Elektrische MINI met nog modernere look & feel

De MINI Aceman staat nu in de showroom. Niet als retro-hatchback of compacte SUV, maar als iets ertussenin: een volledig elektrische cross-over die MINI een nieuw segment binnenloodst. Met zijn lengte van net boven de vier meter past hij qua formaat tussen de Cooper en Countryman, al is de Aceman duidelijk meer een cross-over dan een hatchback. Al zou je de Aceman ook wel een soort van stationwagen kunnen noemen. 

Het ontwerp is herkenbaar MINI, maar dan weer een beetje strakker en hoekiger. MINI laat zijn design bij ieder nieuw model een beetje evolueren; de wijzigingen lijken de laatste tijd steeds wat ingrijpender te zijn. Het nieuwe, achthoekige front oogt in ieder geval robuust en modern. Aan de achterzijde springen de rechtopstaande Union-Jack-achterlichten in het oog. De 18-inch velgen (Slide 2-tone standaard) en dakrails verraden zijn avontuurlijke inborst. Binnenin blijft MINI trouw aan zijn eigen recept: een compact stuur, een brede stoffen band over het dashboard en een opvallende, ronde OLED-display in het midden.

Vier uitvoeringen geven elk hun eigen sfeer: van het sobere Essential tot de uitgesproken JCW Trim met Chili Red-accenten. Alles voelt vertrouwd MINI, maar dan in een hedendaags elektrisch jasje.

Nieuwe techniek voor MINI‑waardige rijeigenschappen

Onder de kenmerkende carrosserie van de Aceman schuilt een robuuste elektrische basis: het nieuwe Spotlight-platform, een samenwerking tussen BMW en Great Wall Motor. Waar eerder gedacht werd aan één aandrijflijn, biedt MINI de Aceman direct in drie varianten aan, elk met hun eigen karakter en vermogen. En goed nieuws voor de liefhebber van het iconische stuurgevoel: de ‘go-kart feeling’ is niet louter marketing. MINI heeft de besturing direct gehouden en de vering sportief afgestemd, wat in combinatie met het lage zwaartepunt uitnodigt tot actief rijden. Tegelijkertijd is het onderstel comfortabel genoeg gebleven voor die langere ritten, wat ‘m veelzijdiger maakt dan je op het eerste gezicht zou denken.

De varianten in detail

  1. MINI Aceman E: De instapversie mag dan de “E” heten, hij is allesbehalve saai. Met een 135 kW (184 pk) sterke elektromotor die zijn kracht naar de voorwielen stuurt, sprint deze Aceman in 7,9 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is vastgelegd op 160 km/u. De 38,5 kWh netto accucapaciteit zorgt voor een respectabele actieradius van maximaal 309 km. Laden gaat met 11 kW AC of 75 kW DC, waarmee je in 29 minuten van 10 naar 80 procent snellaadt.
  2. MINI Aceman SE: Wil je net wat meer pit en bereik, dan is de SE de logische stap. Deze uitvoering levert 160 kW (218 pk) en accelereert van 0 naar 100 km/u in 7,1 seconden, met een topsnelheid van 170 km/u. De grotere 49,2 kWh netto accu maakt langere ritten mogelijk. De officiële actieradius is nog niet bekend, maar ga uit van ongeveer 400 km. Wat laden betreft, blijft de AC-laadsnelheid 11 kW, maar het DC-snelladen is opgeschroefd naar 95 kW. Dat betekent dat je ook hier in ongeveer 31 minuten van 10 naar 80 procent acculading gaat.
  3. MINI JCW Aceman: Voor de échte sportieveling introduceert MINI de JCW Aceman, de krachtigste versie. Deze uitvoering levert 190 kW (258 pk) en een stevig koppel van 350 Nm. De sprint naar 100 km/u is hiermee een snelle 6,4 seconden en de topsnelheid ligt op 200 km/u. De JCW Aceman deelt het 49,2 kWh netto accupakket met de SE, en ook hier is 11 kW AC en 95 kW DC laden mogelijk.

Slim ruimtegebruik

Dankzij een vlakke vloer en een doordachte indeling benut de Aceman zijn compacte afmetingen optimaal. Vijf personen passen erin, maar voor vier zit je het ruimst. De bagageruimte bedraagt 300 liter, en met neergeklapte achterbank zelfs 1.005 liter. De achterbank is in delen neerklapbaar en de laadvloer is instelbaar in hoogte. Praktisch detail: het ontbreken van een traditionele middentunnel geeft ook achterin meer beenruimte. De wat hogere zitpositie, korte overhangen en het goede rondomzicht maken de Aceman bij uitstek geschikt voor stadsverkeer. Tegelijk is hij stil genoeg en stabiel genoeg om ook buiten de stad zijn mannetje te staan.

Aankleding naar keus – uiteraard ook een JCW

MINI biedt de Aceman aan in vier smaakrichtingen. De Essential-uitvoering is sober maar compleet, met zwarte accenten en kunststof velgen. De Classic voegt meer comfort en kleurmogelijkheden toe. Favoured legt de nadruk op hoogwaardige materialen en een chique uitstraling.

De JCW Trim ten slotte speelt met het sportieve imago: zwarte sierlijsten, Chili Red-contrasten en aangepaste bumpers geven de auto een uitgesproken uitstraling—zonder mechanische aanpassingen. Elke uitvoering is leverbaar met contrasterende dakkleur, tot drie tinten toe.

Blackyard

Voor wie zijn Aceman een extra stijlvolle uitstraling wil geven maar daar niet te veel geld voor uit wil geven, is er de MINI Aceman Blackyard. Deze uitvoering bundelt de meest gevraagde opties in één pakket – strak aangekleed, overzichtelijk geprijsd. Denk aan sportieve accenten, donker uitgevoerde details en alle essentials die je normaal los zou moeten aanvinken in de configurator. Het Blackyard-pakket – dat je ook bij de andere modellen van Mini kunt bestellen – is per direct beschikbaar in de online configurator.

Nu te bestellen, leveringen starten dit jaar

De MINI Aceman wordt in China gebouwd via BMW’s joint venture met Great Wall Motor. Je kunt hem nu bestellen, hij staat in de configurator. Daar staat ook een levertijd van 3 tot 6 maanden genoemd, er zijn ook een aantal exemplaren uit voorraad leverbaar. De prijzen beginnen bij € 34.490.

Met deze cross-over richt MINI zich duidelijk op jonge stedelingen die een eigenzinnige en compacte, maar ook praktische EV zoeken. De Aceman biedt die combinatie—en blijft daarbij herkenbaar MINI, zonder retro of niche te worden. Als belangrijkste concurrent zou je kunnen denken aan de Fiat 600e, maar gezien het ‘premium’ imago komt de Alfa Romeo Junior wellicht meer in de buurt, en natuurlijk ook de smart #3.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *