
Debuut elektrische Cayenne met een flinke statement
Geen beursvloer, geen livestream, geen officiële onthulling, al zal die ongetwijfeld later dit jaar volgen – op de IAA wellicht. De elektrische Porsche Cayenne was onlangs al te zien in Shelsley Walsh – een heuvelklimcircuit dat al sinds 1905 in gebruik is. Tussen de deelnemers van de Britse Hillclimb-kampioenschappen reed deze zwaar gecamoufleerde SUV met een bekende lijnvoering, maar zónder uitlaten. En prompt zette de Cayenne Electric daar het SUV-klassement op zijn kop.
Indrukwekkend record
De officiële tijd van 31,28 seconden over de 914 meter lange klim was meer dan vier seconden sneller dan het vorige SUV-record, dat op naam stond van een Bentley Bentayga. Daarmee was de elektrische Cayenne niet alleen sneller dan zijn concurrenten met verbrandingsmotor, maar ook sneller dan sommige sportieve Taycan-uitvoeringen. En dat nog voordat het model officieel in productie is.
Technologie gaat verder dan alleen brute kracht
Het is verleidelijk om enkel naar de acceleratiecijfers te kijken, zeker als een SUV in minder dan twee seconden 18 meter aflegt – een prestatie die doorgaans voorbehouden is aan formulewagens met slicks. Maar het echte verhaal zit in de manier waarop de Cayenne Electric zich gedraagt. Porsche toont met deze rit vooral hoe de elektrotechniek dienstbaar kan zijn aan balans, controle en vertrouwen.
Porsche Active Ride in de praktijk
De Cayenne Electric beschikt over een actief gestuurd onderstel dat het koetswerk zelfs onder extreme belasting vrijwel horizontaal houdt. Op een klim met nauwelijks uitloopstroken en met bochten van amper 3,5 meter breed is dat geen overbodige luxe. Coureur Gabriela Jílková noemde het “verbluffend precies, zelfs op de limiet”, waarbij ze benadrukte dat correcties nauwelijks nodig waren.
Direct koppel, razendsnelle reacties
De elektrische aandrijflijn, die volgens Porsche al nagenoeg productieklaar is, maakt korte metten met elke vertraging. De ‘launch’, een sprint naar 60 voet, is een veelgebruikt criterium in hillclimb-kringen. Deze werd in slechts 1,94 seconden afgerond, en dat nog wel op gewone zomerbanden. Dat is een tijd die normaal is voor pure racewagens op slicks. Daarmee bevestigt deze Porsche dat elektromotoren niet alleen lineair krachtig zijn, maar ook razendsnel kunnen reageren op subtiele input.

Prestaties zonder concessies aan de gebruiksmogelijkheden
Snelheid en stabiliteit zeggen natuurlijk al aardig veel over de potentie van de Cayenne Electric, maar voor de gebruiker telt natuurlijk ook wat de auto in het dagelijks gebruik kan. Ook daar levert de nieuwkomer genoeg bewijs voor.
Trekkracht als USP
Tijdens een segment van de filmopname voor het project trok de elektrische Cayenne een klassiek voertuig van ruim 2 ton – inclusief aanhanger goed voor zo’n 3 ton totaalgewicht. Presentator Richard Hammond, voormalig Top Gear-icoon, was onder de indruk: “Ik voelde nauwelijks dat er iets achter hing. Alles bleef strak en gecontroleerd.”
Porsche bevestigde later dat het model ontworpen is voor een maximale trekcapaciteit tot 3,5 ton – net als de huidige verbrandingsversie. Daarmee is dit een van de eerste volledig elektrische SUV’s die geen compromissen sluit op dit vlak.
Offroad en moeilijke omstandigheden
De Cayenne blijft trouw aan zijn naam: ook deze elektrische variant is geschikt voor ruw terrein en zware belasting. Mede dankzij een geavanceerd thermomanagementsysteem voor het accupakket blijven prestaties ook bij hellingwerk of langdurige belasting beschikbaar. Wie ooit met een caravan of paardentrailer door de Alpen reed, weet hoe belangrijk dat is.
Maar de versie met verbrandingsmotor blijft nog even
De Cayenne Electric deelt zijn basis met de Macan Electric, die ook op het high-tech PPE-platform van Porsche en Audi wordt gebouwd. Porsche benadrukt dat de elektrische versie naast de hybride- en verbrandingsuitvoeringen zal bestaan, tot ver in de jaren dertig zegt men. Deze parallelle strategie biedt de wereldwijde klantengroep de nodige keuze, maar laat ook zien dat Porsche het EV-aanbod nog niet als vervanging van de ICE’s ziet, maar als aanvulling. Ook al was de Taycan – alleen als EV verkrijgbaar – een behoorlijk groot succes.
De volgende generatie EV’s komt eraan
Veel elektrische SUV’s zijn compromissen. Ze combineren een beetje sportiviteit, een beetje praktische bruikbaarheid. Porsche wil van de Cayenne een auto maken die in meerdere disciplines tegelijk uitblinkt. Dat maakt de Cayenne Electric niet alleen interessant voor Porsche-liefhebbers, maar ook voor EV-rijders die tot nu toe moesten kiezen tussen prestaties en bruikbaarheid. En daar natuurlijk ook het budget voor moeten hebben. Al is het woord budget eigenlijk iets wat je niet mag gebruiken als je het over een Porsche hebt.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl