Record op Britse wegen

Met een officiële afstand van 935,44 kilometer heeft de Polestar 3 Long range Single motor het Guinness World Record gevestigd voor de langste rit met een elektrische SUV op één acculading. De poging vond plaats op de openbare weg in het Verenigd Koninkrijk en duurde 22 uur en 57 minuten. Drie professionele coureurs – Sam Clarke, Kevin Booker en Richard Parker – wisselden elkaar om de drie uur af om de concentratie hoog te houden. 

Volledig standaarduitvoering

De recordpoging werd uitgevoerd met een volledig standaarduitvoering, zonder technische aanpassingen. De auto reed op de standaard 20-inch velgen met Michelin Sport 4 EV-banden en onderging geen enkele technische aanpassing. Onderweg kreeg het team te maken met afwisselend droog weer en regenbuien, wat het resultaat extra bijzonder maakt.

Efficiëntie ver boven het gemiddelde voor een SUV

Het gemiddelde verbruik van 12,1 kWh/100 km is uitzonderlijk laag voor een SUV van dit formaat. Ter vergelijking: veel grote elektrische SUV’s zitten in de praktijk tussen 18 en 22 kWh/100 km. De lage waarde is te verklaren door constante, relatief lage snelheden, gelijkmatig rijgedrag en het benutten van bijna de volledige accucapaciteit.

De Polestar 3 overschreed zijn officiële WLTP-bereik van 706 kilometer met ruim 30 procent. Zelfs nadat het accupercentage 0% bereikte, kon nog 12,8 kilometer worden gereden voordat een laadpunt werd bereikt.

Polestar 3 zet nieuw wereldrecord: 935 kilometer op één acculading

Betekenis voor dagelijkse praktijk

Hoewel het record is behaald onder gecontroleerde omstandigheden die niet direct overeenkomen met dagelijks gebruik, geeft het wel een interessant inzicht in het potentieel van moderne aandrijflijnen. Voor bestuurders die veel langeafstandsritten maken kan dit in de praktijk één laadstop minder betekenen. Het toont bovendien aan dat zware elektrische SUV’s inmiddels ver buiten de 800 kilometergrens kunnen komen, iets wat tot enkele jaren geleden ondenkbaar was.

Meer dan een record

Voor Polestar is dit meer dan een record in het Guinness Book of World Records. Het versterkt het imago van de Polestar 3 als een technisch geavanceerde premium-SUV, die niet alleen op prestaties maar ook op efficiëntie kan overtuigen. In een markt waar Chinese fabrikanten steeds vaker met een enorm hoge actieradius schermen, is het voor een Europees merk waardevol om met een officieel erkend record te kunnen aantonen dat het kan meedraaien in de top.

Bovendien dragen records als deze ook bij aan het kantelen van het beeld dat elektrische auto’s niet geschikt zouden zijn voor lange afstanden. De cijfers laten zien dat, zeker in het hogere segment met grotere accu’s, de praktische actieradius inmiddels die van een traditionele benzineauto dicht benadert of zelfs overtreft – mits de omstandigheden gunstig zijn.

Red Dot “Best of the Best” award voor Polestar 4

Red Dot “Best of the Best” award voor Polestar 4

De recordprestatie van de Polestar 3 valt samen met ander goed nieuws voor het Zweedse merk. De Polestar 4 heeft de hoogste onderscheiding in de Red Dot Product Design Awards 2025 ontvangen: “Best of the Best”.

De jury prees het gedurfde ontwerp zonder achterruit, dat de sportieve lijnen van een coupé combineert met de ruimte en functionaliteit van een SUV. Opvallende details zijn de frameloze buitenspiegels, dual-blade koplampen en sfeerverlichting geïnspireerd op het zonnestelsel.

Ook de Polestar 3 werd bekroond met een Red Dot in de categorie Product Design, waarmee Polestar in één jaar twee modellen onderscheidingen zag krijgen. Het past in een reeks eerdere designprijzen voor het merk, waaronder eerdere “Best of the Best”-titels voor de Polestar 2 en de merkidentiteit.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *