Performance Scene” van Subaru’s nieuwe merkfilosofie: rijplezier en controle, maar dan zonder uitstoot.

Elektrische STI als merkrichting

De E-STI is geen studiespeeltje, of van een elektrische Toyota afgeleid, maar een serieuze voorbode van Subaru’s sportieve elektrificatie. De conceptcar is laag, breed en gespierd, met een uitgesproken diffuser en vloeiende koetslijn. Subaru noemt het “de belichaming van de oorspronkelijke vreugde van rijden en sturen”, vertaald naar een nieuwe generatie aandrijving. Daar pal naast staat in Tokyo trouwens ook de Performance B-STI, met verbrandingsmotor (uiteraard een boxermotor) en handbak, als brug naar het verleden.

Focus op mens en machine

Subaru legt de nadruk op een ‘mensgerichte verpakking’. De zitpositie, zichtlijnen en interieurindeling zijn ontworpen om de bestuurder zo direct mogelijk te verbinden met het chassis. Dankzij een nieuwe onderstelarchitectuur en compacte ophanging ligt de motorkap lager dan bij huidige modellen. Dat verbetert zowel aerodynamica als stuurprecisie.

De accu’s bestaan uit cilindrische cellen die extra laag en plat in de bodem zijn geïntegreerd. Daarmee ligt het zwaartepunt ruim 15 procent lager dan bij de huidige generatie, terwijl de interieurruimte behouden blijft. De vierwielaandrijving wordt elektronisch geregeld voor maximale tractie en een voorspelbare balans.

Aerodynamica mét vleugel

Opvallend is het ontbreken van een achtervleugel. Die is zo ongeveer het handelsmerk van een STI. Goed voor de downforce, maar minder goed voor de stroomlijn en efficiëntie. Dat lijkt ons plausibele reden waarom die het veld zou moeten ruimen. Niets is minder waar, hij heeft wel degelijk een flinke spoiler.

Maar Subaru heeft de luchtstroom ook zo geleid dat de carrosserie zelf de nodige downforce genereert. De vlakke bodemplaat en forse diffuser verlagen de luchtweerstand zonder dat het design aan spanning inboet. Het ontwerp van concept oogt inderdaad behoorlijk krachtig, al zal à la Subaru ook behoorlijk rationeel zijn ontworpen.

STI-erfgoed als drager van de toekomst

Subaru gebruikt de Performance E-STI (naast de B-STI) om zijn merk-DNA opnieuw te definiëren. Waar de klassieke STI-modellen draaiden om turbodruk en motorgeluid, moet vooral de elektrische opvolger vertrouwen en precisie uitstralen. Het Japanse merk koppelt de ‘Performance Scene’ trouwens ook aan een tweede wereld: de ‘Adventure Scene’, vertegenwoordigd door elektrische SUV’s zoals de Trailseeker. Beide moeten de boodschap “Driving the Subaru Difference” tastbaar maken.

Nog geen specificaties, maar de boodschap is duidelijk

Subaru noemt nog geen concrete gegevens over de aandrijflijn of accu. Laten we ook niet vergeten dat de E-STI voorlopig een showcar is. Maar de boodschap is duidelijk: sportieve emotie hoeft niet te verdwijnen met de verbrandingsmotor. Ook is klinkklaar dat Subaru er veel aan gelegen is om de eigen merkidentiteit overeind te houden. En naast de praktische maar ook een beetje brave Forester en Outback staat Subaru ook bekend om die brute STI’s, met oversized achterspoiler en luchtinlaten.

Of deze conceptcar uiteindelijk richting productie gaat, zal afhangen van Subaru’s samenwerking met Toyota en de verdere ontwikkeling van hun elektrische platforms. Het lijkt er, zoals we al schreven, sterk op dat deze auto niet van een Toyota is afgeleid. Maar het kan haast niet anders of Subaru zal ook voor deze auto (deels) gebruik (moeten) maken van de techniek die Toyota in huis heeft.

elektrische Subaru Performance E-STI concept

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *