Kia opent orderboeken voor nieuwe elektrische SUV

De Kia EV5 is vanaf vandaag officieel te bestellen in Nederland. Met een vanafprijs van €44.495 positioneert Kia zijn nieuwe elektrische SUV behoorlijk scherp, wat gezien het competitieve segment ook wel nodig is. De line-up van de Kia EV5 telt zes uitvoeringen, waarbij vooral de GT-Line Business Edition in het oog springt. Die versie wordt nog dit jaar geleverd, zodat zakelijke rijders gebruikmaken van 17% bijtelling.

EV5 nu te bestellen vanaf €44.495

De EV5 Air vormt het startpunt van de line-up. Kia kiest voor een relatief scherpe instapprijs, zonder in te leveren op standaarduitrusting. Stoel- en stuurverwarming, parkeersensoren rondom en een pakket assistentiesystemen – waaronder dodehoek- en snelwegassistentie – zijn standaard aanwezig. Daarmee mikt Kia niet alleen op particuliere kopers, maar ook op de zakelijke rijder die een compleet uitgeruste SUV zoekt zonder lange optielijst.

Zes uitvoeringen, met Business Edition als zakelijke blikvanger

De Kia EV5 is verkrijgbaar in zes uitvoeringen. Van basis tot topmodel, met prijzen die doorlopen tot €51.995, met daarbij nog eventuele opties. De prijzen zijn overigens lager dan wat wij eerder hebben ingeschat.

  • EV5 Air (€44.495) – complete basisuitrusting met comfort- en veiligheidssystemen.
  • EV5 Plus (€46.495) – extra luxe met stoelventilatie, elektrisch verstelbare stoelen, draadloos laden en V2L/V2G.
  • EV5 GT-Line Business Edition (€45.995) – speciaal voor de zakelijke markt, met sportieve aankleding, 19-inch velgen, panoramadak en vegan lederen bekleding.
  • EV5 Plus Advanced (€48.495) – voegt premium audio, panoramadak en warmtepomp toe.
  • EV5 GT-Line (€49.995) – sportieve variant met relax- en massagefunctie voorin.
  • EV5 GT-PlusLine (€51.995) – topmodel met head-up display, 360°-camera, digital key en vingerafdrukscanner.

Opvallend is dat de GT-Line Business Edition met €45.995 goedkoper is dan de Plus, maar tegelijk rijker uitgerust. Kia richt deze uitvoering nadrukkelijk op leaserijders. Het kan heel goed zijn dat er minder marge op deze uitvoering zit om te kunnen gebruiken bij een inruilauto. 

We hebben trouwens van één van onze lezers vernomen dat de GT-Line Business Edition voor levering in 2025 niet meer mogelijk is. Er waren er een beperkt aantal beschikbaar en deze zijn allang uitverkocht. Bestel je nu een Business Edition, dan wordt deze pas in 2026 geleverd, met dien ten gevolge 22% over de gehele catalogusprijs. 

Standaard al met prima bereik

Alle varianten zijn uitgerust met een 81,4 kWh-accu, goed voor een actieradius tot 530 km volgens de WLTP-norm. De laadsnelheid is niet opgegeven, maar snelladen van 10 naar 80 procent duurt volgens Kia circa 30 minuten. Het regeneratieve remsysteem past zich automatisch aan op de route en verkeerssituatie, terwijl de i-Pedal-functie rijden met één pedaal mogelijk maakt.

Vanaf de Plus-uitvoering beschikt de EV5 over bi-directionele laadmogelijkheden (V2L tot 3,6 kW en voorbereiding voor Vehicle-to-Grid (V2G)).

Interieur en comfort

Binnenin legt Kia de nadruk op ruimte en gebruiksgemak. De achterbank kan volledig plat, waardoor een laadlengte van twee meter ontstaat. Het panoramische display combineert een 12,3-inch instrumentarium, een 12,3-inch infotainmentscherm en een 5,3-inch bedieningselement voor de airco.

Digitale functies als de Digital Key 2.0 en vingerafdrukherkenning zorgen voor extra gemak. Het interieur heeft een lounge-achtige uitstraling, met veel aandacht voor materiaalkeuze en comfort.

Veiligheid en assistentie

De EV5 is uitgerust met zeven airbags en de nieuwste generatie rijhulpsystemen. Intelligent Speed Limit Assist en Smart Cruise Control 2 zijn standaard, evenals Parking Collision-avoidance Assist.

Afhankelijk van de uitvoering zijn ook Highway Driving Assist 2, Remote Smart Parking Assist 2.0 en een 360°-camera beschikbaar. Daarmee behoort de EV5 tot de meest geavanceerde SUV’s in zijn prijsklasse.

Uiterst competitief marktsegment

Met de EV5 boort Kia een marktsegment aan dat uiterst competitief is. De prijs ligt lager dan die van de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6, en heel dicht tegen modellen als de Renault Scenic, Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq. Uiteraard is dat afhankelijk van de uitvoering. Bij de EV5 geldt dat Kia standaard een 81,4 kWh-accu levert, terwijl veel concurrenten instappen met een kleiner accupakket. Een ID.4 of Enyaq met een vergelijkbare 77 kWh-accu komt in de praktijk duurder uit dan de EV5.

Ook de Ioniq 5 lijkt op het eerste gezicht hoger geprijsd, maar daar koop je een kleinere accu voor. Wie de grotere variant wil, is weer een paar duizend euro meer kwijt dan bij Kia – al biedt Hyundai dan wel hogere laadsnelheden dankzij de 800-volt architectuur. Met de Tesla Model Y loopt het verschil minder uiteen: afhankelijk van uitvoering en marktprijs liggen de Kia EV5 en de Model Y behoorlijk dicht bij elkaar.

Chinese concurrenten hebben vaak scherp geprijsde alternatieven, soms met vierwielaandrijving of meer vermogen. Ook daar staat Kia sterk, mede door de combinatie van een grote standaardaccu, rijke uitrusting, lange fabrieksgarantie en een breed Europees dealernetwerk.

EV5 GT-Line Business Edition wordt nog in 2025 geleverd

De eerste exemplaren van de EV5 arriveren in december bij Nederlandse dealers. Cruciaal voor de zakelijke markt is dat de GT-Line Business Edition nog in 2025 geleverd wordt. Daarmee valt de uitvoering nog onder het huidige, iets lagere bijtellingsregime van 17% over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. De overige uitvoeringen volgen vanaf januari 2026.

Prijzen Kia EV5 beginnen bij €44.495

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *