
Opel trekt eind deze week het doek van een opvallende conceptauto: de Frontera GRAVEL, een avontuurlijk ogende variant van de volledig elektrische Opel Frontera. De GRAVEL beleeft zijn publieksdebuut op vrijdag 30 mei tijdens het evenement XS CARNIGHT Wörthersee in het Oostenrijkse Klagenfurt. De auto is ontwikkeld voor liefhebbers van een avontuurlijke uitstraling, maar beschikt opmerkelijk genoeg niet over vierwielaandrijving. Alhoewel, wie de mogelijkheden van de platformen van Stellantis een beetje kent, zal dit weer niet verbazen.
Emissievrij avontuur zonder 4WD
De GRAVEL is een conceptversie van de elektrische Frontera die Opel op de markt brengt. Waar het productiemodel zich vooral richt op gezinnen en praktisch gebruik, richt de GRAVEL zich visueel en technisch op de buitenliefhebber. Opel ontwikkelde de conceptcar samen met autosport- en tuningpartners BlackFish en XS in Rüsselsheim. De nadruk ligt op stijl en functionaliteit voor lichte off-roadomstandigheden, zonder concessies te doen aan het lokale emissievrije karakter.
Helaas ontbreekt de vierwielaandrijving. Simpelweg omdat het platform voor zover wij weten niet geschikt is voor twee elektromotoren. Maar ondanks dat claimt Opel dat de GRAVEL dankzij het lage zwaartepunt en de forse trekkracht van de elektromotor goed uit de voeten kan op onverharde wegen.
Wie de hoop heeft dat die vierwielaandrijving er uiteindelijk wel gaat komen, zal onderstaande reactie van Opel op onze vraag over de 4WD een teleurstelling vinden:
„ When conceptualising the new Frontera we focused on lightweight design, efficiency and all-round practicality. In today’s context, offering customers a weight optimised, fully electric variant is extremely important – much more so than having all-wheel drive. The demand for all-wheel drive in this segment has fallen to a low level. For these reasons the Frontera will be available exclusively with front-wheel drive, and with a wide range of powertrains. “
Robuust, praktisch en uitgesproken design
Opvallend aan de Frontera GRAVEL is de combinatie van stoere en praktische details met een behoorlijk uitgesproken vormgeving. De carrosserie is voorzien van een ‘Desert Stone’-kleurige wrap, die contrasteert met een matzwarte motorkap en dak. Feloranje accenten sieren onder andere de spiegels, bumpers, dakspoiler en zelfs het Opel-logo in de zwarte Vizor.
De SUV staat op 7×16-inch CWE-velgen van BORBET, met offroadbanden voor extra grip. Op de motorkap en het dak zijn extra schijnwerpers gemonteerd, wat de auto extra avontuurlijk doet ogen maar hem ook geschikt maakt voor ritjes over donkere bos- of bergpaden.
Aan de voorkant heeft Opel een lier met haak geplaatst, terwijl achterop opbergkisten zijn gemonteerd. Een Thule Canyon XT-dakdrager biedt ruimte voor uitrusting, zoals een tent of surfplank. De robuuste imperiaal is ontworpen voor maximale belading, wat de GRAVEL ook geschikt maakt voor kampeerweekenden of outdooractiviteiten.
Interieur met sportieve details
Binnenin zet Opel de stijl lekker door: microvezel stoelen met oranje stiksels, een volledig zwarte hemelbekleding en contrasterende inzetstukken zorgen voor een sportieve uitstraling die past bij het exterieur. Het geheel oogt afgewerkt en sluit visueel naadloos aan op het ruige buitenwerk.
Première tijdens XS CARNIGHT
De GRAVEL wordt op vrijdag 30 mei voor het eerst aan het publiek getoond, in de speciaal ingerichte Opel-hal op de Klagenfurt Messe. Het evenement, dat loopt van 28 mei tot en met 1 juni, trekt autoliefhebbers en tuners uit heel Europa. Met deze showcar speelt Opel in op een groeiende niche binnen de EV-markt: elektrische voertuigen die niet alleen duurzaam zijn, maar ook een actieve en avontuurlijke levensstijl uitstralen.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl