
V2L en accu-preconditionering voor elektrische Peugeots
Peugeot rust de elektrische SUV’s E-3008 en E-5008 voortaan standaard uit met accu-preconditionering. Daarmee laadt de auto ook bij winterse kou sneller en voorspelbaarder. Nog dit jaar volgt standaard Vehicle-to-Load (V2L), waarmee gebruikers tot 3 kW aan externe apparaten kunnen voeden. De aanpassingen richten zich op praktisch gebruiksgemak, zowel onderweg als op locatie.
Bediening: automatisch, handmatig en via app
De preconditionering start automatisch zodra de Trip Planner in de geïntegreerde navigatie een laadstop aanstuurt. De accu wordt dan vóór aankomst op de optimale temperatuur gebracht. Wie zonder routeplanning rijdt, kan de functie handmatig inschakelen via het centrale scherm van de Panoramic i-Cockpit.
Via de MyPeugeot-app is er een extra optie: bij het plannen van interieurverwarming wordt bij lage buitentemperaturen óók de accu geconditioneerd. Dit werkt alleen als de auto aan de laadpaal staat en de laadlimiet van 80 procent is uitgeschakeld, zodat er netstroom wordt gebruikt zodat dit niet ten koste gaat van de beschikbare accucapaciteit.
Voordeel bij opladen bij lage temperaturen
Wie in de winter een lange rit maakt en onderweg moet snelladen, heeft vaak te maken met een trage start van het snelladen bij een koude accu. Dankzij de nieuwe conditioneringsfunctie bereikt de E-3008 of E-5008 sneller de maximale laadsnelheid en is de laadtijd beter voorspelbaar. De fabrikant claimt dat het 20 tot 80 procent laden bij een 160 kW-lader ook in koude omstandigheden onder het half uur blijft.

Peugeot rust de elektrische SUV’s E-3008 en E-5008 voortaan standaard uit met accu-preconditionering. Daarmee laadt de auto ook bij winterse kou sneller en voorspelbaarder. Nog dit jaar volgt standaard Vehicle-to-Load (V2L), waarmee gebruikers tot 3 kW aan externe apparaten kunnen voeden. De aanpassingen richten zich op praktisch gebruiksgemak, zowel onderweg als op locatie.
Bediening: automatisch, handmatig en via app
De preconditionering start automatisch zodra de Trip Planner in de geïntegreerde navigatie een laadstop aanstuurt. De accu wordt dan vóór aankomst op de optimale temperatuur gebracht. Wie zonder routeplanning rijdt, kan de functie handmatig inschakelen via het centrale scherm van de Panoramic i-Cockpit.
Via de MyPeugeot-app is er een extra optie: bij het plannen van interieurverwarming wordt bij lage buitentemperaturen óók de accu geconditioneerd. Dit werkt alleen als de auto aan de laadpaal staat en de laadlimiet van 80 procent is uitgeschakeld, zodat er netstroom wordt gebruikt zodat dit niet ten koste gaat van de beschikbare accucapaciteit.
Voordeel bij opladen bij lage temperaturen
Wie in de winter een lange rit maakt en onderweg moet snelladen, herkent de trage start van het snelladen bij een koude accu. Dankzij de nieuwe conditioneringsfunctie bereikt de E-3008 of E-5008 sneller de maximale laadsnelheid en is de laadtijd beter voorspelbaar. De fabrikant claimt dat het 20 tot 80 procent laden bij een 160 kW-lader ook in koude omstandigheden onder het half uur blijft.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl