
Porsche schijnt te werken aan een technologie die schakelmomenten en motorgeluid simuleert in elektrische auto’s. De ontwikkeling is opgedoken tijdens tests met een prototype van de elektrische Cayenne, die in 2026 op de markt moet komen. De aanpak lijkt te mikken op een sportievere rijbeleving voor wie het karakter van een verbrandingsmotor mist.
Virtueel schakelen via paddles
Bij de testauto zijn schakelpaddles aan het stuur te zien, waarmee de bestuurder door virtuele ‘versnellingen’ schakelt. Tegelijkertijd stijgt of daalt het toerental – kunstmatig uiteraard – met bijpassende motorgeluiden, geïnspireerd op Porsche’s bekende PDK-transmissies of V8-klanken. Het resultaat is een (kunstmatige) vorm van mechanisch rijgevoel zonder fysieke transmissie.
Sascha Niesen, verantwoordelijk voor de prototypes van Porsche, reed eerder dit jaar met het testvoertuig. Aanvankelijk was hij sceptisch, maar hij gaf toe dat het systeem realistischer aanvoelt dan verwacht: “Ik wilde het haten… maar kon het verschil met een torque-converter niet merken.”
Tastbaar effect
Wat Porsche ontwikkelt, gaat verder dan een geluidsmodule. Die gesimuleerde schakelmomenten worden namelijk daadwerkelijk gekoppeld aan vermogenscurves. In een lagere virtuele versnelling krijg je meer koppel, maar een lagere topsnelheid. In hogere virtuele versnellingen draait de software het beschikbare vermogen verder open. Dat moet resulteren in een beleving die tastbaar lijkt op sportief rijden in een conventionele auto, zonder dat dat enkel met geluid wordt gesimuleerd.
Volgens Niesen is het systeem afgesteld door dezelfde engineers die eerder betrokken waren bij Porsche’s PDK-transmissie. Het gaat dus niet om een losstaand effect, maar om een geïntegreerd onderdeel van de aandrijflijnlogica.
V8-geluid in een EV
Een opvallend aspect van de nieuwe technologie is de keuze van Porsche om geluiden van een bestaande V8-motor te gebruiken als akoestisch fundament. De klanken worden afgespeeld via de interieurluidsprekers én extern via een akoestisch waarschuwingssysteem, dat wettelijk verplicht is bij EV’s. Daarmee krijgt de Cayenne EV een herkenbaar, mechanisch karakter, ondanks zijn elektrische aandrijving.
Volgens bronnen heeft Porsche opnames gemaakt van de V8 uit de huidige Cayenne Turbo, met verschillende toerentallen en belastingniveaus. Deze worden vervolgens modulair toegepast op het acceleratieverloop van de elektromotor. Door dat te combineren met virtuele schakelmomenten ontstaat een geloofwaardige nabootsing van een traditionele aandrijflijn – inclusief geluidssensatie.
Volgens testrijders is het resultaat overtuigend genoeg om verwarring te wekken: “Het klinkt alsof je in een normale Cayenne rijdt,” aldus een engineer betrokken bij het project. De V8-simulatie versterkt niet alleen het rijgevoel, maar biedt ook een vorm van merkherkenning in een markt waar veel EV’s qua geluid op elkaar beginnen te lijken.
Emotie versus engineering
De achterliggende reden is het creëren van beleving. Porsche zoekt naar manieren om sportieve emotie terug te brengen in de stille elektrische auto’s. Schakelen, motorgeluid, toerental – het zijn elementen die niet functioneel noodzakelijk zijn, maar die voor veel rijders essentieel zijn voor het gevoel van controle en dynamiek.
Voor modellen als de Cayenne, die zich positioneren op het snijvlak van luxe en sportiviteit, kan zo’n technologie net het verschil maken. Zeker voor klanten die overstappen vanuit een Cayenne Turbo of GTS naar een EV-variant.
Porsche is niet de eerste – maar pakt het net even anders aan
Andere merken bewandelen al vergelijkbare routes. Hyundai biedt in de Ioniq 5 N een volledig gesimuleerd schakelsysteem aan met motorgeluid via speakers (N Active Sound+). Toyota en Lexus experimenteerden met handmatige transmissiesimulatie. BMW werkt samen met Hans Zimmer aan futuristische klanken voor zijn elektrische modellen.
Porsche kiest echter een andere invalshoek om het nog realistischer te maken. De V8-klanken zijn gebaseerd op echte motorgeluiden, gemoduleerd over het toerenbereik van een elektromotor. Bovendien worden de schakelmomenten ook fysiek voelbaar gemaakt, bijvoorbeeld via pulsen in het gaspedaal of subtiele feedback in de aandrijflijn.
Hoe groot is de kans op productie?
Volgens Niesen is het belangrijk dat het systeem uitschakelbaar blijft. Niet elke bestuurder zit te wachten op kunstmatige schakelmomenten, zeker niet in dagelijks verkeer. Porsche wil de techniek daarom als ‘optie’ benaderen, niet als verplichting.
Of het systeem daadwerkelijk in productievoertuigen komt, is nog onduidelijk. De Cayenne EV – gepland voor 2026 – lijkt de eerste kandidaat. De technologie zou optioneel kunnen worden aangeboden, bijvoorbeeld in sportievere uitvoeringen zoals een Turbo S. Mogelijk komen we op de komende editie van de IAA Mobility meer te weten.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl