De doorbraak van solid-state accu’s leek lange tijd een belofte voor de toekomst, die steeds net buiten bereik bleef. Maar met de test van de FEST®-accu’s van Factorial Energy zet Stellantis nu een onverwacht grote stap richting commerciële toepassing. In 2026 komt een testvloot op de weg, met de elektrische Dodge Charger als speerpunt. Een primeur – en een veelbelovend signaal dat de volgende generatie accutechnologie niet langer in het lab blijft hangen.

Test van solid-state accu’s: van belofte naar praktijk

De samenwerking tussen Stellantis en het Amerikaanse Factorial Energy heeft geresulteerd in een eerste reeks ‘automotive-grade’ solid-state accucellen. Deze FEST®-cellen (Factorial Electrolyte System Technology) zijn niet alleen chemisch en structureel stabiel, maar ook schaalbaar naar seriegrootte. Met een energiedichtheid van 375 Wh/kg en een nominale capaciteit van 77 Ah behoren ze nu al tot de top van wat industrieel haalbaar is.

Anders dan eerdere prototypes van andere fabrikanten zijn deze cellen ontworpen op formaat voor toepassing in personenauto’s – en dus niet louter laboratoriummodules of experimentele button cells.

Wat maakt de FEST-technologie anders?

FEST® combineert een vaste elektrolyt met een geavanceerde lithium-metaalanode. Daarmee worden meerdere EV-klassieke pijnpunten tegelijk aangepakt:

  • Oplaadtijd: laden van 15% naar 90% in slechts 18 minuten bij kamertemperatuur.
  • Temperatuurbestendigheid: de cellen functioneren stabiel tussen -30 en +45 °C.
  • Cycli: momenteel stabiel boven de 600 laadcycli, met behoud van >80% capaciteit.
  • Vermogen: tot 4C ontlaadsnelheid, wat neerkomt op een hoge piekbelasting – essentieel voor sportieve EV’s.

Factorial claimt dat een nieuw ontwikkelde elektrolytformule, mede geoptimaliseerd via AI-simulatie, zorgt voor extra stabiliteit en veiligheid. Daarmee zou de technologie niet alleen geschikt zijn voor luxe sedans, maar ook voor zwaardere toepassingen zoals bestelwagens en SUV’s.

Testvloot met Dodge Chargers

De keuze om de solid-state technologie als eerste in te bouwen in een Dodge Charger is symbolisch én strategisch. Symbolisch, omdat Dodge zijn identiteit jarenlang bouwde op V8’s en muscle cars. Strategisch, omdat het merk zich opnieuw wil uitvinden als performancegerichte EV-bouwer – en dat geloofwaardig wil doen.

De nieuwe, volledig elektrische Charger biedt de juiste combinatie van ruimte, koeling en vermogensprofiel om het accupakket onder realistische omstandigheden te beproeven. Bovendien spreekt het model een bredere groep kopers aan dan niche-EV’s: van liefhebbers tot fleetmanagers.

Wat kunnen we van deze technologie verwachten?

Als deze technologie rijp blijkt voor opschaling, zijn de voordelen concreet en meervoudig:

  • Sneller laden betekent kortere laadpauzes, en minder wachten op een beschikbare snellader.
  • Hogere energiedichtheid levert méér actieradius zonder zwaarder accupakket.
  • Minder accudegradatie verhoogt de restwaarde en levensduur.
  • Betere temperatuurtolerantie maakt EV’s geschikter voor extreme klimaten.

Voor fabrikanten biedt de FEST®-technologie een mogelijke weg naar lichtere voertuigen, efficiëntere packaging én lagere koelingsbehoeftes – wat de totale systeemefficiëntie ten goede komt.

Helaas is 2026 nog niet het jaar van de doorbraak

De aankondiging van de testvloot in 2026 is meer dan alleen een marketingverhaal. Het is immers de daadwerkelijke start van validatie in real-world condities – iets wat tot nu toe vooral beperkt bleef tot testbanken of kleine pilotprojecten.

Het is nog niet zeker of we de technologie aansluitend – bijvoorbeeld in 2027 of 2028 – ook daadwerkelijk in commerciële modellen verschijnt. Factorial en Stellantis werken momenteel parallel aan de optimalisatie van de packarchitectuur en productieopschaling.

En die laatste stap – van cel naar geautomatiseerde massaproductie – is waar veel solid-state ambities nog op vastlopen. Er zijn al verschillende proefproducties van deze accu’s, maar de stap naar een grootschalige productie lijkt nog steeds niet nabij.

Toch is er een verschil met eerdere pogingen evident: hier staat een van ’s werelds grootste OEM’s aan het roer, met een omvangrijke supply chain en serieuze productontwikkelingscapaciteit. Wie weet maakt dat het verschil wat nodig is.

Nog een paar jaar geduld voordat de solid-state-accu er écht is

De markt wacht al jaren op het ‘post-lithiumtijdperk’, en veel ogen waren gericht op QuantumScape, Solid Power, CATL, Hyundai en WeLion als mogelijke aanjagers. Stellantis is hier dus met een verrassende inhaalrace bezig – en dat met concreet testbaar materiaal.

Of dit dé doorbraak wordt? Dat hangt af van de validatie, de productiecapaciteit én de bereidheid van consumenten om een nieuwe accutechnologie te omarmen. Want reken maar dat er ook een stevig prijskaartje aanhangt. Zeker in het begin. Maar het lijkt er in ieder geval sterk op dat de volgende grote stap in EV-ontwikkeling niet uit Silicon Valley of Tokio komt, maar uit Auburn Hills in Michigan.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *