Geen Pixo maar Wave

Nissan’s nieuwe stadsauto, nauw verwant aan de volgende generatie Renault Twingo, krijgt waarschijnlijk de naam Wave, meldt het Franse l‘Argus. Daarmee laat het merk eerdere geruchten over de herintroductie van de naam Pixo achter zich. De Wave wordt gebouwd op hetzelfde AmpR Small-platform als de Twingo en krijgt een 30 kWh-accu van CATL, goed voor een bereik tot zo’n 300 kilometer. 

Lage instapprijs

De productie van Nissan’s kleine elektrische stadsauto vindt plaats in Slovenië, in de fabriek van Renault-Ampère in Novo Mesto. Belangrijk is vooral de positionering: Nissan mikt met de Wave op een instapprijs onder de 20.000 euro, waarmee de auto in direct gevecht gaat met de toekomstige VW ID.Every1. De elektrische Renault Twingo verschijnt in 2026, de Nissan Wave volgt begin 2027.

Waarom dan geen Pixo?

De naam Pixo werd eerder genoemd omdat Nissan het merkrecht recent heeft vernieuwd. De Pixo was in de jaren 2000 een kleine, conventionele auto die samen met Suzuki werd ontwikkeld. Nu lijkt Nissan toch afstand te nemen van die naam. De Wave past wellicht ook beter bij de positionering als frisse, volledig elektrische stadsauto die begin 2027 op de markt moet komen.

Technische basis: Renault’s AmpR Small-platform

De Nissan Wave maakt gebruik van het AmpR Small-platform, ontwikkeld binnen de alliantie van Renault, Nissan en Geely. Ook de nieuwe Renault Twingo wordt hierop gebouwd.
De belangrijkste technische punten zijn:

  • Elektromotor met circa 63 kW vermogen
  • CATL-accu van ongeveer 30 kWh
  • Bereik tot 300 kilometer op één lading (theoretisch)

Voor de praktijk betekent dit: ruim voldoende actieradius voor dagelijks woon-werkverkeer en stadsritten, met de mogelijkheid om ook korte snelwegritten af te leggen zonder tussentijds laden.

Productie in Slovenië

Zowel de Renault Twingo als de Nissan Wave zullen worden geproduceerd in de Renault-Ampère fabriek in het Sloveense Novo Mesto. Door beide modellen in dezelfde fabriek te bouwen, kan de alliantie kosten besparen en de productie flexibel inzetten naar gelang de vraag. Dit past in de strategie om compacte EV’s betaalbaar te houden.

Marktintroductie in 2027

De planning binnen de alliantie is strak verdeeld:

  • De nieuwe Renault Twingo verschijnt in het voorjaar van 2026.
  • De Nissan Wave volgt begin 2027.

De reden van die verschillen zijn niet helemaal duidelijk. Door later te lanceren, profiteert Nissan mogelijk van de marktbewerking door Renault, terwijl het tegelijkertijd een eigen merkinterpretatie van de stads-EV neerzet. Maar er kunnen ook praktische redenen zijn, zoals de beschikbare productiecapaciteit.

EV-strategie van Nissan ook richting compactere modellen

Met de Wave voegt Nissan opnieuw een compacte elektrische auto toe aan zijn Europese aanbod. Na de Leaf – binnenkort geheel vernieuwd – en de Ariya alsmede de elektrische Micra richt het merk zich hiermee ook op stadsauto’s in het kleinste stadssegment, waar de laagste prijs van doorslaggevend is. Daarmee kiest Nissan niet alleen voor een nieuwe naam, maar ook voor een duidelijke boodschap in de strijd om marktaandeel bij de elektrische auto’s.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *