De Kia EV5 staat op het punt om de Nederlandse markt te betreden, maar wat hij precies gaat kosten, dat weten we nog niet. Dankzij de officiële prijzen in het Verenigd Koninkrijk en Zweden is nu duidelijk dat de catalogusprijs hoger zal uitvallen dan eerder gedacht. Waar we aanvankelijk een bedrag onder de €45.000 verwachtten, duidt onze actuele berekening op een bandbreedte van €46.000 tot €55.000. Daarmee schuift de EV5 dichter richting de EV6 dan we vooraf hebben ingeschat – en verandert ook zijn concurrentieveld.

Inschatting Nederlandse prijzen Kia EV5

Voor de inschatting hebben we de Britse en Zweedse prijzen omgerekend naar Nederlandse consumentenprijzen, inclusief 21 procent btw en de vaste BPM van €667.

  • EV5 Air: circa €46.200
  • EV5 GT-Line: circa €50.000
  • EV5 GT-Line S: circa €55.200
  • EV5 Long Range FWD (SE): circa €49.400

Dat de EV5 boven de EV4 komt, is geen verrassing. Maar dat hij qua prijs zelfs iets boven die van de EV6 (vanaf €44.995) komt, hadden wij niet verwacht. Niet alleen de instapversie is duurder dan aanvankelijk voorspeld, de topversie overschrijdt misschien zelfs de grens van €55.000.

Kia EV-range

Vanafprijs NL (advies)

EV3

€36.995

EV4

€37.695

EV6

€44.995

EV5 (inschat.)

€46.200

EV9

€59.995

Techniek en uitrusting

De EV5 staat op Kia’s modulaire E-GMP-architectuur en deelt veel techniek met de EV6. Elke uitvoering krijgt een 81,4 kWh-accu en een 160 kW elektromotor op de vooras. Het bereik bedraagt tot 530 kilometer WLTP. Snelladen gaat met maximaal 150 kW, goed voor 10 tot 80 procent in een half uur.

De auto biedt daarnaast functies die normaal in hogere segmenten te vinden zijn: bi-directioneel laden (V2L, voorbereid op V2G), een adaptief regeneratief remsysteem en OTA-software-updates. In het interieur valt de combinatie van drie schermen op, aangevuld met deels fysieke knoppen. Comfortfuncties als stoelventilatie, massage en een complete set rijassistenten zijn – afhankelijk van de uitvoering- ook aanwezig.

Praktischer en ruimer dan de EV6?

Qua afmetingen is de EV5 (4,61 meter) duidelijk groter dan de EV3 (4,30 meter) en biedt hij aanzienlijk meer ruimte: 566 liter bagageruimte, uit te breiden tot 1.650 liter met een vlakke laadvloer. Daarmee positioneert Kia de EV5 als een echte familie-SUV, waar de EV4 als hatchback en fastback net als de EV6 wat meer op design focust.

Eerdere verwachtingen en realiteit

Toen Kia de komst van de EV5 aankondigde, leefde de verwachting dat het instapmodel onder de €45.000 zou blijven. Dat blijkt te optimistisch. Met de huidige koers en belastingen schuift de auto minimaal een paar duizend euro hoger in. De prijsvergelijking met de EV3 bevestigt dat beeld: ook daar waren de Nederlandse adviesprijzen enkele duizenden euro’s hoger dan de omgerekende Britse bedragen. Onze berekening voor de EV5 lijkt dus aardig realistisch.

Hoe de uiteindelijk prijs van de Kia EV5 ook zal zijn, hij vult een belangrijk gat in het aanbod van het Koreaanse merk. Het model verschijnt niet alleen als nieuwkomer in een druk maar ook groot en dus interessant segment. De EV5 wordt een belangrijke schakel in een line-up die steeds strakker geordend is: van de compacte EV3 tot de royale EV9. En een interessant alternatief voor mensen die de Kia EV6 op zich een fijne auto vinden, maar wat meer (hoofd)ruimte op de achterbank wensen. Qua laadsnelheid (800 vs 400 volt) doen ze dan wel een compromis.

Toch maar even vergelijken

Met deze prijsstelling verandert ook het speelveld. Waar we eerder modellen als de Opel Grandland en Renault Scenic als rivalen in gedachten, komt de EV5 nu eerder in de buurt van de Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 en Tesla Model Y. Auto’s, die qua formaat, specificaties én prijs zo’n beetje in dezelfde vijver vissen.

De EV5 lijkt in eerste instantie dan nog duizenden euro’s duurder dan bijvoorbeeld de Skoda Enyaq en VW ID.4. De EV5 heeft echter standaard al een veel grotere accu. Wie een (bijna) gelijkwaardige 77 kWh accu in de Enyaq of ID.4 wil, is weer veel duurder uit dan de EV5. Ook de Ioniq 5 lijkt duurder dan de Kia, maar ook dan heb je weer een kleinere accu. Met een vergelijkbare accu is de Ioniq 5 – die wél een veel hogere laadsnelheid heeft – weer een paar duizend euro duurder. Met de Tesla Model Y gaat het redelijk gelijk op.

Best wel concurrerend

Al met al lijkt de prijsstelling van de Kia EV5 -uitgaande van onze inschatting- dus best wel concurrerend. Gezien de vrij geringe verschillen, zal het succes van de EV5 in grote mate afhankelijk zijn van de definitieve prijsstelling. Met de prijzen die we nu inschatten, schuift de EV5 op naar een concurrentieveld dat zwaarder is dan aanvankelijk voorzien. Maar ook daarin kan hij zich dus prima handhaven.

Nog even wachten op definitieve prijzen

Kia Nederland maakt de definitieve prijzen naar verwachting binnenkort bekend, vlak voor de opening van de orderboeken, dit najaar. De eerste leveringen volgen voor zover wij weten voor het eind dit jaar.

Roadshow

De Kia EV5 staat nog niet in de showroom, maar je kunt hem in levende lijve bewonderen tijde de roadshow die Kia organiseert voor de EV4 en EV5. Die voor regio Zuid-West (bij Rotterdam) is net geweest, maar van 9 t/m 13 september kun je hem in Abcoude bekijken, van17 t/m 20 september in Dalfsen en van 23 t/m 25 september in Eerbeek. Hiervoor moet je je wel aanmelden via de website van dat evenement.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *