Zeekr is een jong automerk. Pas sinds april 2021 zijn ze actief, maar sindsdien hebben ze al negen modellen gelanceerd. Ze varen onder de Chinese vlag van Geely, het moederbedrijf waar ook Polestar, Lotus en Volvo onder vallen. Voor een exclusief kijkje achter de schermen vliegen we naar Göteborg in Zweden, waar we een bezoek brengen aan het designcentrum en de technologische kern van het merk. In een drie-luik nemen we je mee in onze ervaringen bij het Zweedse, zelfsverzekerde Zeekr. 

Wat is Zeekr?

We snappen het best als je bij de naam Zeekr even met je wenkbrauwen fronst. Dat is niet zo vreemd: het merk bestaat nog geen vijf jaar. 

De eerste auto was de Zeekr 001, een shooting brake met vier deuren en een premiumafwerking. Die wordt nog altijd gebouwd, al is het topmodel – de 001 FR – voorlopig alleen in China leverbaar. Ondertussen is het portfolio in razend tempo gegroeid naar negen modellen.

In Nederland en België kun je momenteel kiezen uit drie Zeekr modellen: de Zeekr X, 001 en 7X. De ‘X’ is een compacte stads-SUV, terwijl de 7X een ruime, hoogwaardig afgewerkte gezinsauto is – qua formaat vergelijkbaar met een BMW X3 of Toyota RAV4. In Europa zijn alle Zeekrs volledig elektrisch, maar in China bestaan er ook hybride varianten. Het is dus niet ondenkbaar dat die ooit deze kant op komen, al is daar nog niets officieel over bevestigd.

In China is het aanbod breder, maar Zeekr heeft grootse plannen voor uitbreiding in Europa. Er staan meerdere concepten klaar in een vergevorderd stadium van ontwikkeling. Daarover mogen we later meer vertellen – dus voor nu schakelen we even door naar de volgende vraag.

Wat gebeurt er in Göteborg?

Göteborg is een stad die doordrenkt is van autoliefde – iets waar wij vanzelf warm van worden. Zodra je uit het vliegtuig stapt in de bijna angstig stille aankomsthal, word je op het vliegveld begroet door een Volvo EX90. Niet direct Zeekr-materiaal, maar dat nemen we voor lief. Ze hebben immers dezelfde moeder, Geely. Soort van brother-from-another-mother. Ondanks de familie reünie zijn wij hier voor het design- en technologiehart van het merk.

Eenmaal op het Europese hoofdkantoor krijgen we na een reeks presentaties de kans om ontwerpers, ingenieurs en bestuurders het hemd van het lijf te vragen. De samenvatting? Zeekr heeft ruim 5.800 patenten op haar naam, is actief in meer dan 40 landen en heeft in vierenhalf jaar tijd ruim 550.000 auto’s verkocht. Er zijn vier fabrieken, evenveel ontwikkelingscentra en twee designstudio’s: één in China en één in Göteborg.

Moeder Geely blijft de grote regisseur. Technologie die door Zeekr wordt ontwikkeld, komt automatisch onder de Geely-koepel terecht – logisch natuurlijk. Europese klanten hechten vooral waarde aan design en rijgevoel, terwijl de Chinese markt technologie en binnenruimte belangrijker vindt. Dat is iets waar tijdens de ontwikkeling van elk model bewust rekening mee wordt gehouden.

Maakt design een ziel?

Opvallend is hoe vaak Zeekr het woord “ziel” gebruikt. Om te laten zien wat ze daarmee bedoelen, worden we meegenomen naar de kleiruimte. Daar wordt aan de hand van een conceptauto een model opgebouwd – van klei uiteraard. Een proces dat bij Zeekr ongeveer anderhalve week duurt per model. Er worden meerdere versies gemaakt, zodat subtiele verschillen in vorm of lijnenspel in het echt kunnen worden bekeken. Op basis daarvan valt het besluit over het uiteindelijke design. Deze werkwijze is overigens niet uniek, vrijwel elk automerk werkt op deze manier. Het is wel uniek dat we het zo van dichtbij mogen aanschouwen.

Daarna belanden we in het interieurcentrum. Iemand werkt er aan een nog naamloos concept-deurpaneel, terwijl naast hem tafels vol materiaalstalen liggen: stof, leder, koolstofvezel, aluminium… noem maar op. Die samples tonen welke afwerking, uitstraling en kwaliteit toekomstige modellen moeten krijgen. Het is fascinerend om te zien, maar eerlijk is eerlijk: het maakt nog niet direct de ziel van een auto zichtbaar. Daar zijn de klanten voor nodig.

Eerdaags deel 2 van deze drieluik.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *