Renault heeft de orderboeken geopend voor de Renault 5 E-Tech Electric Five, de nieuwe instapversie van deze succesvolle EV met retrolooks. De nieuwe Five-uitvoering, die verkrijgbaar is vanaf € 24.990, is daarmee de goedkoopste volledig elektrische Renault van dit moment. Met een 40 kWh-accu, een 95 pk elektromotor en een WLTP-actieradius van 310 kilometer richt de Five zich vooral op stedelijk gebruik. Snelladen is niet mogelijk, ook niet optioneel, en ook qua uitvoering houdt Renault het bewust eenvoudig: slechts twee kleuren, één soort bekleding en minimale opties. Wie elektrisch wil rijden zonder overbodige franjes, vindt hier een opvallend helder en daardoor ook betaalbaar aanbod.

Renault 5 E-Tech Electric Five gaat terug naar de basis van elektrisch rijden

De Renault 5 Five is geen uitgeklede versie in de klassieke zin. Hij is juist ontworpen als toegankelijke, rationele keuze binnen een modelreeks die het hart én het verstand wil aanspreken. De bekende moderne én retro designtaal van de Renault 5 blijft behouden: van de karakteristieke lichtsignatuur tot de opvallende 18-inch wieldoppen. Maar onder de motorkap en in de uitrustingslijst is het aanbod teruggebracht tot de essentie. Daarmee keert Renault feitelijk terug naar het oorspronkelijke idee achter elektrische mobiliteit: stil, zuinig en zonder onnodige complexiteit.

Voor kopers die hun auto vooral inzetten voor woon-werkverkeer, boodschappen en korte uitstapjes, is dit een uiterst bruikbare EV. Het ontbreken van een snellaadfunctionaliteit is in dat licht minder problematisch, zolang thuisladen of laden bij openbare AC-laadpunten niet al te veel uitdagingen oplevert. Renault lijkt die doelgroep dan ook scherp in het vizier te hebben gehad bij het samenstellen van deze uitvoering.

Renault 5 E-Tech Electric Five – voor minder dan € 25.000 te bestellen

Functioneel – maar meer ook niet

De Five beschikt over een 70 kW (95 pk) sterke elektromotor met 215 Nm aan koppel, gekoppeld aan een 40 kWh Urban Range-accu. Het officiële bereik volgens WLTP bedraagt tot 310 kilometer – meer dan genoeg voor dagelijks gebruik in en rond de stad. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 12 seconden; de topsnelheid ligt op 130 km/u. Daarmee is de Five geen snelheidsmonster, maar wel vlot genoeg voor stedelijke en regionale ritten. En qua acceleratie waarschijnlijk vlotter dan de meeste tegenhangers met verbrandingsmotor in dit segment.

Laden gebeurt uitsluitend via AC: een interne lader van 11 kW is standaard, waarmee laden van 15 naar 80 procent zo’n 2 uur en 37 minuten duurt. Een DC-laadoptie ontbreekt zoals gezegd volledig – ook tegen meerprijs is snelladen of AC-laden met 22 kW jammer genoeg niet leverbaar. Daarmee positioneert Renault de Five duidelijk als stads-EV of tweede auto binnen een huishouden.

Beperkte keuzes, heldere focus

Wie kiest voor de Five, kiest ook voor eenvoud. Renault levert de uitvoering uitsluitend in het zwart of in de opvallende tint “Vert Pop!”, een heldergroene kleur die sterk refereert aan de retroroots van het model. De wielen zijn stalen 18-inch exemplaren met ‘disco’-wieldoppen, het interieur is bekleed met grijstonen en subtiele accenten in rood, wit en blauw. Er zijn geen kleurcombinaties of afwerkingspakketten beschikbaar.

Ook op optioneel vlak is het aanbod beperkt tot het hoogst functionele. Vierseizoenenbanden zijn leverbaar, evenals een optionele 2,3 kW-noodlaadkabel met stekker voor een standaard stopcontact. Wie meer comfort of luxe zoekt – zoals stoelverwarming, achteruitrijcamera of een instelbare bestuurdersstoel – is aangewezen op de hogere uitvoeringen binnen het Renault 5-gamma.

Renault 5 E-Tech Electric Five – voor minder dan € 25.000 te bestellen

Standaarduitrusting is evengoed aardig compleet

Toch is de standaarduitrusting van de Five niet bepaald karig. Zo is het OpenR-infotainmentsysteem standaard aanwezig, met een 10-inch centraal display, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, en Arkamys-audio met DAB-radio. Het dashboard bevat een digitaal 7-inch instrumentenpaneel. Ook qua verlichting zit het goed: full LED-koplampen, LED-dagrijverlichting en grootlichtassistent zijn standaard.

Op veiligheidsvlak zijn rijhulpsystemen als lane keeping assist, vermoeidheidsherkenning, verkeersbordherkenning en automatisch noodremmen (met detectie van voetgangers, fietsers en kruisend verkeer) aanwezig. Verder zijn er parkeersensoren achter, cruise control, een elektrische handrem, regen- en lichtsensoren en drie volwaardige hoofdsteunen achterin.

Wie kan leven met de vaste set kleuren en afwerking, het wat lagere motorvermogen en het ontbreken van de snellaadmogelijkheid, krijgt dus een verrassend compleet uitgeruste auto mee naar huis. En daarmee zou deze uitvoering van de elektrische Renault wel eens hoge ogen kunnen gooien als tweede auto, of voor mensen die echt alleen in de stedelijke gebieden rijden.

Hoe interessant is deze instapversie van de elektrische Renault 5?

De Renault 5 E-Tech Electric Five is meer dan een prijspakker. Hij toont aan dat een aantrekkelijke, capabele EV onder de € 25.000 haalbaar is, zonder dat er rigoureus wordt bezuinigd op rijplezier, veiligheid of uitstraling. Dankzij het gedeelde platform met de duurdere uitvoeringen blijft de Five een volwaardige Renault 5 – met het bekende design, het volwassen onderstel en de compacte draaicirkel van 10,3 meter.

Tegelijkertijd is deze uitvoering onverbloemd beperkt in zijn mogelijkheden. De afwezigheid van snelladen maakt hem ongeschikt voor wie ook wel eens langere afstanden rijdt. Wie gevoelig is voor comfortopties, personalisatie of uitgebreide multimedia moet doorsparen voor een Renault 5 E-Tech Electric in een hoger uitrustingsniveau.

Maar voor wie een tweede auto zoekt, of een eenvoudige, stijlvolle en elektrisch aangedreven stadsauto, is de Five een aantrekkelijk en overzichtelijk aanbod.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *