
smart heeft officieel bevestigd dat het merk terugkeert naar zijn roots met de introductie van een volledig elektrische tweezitter: de smart #2. Het compacte model moet eind 2026 zijn internationale première beleven en vormt een directe opvolger van het legendarische smart fortwo-concept. Daarmee zet smart opnieuw in op stedelijke mobiliteit, het terrein waarop het merk bijna drie decennia geleden naam maakte.
De nieuwe smart #2 wordt ontwikkeld in samenwerking met Mercedes-Benz en Geely, de twee aandeelhouders van de huidige smart joint venture. Het design komt uit de pen van het Mercedes-Benz Designteam, terwijl de productie plaatsvindt in China. Volgens smart-CEO Dirk Adelmann wordt de #2 “een uniek maar authentiek lid van het portfolio, dat inspeelt op de mobiliteitsbehoeften van steden als Parijs en Rome.”
Een nieuw hoofdstuk met ‘project: two’
Het besluit om de smart #2 te bouwen, vloeit voort uit het interne traject ‘project: two’, een meerjarige studie waarin de haalbaarheid van een nieuwe tweezitter centraal stond. Na de succesvolle introductie van de smart #1, smart #3 en smart #5, kiest smart er bewust voor om het gamma uit te breiden met een ultracompact A-segment model. Daarmee bestrijkt het merk voortaan het volledige spectrum: van wendbare stadsauto’s tot premium SUV’s in het middensegment.
De erfenis van de smart fortwo
De smart fortwo, die in 1998 op de markt kwam, was destijds revolutionair. Met een lengte van slechts 2,5 meter was er maar plek voor twee personen en een beetje bagage. Dit was precies afgestemd op de stad, waar de ‘2’ zich prima thuis voelde en zijn sterke kwaliteiten kon laten zien. Het concept werd geboren uit een samenwerking tussen Mercedes-Benz en horlogemerk Swatch, dat destijds met frisse ogen naar mobiliteit keek. Een beetje vergelijkbaar met het huidige smart die een samenwerking tussen het Duitse Mercedes-Benz en het Chinese Geely is.
In de loop der jaren verschenen diverse generaties, waaronder in zijn nadagen volledig elektrische varianten. Vooral in dichtbevolkte steden kreeg de fortwo een cultstatus: compact, makkelijk te parkeren en een herkenbaar silhouet dat het straatbeeld kleurde. De plastic, en gemakkelijk te vervangen, exterieurdelen waren uniek en zorgde voor lage vervangingskosten. Erg fijn en smart…
Hoewel de productie van de fortwo in 2022 werd beëindigd, bleef de vraag naar compacte stadsauto’s bestaan. Met de komst van de smart #2 wil het merk dat gat opnieuw vullen, maar dan met moderne technologie, een premium uitstraling en uiteraard met een volledig elektrische aandrijflijn. De #2 zit aan de onderkant van de huidige modellengamma. Alhoewel je het aan de typeaanduiding niet zou verwachten, zijn de #1, #3 en #5 groter tot flink groter.
Voorlopige specificaties smart #2?
De specificaties zijn nog niet bekend, maar verwacht wel dat hij een (stuk) groter is dan de fortwo en dat misschien wel de 272 of 340 pk elektromotor er in zit. Vermoedelijk zal niet de 66 kWh, maar 49 kWh accu in de onderbuik hangen. In de #1 krijg je met 49 kWh een actieradius van 310 kilometer. In de kleinere en lichtere #2 kom je gemakkelijk tussen de 350 en 400 kilometer actieradius (WLTP) uit. Zodra de specificaties bekend gemaakt worden zult u ze hier lezen. Hopelijk worden ze op de IAA 2025 bekend gemaakt.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl