
De volledig elektrische Omoda5 EV staat vanaf eind september in de Nederlandse showrooms. Het merk heeft vandaag bekendgemaakt dat zes dealerbedrijven zijn aangesloten, verspreid over tien vestigingen. Wie de auto als een van de eersten wil rijden, kan vanaf half augustus al een bestelling plaatsen.
Nieuwe naam met grote ambities
Omoda is een merk van het Chinese Chery bekend de samenwerking tussen Chery en Jaguar Land Rover (JLR) en een van de grotere autofabrikanten van het land. In Nederland is de naam nog vrij onbekend, maar dat zegt weinig over de schaal van het concern. Chery produceerde vorig jaar ruim 2,6 miljoen auto’s en stond daarmee wereldwijd op plek 13 qua productievolume. In China is het merk de vierde autofabrikant, na namen als SAIC, Geely en BYD. Vooral op exportgebied scoort Chery al jaren hoog: in 2024 verscheepte het concern ruim 1,1 miljoen voertuigen naar het buitenland.
Europese plannen steeds concreter
Nederland is niet het enige land waar Chery actief is. Het merk breidt snel uit in Zuid- en Oost-Europa en zet nu ook stevig in op West-Europa. In Duitsland start de verkoop van Omoda en zustermerk Jaecoo later dit jaar. Volgens Chery-topman Xin Wu speelt Duitsland een sleutelrol binnen de Europese strategie, vanwege de hoge eisen die consumenten daar stellen aan kwaliteit, merkbeleving en service.
Om aan de Europese regelgeving en verwachtingen te voldoen, worden de auto’s aangepast in het R&D-centrum van Chery bij Frankfurt. Daar worden ook Europese dealers opgeleid, want Chery kiest in Duitsland bewust voor een traditioneel dealermodel met fysieke showrooms. Ook in Nederland is de aanpak klassiek: met een dealernetwerk, een centraal onderdelenmagazijn en samenwerkingen met partijen als BNP Paribas en Allianz.
Wat je krijgt met de Omoda5 EV
De Omoda5 EV is een middelgrote SUV met voorwielaandrijving en 204 pk. De accu heeft een netto capaciteit van 61 kilowattuur, goed voor een officieel rijbereik van 430 kilometer (WLTP). Laden kan met 11 kilowatt via AC of tot 110 kilowatt bij een snellader. In het laatste geval zit de accu in ongeveer een halfuur weer voor 80 procent vol.
De auto mikt op het hart van de markt, met een vanafprijs van 36.290 euro. Daarmee komt hij uit tussen modellen als de vergelijkbare Aiways U5 de kleinere BYD Dolphin en duurdere Smart #3. Omoda wil zich onderscheiden met een rijk uitgeruste standaardversie, een doordachte gebruikerservaring en opvallende keuzes, zoals een klassiek reservewiel onder de bagagevloer. Dat zie je bij elektrische auto’s bijna nooit meer.
Onze eerste indruk: volwassen en compleet
EV Update reed eerder dit jaar al met een preproductiemodel van de Omoda5 EV. De eerste indruk was positief. De auto rijdt stil en comfortabel, de stoelen zitten goed en het interieur oogt verzorgd. Het dashboard is uitgerust met twee gebogen schermen, de bediening is logisch en de ruimte op de achterbank is prima.
Eerste dealers bekend
De eerste tien vestigingen die met Omoda van start gaan, zijn verspreid over het land. Onder andere in Leeuwarden, Arnhem, Emmen, Alkmaar en Zoetermeer kunnen klanten straks terecht. De dealers worden ondersteund vanuit een centraal onderdelenmagazijn in Schiphol-Rijk, waar al meer dan 30.000 onderdelen op voorraad liggen.
Later dit jaar volgen er nog meer locaties. Het doel is om eind dit jaar een landelijke dekking te realiseren.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl