Op uitnodiging van Chery -met de merken Omoda en Jeacoo- waren we een dagje te gast op de Shanghai Motorshow. Ik mag wel zeggen een beursvloer die simpelweg te groot is voor één dag. Waar Europese autobeurzen het steeds lastiger krijgen, zien we een tegengestelde trend in China. Niet normaal zo groot en niet normaal zo druk. 

Inmiddels raken we al steeds meer aan gewend aan de nieuwe merken zoals Nio, Xpeng, BYD en Leap Motor. Een aanzienlijk aantal automerken en dat aantal blijft groeien. Helemaal zeker weten we het niet, maar volgens recente gegevens zijn er momenteel ongeveer 150 actieve automerken op de Chinese markt, waarvan 97 binnenlandse merken en 43 joint ventures met buitenlandse fabrikanten. Goed voor jaarlijks 50 miljoen auto’s en 26 miljoen daarvan verkopen ze in eigen land. En wat doe je dan met de rest? Nu Amerika min of meer op slot gaat wordt de focus steeds meer verlegd naar Europa. Export van die andere 24 miljoen is dus nodig, omdat zodra een autofabriek eenmaal draait en de auto’s van de band rollen dat proces niet zomaar kunnen worden stilgezet.

Over Chery en z’n submerken

Zo onthulde Chery 4 nieuwe modellen die in de Chinese categorie New Energy Vehicle vallen. Daar vallen de volledig elektrische en de plug-in hybride auto’s onder. In China krijg je dan een groen gekleurde kentekenplaat en dat is min of meer de meest logische keuze. In tegenstelling tot Europa zijn de voordelen nog steeds aanzienlijk. Koop je in China een elektrische auto, dan krijg je tot zo’n €3.920 belastingvoordeel en kun je zonder gedoe snel een kenteken regelen. Kies je voor een benzineauto, dan betaal je juist 10% extra belasting en zit je vaak maanden te wachten op een kenteken.

Met alle politieke onzekerheden zien we ook steeds meer plug-in hybride aandrijvingen op de stands. Chery maakt daar geen uitzondering op. Van de 4 modellen die werden onthuld komt enkel een pick-up genaamd HIMLA – vernoemd naar de Himalaya – in een volledig elektrische variant.

Chery is een van de grotere autofabrikanten van China en timmert stevig aan de weg buiten de landsgrenzen. Onder die vlag vallen ook Omoda en Jaecoo, twee merken die je steeds vaker tegenkomt op shows en in Europese plannen. Omoda richt zich duidelijk op mensen die iets moderns en opvallends zoeken, met auto’s die er gelikt uitzien en volop techniek aan boord hebben. Jaecoo pakt het net wat anders aan en richt zich meer op SUV’s die ook buiten de stad tot hun recht komen. Tijdens de Shanghai Motorshow stonden ze zij aan zij, met onder meer de nieuwe Omoda C7 en de elektrische Jaecoo J5. De boodschap was helder: deze merken komen eraan, ook bij ons – en ze nemen serieus werk mee.

Dan zijn er ook nog de Duitse automerken

Jarenlang de gevestigde orde die het met miljoenen verkochte auto’s zo ontzettend goed hebben gedaan zijn nu steeds meer marktaandeel aan het inleveren zijn waardoor dreigende bezuinigen en het sluiten van fabrieken min of meer schering en inslag is. Dat is ook lastig omdat juist nu de merken zo ontzettend veel geld moeten investeren in het ontwikkelen van nieuwe auto’s met andere aandrijflijnen en niet de laatste plaats steeds meer gadgets. Ze moeten dus schoon, slim en vooral heel aantrekkelijk zijn. Dat is een flink dilemma waar iedere fabrikant weer anders met omgaat. Mercedes presteerde de CLA en BMW een conceptversie van de Neue Klasse. Gezellig druk op de stand, maar los van een conceptversie van de V-klasse geen onthullingen. Bij BMW stond de Neue Klasse en zo’n beetje alle modellen -en dat zijn er nogal wat- die ze momenteel verkopen. Volkswagen en Audi hebben bepaald geen ‘Tja, so ist das’-mentaliteit en kiezen juist voor een tegenaanval. Volkswagen presenteerde drie nieuwe modellen die ze samen met verschillende Chinese autofabrikanten hebben ontwikkeld en Audi komt met een zustermerk genaamd AUDI. De hoofdletters duiden het verschil.

Volkswagen en…

Volkswagens China for China-strategie en gaf ons een voorproefje van de meer dan 30 nieuwe modellen, waaronder 20 nieuwe energievoertuigen, die het bedrijf tot en met 2027 in China wil lanceren: ID. ERA (een ruime SUV met range extender, ontwikkeld met SAIC), de ID. EVO (een sportieve SUV gericht op jonge kopers, ontwikkeld met Anhui) en de ID. AURA (een compacte sedan met AI-bediening, ontwikkeld met FAW).

AUDI!

Audi creëert zelfs een compleet zustermerk met de nogal onhandige naam AUDI. Als je dan iemand wilt vertellen dat je in de serieus fraaie E5 van Audi ben gestapt moet je de merknaam dan net wat harder uitspreken? De E5 is een elektrische fastback voor de Chinese markt, gebouwd op een nieuw platform met 800V-technologie en een 100 kWh-accu. De krachtigste versie levert 776 pk, sprint in 3,4 seconden naar 100 km/u en haalt tot 770 km actieradius volgens de meetmethode in China (CLTC). Wat ons betreft zou hij ook wel bij ons mogen komen.

Mercedes-Benz

De jongens en meisjes uit Stuttgart hebben onlangs de CLA al gepresenteerd en voegen daar nog een totaal niet realistische Vision van de V-klasse aan toe. We laten een foto zien, maar de kans dat er zoiets ook echt op de markt komt lijkt ons wat klein.

BMW

Ook hier weten we al dat er wat nieuws aan zit te komen. Overigens weten we dat al een aantal jaar, maar nu werden de twee conceptversies van de Neue Klasse met alle rekenkracht ook aan het grote publiek getoond.

BYD, Denza en Yangwang

Marktleider BYD en de premium zustermerken konden natuurlijk niet anders dan eens flink uitpakken. BYD toonde een bijzonder fraaie SUV genaamd Dynasty D. Het is echter nog niet bevestigd of dit model in productie zal gaan.

Denza komt wel naar Europa en mag gezien worden als het premiummerk van BYD. De Z9 GT EV is het nieuwe elektrische topmodel van BYD’s luxemerk Denza en mikt vol zelfvertrouwen rechtstreeks op de gevestigde concurrenten als de Porsche Panamera en Mercedes EQS. Daarvoor krijg je drie elektromotoren die samen goed zijn voor 965 p. Mocht je het willen proberen; kun je van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden. Met de accu van 100 kWh (BYD Blade) heb je een actieradius tot 630 kilometer volgens de Chinese maatstaven (CLTC). De Z9 GT staat op een wielbasis van ruim drie meter, heeft vierwielaandrijving, luchtvering en zelfs achterwielbesturing met een draaicirkel van slechts 4,6 meter. Binnenin vind je alles van Devialet-audio tot koelkasten en een digitale lounge voor vier inzittenden. In China start de prijs rond de €45.500, maar voor Europa wordt eerder een vanafprijs rond de €72.000 verwacht.

Wie nóg extremer wil, komt uit bij BYD’s andere zustermerk genaamd Yangwang – het nieuwe ultraluxe submerk van BYD dat voorlopig alleen in China leverbaar is. Denk aan een elektrische SUV (U8) met 1.200 pk, een supercar (U9) die in 2,36 seconden naar de 100 km/u sprint én zelfs kan springen, en een vierdeurs coupé (U7) met meer dan 1.000 pk. Yangwang mikt op het allerhoogste segment en is vooral bedoeld als visitekaartje van BYD’s technologische kunnen. Er zijn inmiddels plannen om Yangwang ook in Europa te introduceren, waarbij landen als Duitsland en Noorwegen als eerste op de lijst staan.

Chery

Tot slot onze gastheer Chery, gevestigd in Wuhu – een kleine 350 kilometer van Shanghai – is allang niet meer dat onbekende Chinese merk van vroeger. Ze hebben serieuze plannen voor Europa en dat was op de beurs duidelijk te merken. Op de stand stonden vier nieuwe modellen centraal. Niet allemaal elektrisch, maar ik noem ze toch even.

De Tiggo 9L is een ruime SUV vol slimme technologie, met drie elektromotoren en een benzinemotor waarmee je tot 1.400 kilometer kunt rijden. De Jetour G900 is misschien wel de meest opvallende: een concept-SUV die ook het water in kan, compleet met propellers en een interieur alsof je in een sci-fi film bent beland. Dan was er de HIMLA, Chery’s eerste pick-up, groot, stevig en straks leverbaar in verschillende aandrijflijnen – inclusief elektrisch. En als vierde de Fulwin A9, een luxe sedan met een flinke elektrische actieradius, snelle prestaties en een interieur dat zich makkelijk kan meten met wat we van de Duitse merken gewend zijn.

Vier totaal verschillende modellen, maar allemaal met hetzelfde doel: laten zien dat Chery is net als veel andere automerken klaar voor het grote werk. Ook bij ons.

De volgende dag waren we dan ook te gast in Wuhu om nog veel meer over het merk en vooral de ambities te leren. Die ambities zijn er en ze hebben de middelen om er werk van te maken. Op het internationale Business Summit konden we zelf kennis maken met alles wat er al was en wat op de weg komt.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *