
Sony Honda Mobility heeft in de Honda-fabriek in East Liberty (Ohio) de eerste pre-productie-exemplaren van de Afeela 1 gebouwd. Deze fase dient om assemblagelijnen te testen, toleranties te meten en de logistiek rond toelevering te verfijnen. De voertuigen die tijdens de pre-productie worden gebouwd zijn niet bestemd voor klanten. Ze zullen voor uiteenlopende testdoeleinden worden gebruikt. Zo te zien is Sony Honda Mobility heel aardig op schema voor de geplande marktintroductie in 2026.
Eerste stap richting levering in 2026
Begin dit jaar startte de reserveringsperiode voor de Afeela 1, zoals we eerder meldden. Levering aan klanten staat voor de eerste helft van 2026 gepland. Door nu al de pre-productie te draaien, kan Sony Honda Mobility mogelijke knelpunten in de fabricage oplossen voordat de massaproductie begint.
Productieproces met hoge precisie
Honda’s productiefaciliteit in Ohio staat bekend om strakke kwaliteitsnormen. Voor de Afeela 1 zijn daar extra controles aan toegevoegd, ontwikkeld in samenwerking met Sony. Paneelnaden en lakkwaliteit worden met ‘submillimeter’ nauwkeurigheid beoordeeld. Elk voertuig passeert een aparte “Quality Gate” voordat het de fabriek verlaat. Dit moet niet alleen de visuele afwerking verbeteren, maar ook de betrouwbaarheid op lange termijn waarborgen.
Generale repetitie
Deze pre-productiefase is te vergelijken met een generale repetitie. De bouwkwaliteit van de eerste klantmodellen hangt direct samen met de bevindingen van nu. Eventuele afwijkingen in pasvorm, montagevolgorde of software-integratie kunnen in deze fase nog worden aangepast. Het verlaagt uiteraard de kans op kinderziektes, maar sluit kleine wijzigingen aan het uiteindelijke ontwerp niet uit. Verder is het voor de producent natuurlijk ook dé gelegenheid om het gehele productieproces uitgebreid onder de loep te nemen.
Positionering in de markt
De Afeela 1 komt terecht in het hogere segment van elektrische sedans, naast modellen als de Tesla Model S, Lucid Air en Mercedes EQE. Sony Honda Mobility zet in op een combinatie van Japanse productie-discipline en digitale innovaties, waaronder uitgebreide infotainment-mogelijkheden en verregaande rijhulpsystemen. Het merk wil zich daarmee profileren als een ‘technisch’ luxemerk dat comfort en connectiviteit centraal zet.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl