
Renault laat voor het eerst beelden van het definitieve ontwerp van de nieuwe Twingo E-Tech Electric zien. De compacte elektrische stadsauto, die in 2026 op de markt komt, is nu in bijna-productierijpe vorm te zien in een reeks nieuwe teaserfoto’s. Inschrijven voor het tijdelijke R Pass-programma kan nog tot 22 oktober, vooruitlopend op de volledige onthulling in november.
Van concept naar realiteit
Renault toonde vorig jaar al een eerste conceptstudie van de elektrische Twingo. Dat ontwerp blijkt nu opvallend dicht bij de werkelijkheid te liggen. De nieuwste beelden tonen het uiteindelijke model met productierijpe carrosserielijnen: ronde koplampen, een bolle daklijn en korte overhangen – duidelijk een moderne interpretatie van de originele Twingo uit 1992. De auto oogt eenvoudiger dan de R5, met minder chroom en een sterk focus op efficiëntie en lage productiekosten.
Gebouwd door Ampere, ontworpen voor de stad
De Twingo E-Tech Electric wordt ontwikkeld door Ampere, Renault’s aparte EV-divisie, die ook verantwoordelijk is voor de R5 en R4. Net als die modellen maakt de Twingo gebruik van het CMF-BEV-platform, geschikt voor lichte, compacte elektrische auto’s.
Renault claimt een bijzonder laag verbruik van slechts 10 kWh per 100 km, wat neerkomt op een actieradius van ongeveer 200 kilometer (WLTP). De auto krijgt waarschijnlijk een 30 kWh-accu en 11 kW AC-lader, met de (optionele?) mogelijkheid voor snelladen tot zo’n 75 kW DC.
R Pass: vroege inschrijvers krijgen voorrang
Wie de nieuwe Twingo straks als eerste wil rijden, kan zich tot 22 oktober inschrijven via het R Pass-programma. Voor een kleine aanbetaling krijgen deelnemers voorrang bij de bestelling en toegang tot exclusieve updates richting de officiële onthulling in november.
Renault gebruikt dit programma ook om interesse te peilen en de community alvast te betrekken bij de terugkeer van zijn populairste stadsauto.
Compact, Europees en betaalbaar
De productie start in 2026, vermoedelijk in Slovenië of Frankrijk, afhankelijk van de uiteindelijke logistieke keuze binnen de Ampere-divisie. Zowel assemblage als accuproductie blijven binnen Europa om transportkilometers en CO₂-uitstoot te beperken.
CEO Luca de Meo noemt de Twingo “de meest rendabele elektrische stadsauto van Europa”, met een prijs die zo’n 20 procent lager is dan die van vergelijkbare kleine EV’s. Daarmee mikt Renault direct op kopers die nu kijken naar modellen als de Leapmotor T03, Fiat 500e en Dacia Spring – maar dan met Europese herkomst en kwaliteitscontrole.
Alliantiebrede aanpak: de Nissan Wave
Binnen de alliantie werkt Nissan parallel aan een zustermodel, voorlopig bekend als Wave. Die auto wordt grotendeels afgeleid van de nieuwe Twingo, maar krijgt een eigen ontwerp en positionering. Veel is nog onbekend, maar de aankondiging onderstreept de vernieuwde en geïntensiveerde samenwerking tussen Renault en Nissan op het gebied van EV’s.
Strategische timing zorgt voor momentum
Met deze nieuwe teaserfase kiest Renault bewust voor momentum. De markt voor kleine elektrische auto’s groeit, maar blijft deels in handen van (deels) Chinese merken of in Azië gebouwde modellen van Europese merken.
De Twingo moet laten zien dat Europese productie én betaalbaarheid samen kunnen gaan. Daarmee hoopt het Franse merk niet alleen een icoon te laten herleven, maar ook een signaal te geven: elektrische mobiliteit hoeft niet exclusief of onbereikbaar te zijn. Al was dat signaal er door de introductie van de elektrische Renault 4 en Renault 5 natuurlijk ook al.
Onthulling over een maand
De volledige onthulling van de Renault Twingo E-Tech Electric staat gepland voor 6 november 2025, waarna de productie in 2026 van start gaat. Tijdens de marktintroductie, die daar ergens tussenin plaats zal vinden, zullen ook de definitieve specificaties, uitvoeringen en prijzen per markt bekend worden gemaakt.
Als Renault zijn belofte waarmaakt – lage prijs, korte laadtijden, praktisch en veelzijdig, herkenbaar design – kan de Twingo opnieuw symbool worden voor slimme, toegankelijke mobiliteit in Europa.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl