
Trots presenteert Renault de nieuwe Trafic, Estafette en Goulette. Bestelauto’s met bekende namen uit het verleden, maar ze zijn helemaal bij de tijd. Een modern platform markeert een nieuwe manier van bestelauto’s ontwerpen.
Drie nieuwe bestelauto’s tegelijk: Renault doet geen half werk. Niet alleen presenteert het een nieuwe generatie van de Trafic, maar Renault komt ook met twee nieuwe namen. De Estafette is het meest opvallend: een hoge bestelauto’s die perfect is voor de pakketbezorger. Daarnaast komt ook de Goulette terug, al is dit eigenlijk slechts de chassis-cabine uitvoering van de Renault Trafic. De drie nieuwe bestelauto’s ogen dan verschillend: onderhuids hebben ze grote overeenkomsten.

De drie bestelauto’s staan namelijk op hetzelfde platform. Dit is een skateboard-platform, waarbij accu’s en elektromotoren een vlakke basis vormen, waar elke soort carrosserie op gebouwd kan worden. Renault maakt met de Trafic, Estafette en Goulette zeer goed gebruik van de mogelijkheden. Het platform komt in twee lengtes: 4,87 en 5,27 meter. De Trafic en Goulette zijn leverbaar in beide varianten, de Estafette alleen met het langere platform.

Software defined vehicle
Precieze details zijn nog niet bekend, omdat Renault nog werkt aan de laatste details. Wel weten we dat het platform erg innovatief is. Revolutionair, zo zegt Renault. Met zijn 800-volts architectuur staat het platform garant voor zeer snel opladen en een rijbereik van maximaal 450 kilometer. De bestelauto’s zijn ‘software defined vehicles’ (SDV). Dit wil zeggen dat ze niet vol zitten met allerlei processoren die alle systemen aansturen, maar dat er één centrale hoofdcomputer is die alles regelt. Dit maakt de voertuigen een stuk efficiënter.

De nieuwe Renault Trafic is de meest bekende bestelauto van de drie. De besteller biedt een grote, vierkante laadruimte en een hoogte van maximaal 1,90m. Hiermee is het een geduchte concurrent van de Ford e-Transit Custom en de Volkswagen Transporter. Renault heeft veel aandacht besteed aan de aerodynamica, wat hem erg zuinig maakt. De Renault Goulette is de chassis-cabine versie: voor de B-pilaar is de Goulette gelijk aan de Trafic.

Voorsprong
De opvallende Renault Estafette was als prototype al te zien op de IAA in 2024. Hij is iets minder extreem geworden, maar niet minder slim. De hoge bus is perfect voor pakketbezorgers. De laadruimte biedt een stahoogte van 1,90m en is bereikbaar met een schuifdeur. Omdat een passagiersstoel ontbreekt, kan de bestuurder eenvoudig uitstappen aan de rechterkant. Alles is geoptimaliseerd om de bezorgtijd te minimaliseren en de veiligheid te maximaliseren.

Met de nieuwe bestelauto’s neemt Renault een flinke voorsprong op de concurrentie. Alleen nieuwkomer Kia heeft al bestelauto’s laten zien met een dergelijke geavanceerde architectuur in een modulair platform. Met slimme techniek, doordachte innovaties en een typisch ontwerp slaat Renault een flinke slag.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl