Eerste elektrische GTi van Peugeot onthuld

Op het circuit van Le Mans heeft Peugeot een nieuw hoofdstuk geopend in zijn sportieve geschiedenis. Met de e-208 GTi presenteert het merk zijn eerste volledig elektrische GTi – een compacte hot hatch met 280 pk die het erfgoed van de 205 GTi eert, maar dan volledig emissievrij. De auto werd onthuld tijdens de 24 uur van Le Mans in aanwezigheid van onder meer Peugeot-CEO Alain Favey en motorsportchef Jean-Marc Finot. Volgens Peugeot is de GTi terug, “méér GTi dan ooit tevoren”.

Peugeot e-208 GTi voor pure rijdynamiek, met techniek uit de autosport

De e-208 GTi is meer dan een vermogensupgrade van de reguliere e-208. Het model werd ontwikkeld door Peugeot Sport in samenwerking met het designteam van de fabrikant. Het chassis ligt 30 mm lager dan de standaardversie, met een spoorverbreding van 56 mm voor en 27 mm achter. Onder de carrosserie schuilt de M4+-elektromotor, goed voor 280 pk en 345 Nm koppel. Daarmee sprint de auto in 5,7 seconden naar 100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 180 km/u.

De aandrijving verloopt via een geïntegreerd sperdifferentieel, bedoeld om de tractie en precisie in bochten te verbeteren. Remmen gebeurt met 355 mm grote schijven vóór, gecombineerd met vierzuiger remklauwen die ontwikkeld zijn voor circuitgebruik. De ESP is voorzien van een Sport-modus die de hulpsystemen tijdelijk beperkt, wat ruimte biedt voor meer feedback op het circuit.

Design met elementen van de fameuze 205 GTi

Het uiterlijk is een mix van ingetogen agressie en nostalgische details. De wielkasten zijn breder uitgevoerd om plaats te bieden aan de grotere spoorbreedte en 18-inch lichtmetalen velgen met perforaties, geïnspireerd op de klassieke “gatenwielen” van de 205 GTi 1.9. Een subtiele rode lijn in de voorspoiler, rode accenten op de remklauwen en een zwarte diffuser achter zorgen voor een sportieve uitstraling zonder opsmuk. Ook de kleur ‘GTi-rood’ is een exclusieve lakkleur die direct van de 205 GTi is afgeleid.

Interieur: mix van retro en modern

Binnenin valt de rode thematiek direct op: gordels, tapijten en stiksels zijn uitgevoerd in het iconische GTi-rood. De sportstoelen zijn bekleed met een combinatie van Alcantara en mesh, voorzien van geïntegreerde hoofdsteunen en stevige zijdelingse steun. Het compacte stuurwiel is bekleed met geperforeerd rood leder, inclusief GTi-logo.

De i-Cockpit van Peugeot is aangepast aan de GTi-beleving, met rode grafische elementen in de tellers, specifieke prestatieweergaven en rode ambient verlichting. Een uniek geluidssysteem versterkt de acceleratie-ervaring, met audiofeedback die gebruikers kunnen in- of uitschakelen.

Sportieve maar ook volwaardige EV

Ondanks zijn uitgesproken sportieve karakter is de e-208 GTi ook in het dagelijks verkeer inzetbaar. De 54 kWh CATL-accu biedt een WLTP-bereik tot 350 km. Opladen kan thuis via een 7,4 kW wallbox in 4 uur en 40 minuten, of onderweg via 100 kW snelladen, waarbij 80% in minder dan 30 minuten wordt bijgeladen.

De e-208 GTi beschikt over V2L-functionaliteit, waarmee apparaten zoals een e-bike gevoed kunnen worden via de accu. Via de MyPeugeot-app zijn voorverwarming, laadplanning en routeplanning eenvoudig aan te sturen. Ook navigatie met realtime route- en laadoptimalisatie behoort tot de standaarduitrusting.

Peugeot e-208 GTi als nieuwe smaakmaker

Met de e-208 GTi brengt Peugeot zijn sportieve erfgoed van ‘tig’ jaar geleden naar het elektrische tijdperk. Het model is niet zomaar een extra eenmalige sportieve uitvoering, maar het eerste productiemodel dat volledig onder regie van Peugeot Sport werd ontwikkeld op basis van een elektrische aandrijflijn. De productie van de elektromotor vindt plaats in Trémery, de banden komen van Michelin (Pilot Sport Cup 2) en ook andere onderdelen zijn van Franse makelij.

Door de lancering tijdens de 24 uur van Le Mans te koppelen aan de kennis uit het WEC-programma met de hybride Peugeot 9X8, onderstreept Peugeot zijn ambities: elektrische aandrijving moet niet alleen efficiënt, maar ook emotioneel zijn. En het ontbreekt bij deze Peugeot e-208 GTi inderdaad niet aan jeugdsentiment. Ik heb ooit met een vreselijk dilemma in de showroom van de Peugeot-gestaan. Een rode 205 GTI of een eveneens rode 405. Er was toen ook een kindje op komst – onze eerste – dus je weet waarschijnlijk wel wat ik toen heb gekozen  moeten kiezen.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *