
Opel breidt het aanbod van de Grandland-familie uit met een volledig elektrische versie met vierwielaandrijving. De nieuwe Grandland Electric AWD is daarmee het eerste Opel-model dat lokaal emissievrij rijden combineert met aandrijving op alle vier de wielen. De uitvoering markeert een volgende stap in de elektrificatiestrategie van het merk uit Rüsselsheim, dat eerder al aankondigde alle modellen ook elektrisch aan te bieden.
De nieuwe AWD-versie beschikt over een extra elektromotor op de achteras, naast de bestaande aandrijflijn van de voorwielaangedreven Grandland Electric. Het systeemvermogen komt daarmee op 239 kW (325 pk) en 509 Nm koppel. Daarmee sprint de SUV in 6,1 seconden naar de 100 km/u.
Twee motoren, vier rijmodi en meer dan 500 kilometer bereik
Op technisch vlak volgt de Grandland Electric AWD de bekende strategie – zie ook de AWD-uitvoering van de Peugeot E-30008 en E-5008 – van het Stellantis-platform, met één elektromotor per as en een accupakket van 73 kWh bruto. Het WLTP-bereik bedraagt maximaal 501 kilometer en snelladen van 20% tot 80% kan in minder dan een halfuur.
Aandrijflijn |
Twee elektromotoren (voor + achter) |
Systeemvermogen |
239 kW (325 pk) |
Maximum koppel |
509 Nm |
Accucapaciteit |
73 kWh (bruto) |
Actieradius (WLTP) |
Tot 501 km |
Acceleratie (0–100 km/u) |
6,1 seconden |
Energieverbruik (WLTP) |
17,8–18,0 kWh/100 km |
Luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) |
0,278 |
Laadtijd snellader (20–80%) |
<30 minuten |
Rijmodi |
Normal, 4WD, Sport, Eco |
Wielmaat |
20-inch bi-color aero-velgen |
Demping |
Frequentie-afhankelijke schokdempers |
Aandrijving |
Vierwielaandrijving |
Net als bij de eerdergenoemde, door ons geteste Peugeots heeft ook de Grandland Electric AWD vier rijmodi, die het karakter van de aandrijving merkbaar veranderen:
- Normal-modus: alleen voorwielaandrijving, tenzij het gaspedaal volledig wordt ingetrapt. Vermogen is dan begrensd op 230 kW (313 pk).
- 4WD-modus: permanente vierwielaandrijving, met een aangepaste ESP- en tractiecontrole-afstemming voor natte of gladde ondergronden.
- Sport-modus: verdeling van 60% op de vooras en 40% op de achteras. Volledig vermogen en koppel beschikbaar, met scherpere stuur- en gaspedaalrespons.
- Eco-modus: enkel de voorste elektromotor is actief, met vermogensbegrenzing op 157 kW (213 pk). De achteras schakelt alleen bij als het gaspedaal volledig wordt ingetrapt.
Comfort en controle dankzij standaard slimme demping
Opel rust de Grandland Electric AWD standaard uit met frequentie-afhankelijke demping waarbij de afstemming van vering, stabilisatorstangen, stuurinrichting en ESC is aangepast aan het AWD-karakter, aldus Opel.
Dit systeem past de dempingskracht mechanisch aan op het wegdek en de rijsituatie. Hierdoor voelt de auto comfortabel bij lage snelheden over klinkers of drempels, maar biedt hij tegelijk veel controle bij hogere snelheden en in bochten. De demping werkt zonder actieve elektronica, maar met een tweede hydraulisch circuit.
Strakker design aangevuld met sportieve details
Ook het ontwerp van de Grandland Electric AWD is hier en daar aangepast. De auto krijgt bijvoorbeeld aerodynamische inzetstukken in de bumpers en speciale 20-inch bi-color aero-velgen. De luchtweerstandscoëfficiënt is met een Cd-waarde van 0,278 de laagste binnen het Grandland-gamma.
Aan de voorzijde springt de 3D Vizor met verlicht Opel-embleem in het oog. De achterzijde toont het centraal geplaatste ‘OPEL’-woordmerk, geperste in het plaatmateriaal, in tegenstelling tot de traditionele chroomletters. Deze wijziging past in Opel’s bredere ‘Greenovation’-aanpak, gericht op verminderd materiaalgebruik en een duurzamere productie.
Grandland Electric AWD heeft een meer prestatiegerichte positionering
Met deze versie van de Grandland verbreedt Opel zijn elektrische aanbod en positioneert het de Grandland nog nadrukkelijker in het midden- tot hogere segment van elektrische SUV’s, en richt het merk zich meer op een op prestaties gerichte doelgroep. De AWD-variant biedt daarnaast natuurlijk ook praktische voordelen, ideaal voor gebruikers die behoefte hebben aan extra tractie, dynamiek of trekcapaciteit. Mensen die bijvoorbeeld wel eens een karrenpad of modderig weggetje moeten nemen, of vaak op wintersport gaan.
Daarmee vormt hij een alternatief voor onder meer de Hyundai Ioniq 5 AWD, Volkswagen ID.4 GTX en aanverwante Peugeot-modellen binnen de Stellantis-groep. De Grandland Electric AWD kan binnenkort besteld worden in Nederland – de levering volgt naar verwachting in de tweede helft van 2025.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl