Terugkeer van een icoon

Eindelijk is het zo ver: de Nissan Leaf maakt een comeback. Van compacte hatchback is hij geëvolueerd tot elegante, gestroomlijnde cross-over. Het exterieur heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,25, dankzij verzonken portiergrepen, een vloeiende daklijn en volledig afgedekte onderzijde. De ontwerpkeuzes zijn afgestemd op Europese voorkeuren, met onder meer subtiele stylingverwijzingen in het velgdesign.

Made in Europe

De productie start in Sunderland (VK), als onderdeel van het EV36Zero-initiatief. Die fabriek draait op hernieuwbare energie en krijgt een lokale acculeveringsketen, waarmee Nissan zijn Europese ambities voor emissievrije mobiliteit kracht bijzet.

Accu-varianten en actieradius tot ruim 600 kilometer

Er is keuze uit twee accupakketten: 52 kWh (436 km WLTP) en 75 kWh (604 km WLTP). Die laatste geeft de Leaf een goede positie in zijn segment, waar ook succesnummers als de Kia EV3, Volvo EX30 en Skoda Elroq opereren.

De efficiëntie is opvallend: bij 130 km/u blijft nog altijd 330 kilometer over, wat weinig modellen in deze klasse hem nadoen. De laadsnelheid tot 150 kW zorgt dat tot 417 kilometer aan bereik kan worden bijgeladen in een half uur.

De accu wordt daarbij vooraf op temperatuur gebracht zodra de navigatie een laadstation herkent, wat zorgt voor een snellere laadsessie zonder wachttijd. De Leaf plant laadstops automatisch via Google Maps en brengt de accu proactief op temperatuur. Ook routeplanning en realtime verkeersinformatie zijn geïntegreerd.

V2G-voorbereid

Via Vehicle-to-Load (V2L) kan de auto tot 3,6 kW leveren aan externe apparaten – handig voor kamperen, klussen of noodgebruik. De voorbereiding op Vehicle-to-Grid (V2G) maakt het bovendien mogelijk om thuis energie terug te leveren aan het net, afhankelijk van de laadpaal en netbeheerder.

Ruimtelijk, digitaal en gebruiksgericht interieur

In het interieur biedt de Leaf een ruim en overzichtelijk dashboard met twee 14,3-inch beeldschermen. De infotainmentbediening verloopt via Google Assistant of het touchscreen, maar fysieke knoppen blijven behouden voor essentiële functies.

De 437 liter grote bagageruimte, optionele elektrische achterklep en dakrails verhogen de praktische bruikbaarheid. Het interieur is leverbaar in zwart of wit, met accenten in paars. Luxere uitvoeringen hebben een panoramadak met instelbare lichtinval.

Velgmaten beginnen bij 18 inch, oplopend tot 19 inch met 235/45-banden op de topversie.

Rijgedrag en rijhulpsystemen

Onderhuids deelt de Leaf techniek met de Nissan Ariya. Het CMF-EV-platform, met multilink achterwielophanging, biedt comfort en stabiliteit.

Rijhulpsystemen omvatten onder meer ProPilot Assist met Navi-link, e-Pedal met instelbare regeneratie, Front Wide View en Invisible Hood View. Zo voelt de Leaf niet alleen veilig, maar ook ontspannen aan bij dagelijks gebruik.

Komt het grote succes hiermee terug?

De orderboeken gaan dit najaar open. De levering start in de lente van 2026. Prijzen zijn nog niet bekend, maar verwacht wordt dat de instapversie aardig onder de €40.000 blijft. De Extended-versie positioneert zich iets hoger, richting het segment van de Volvo EX30 en bijvoorbeeld de luxere Long Range-versies van de Kia EV3.

Nissan brengt met de nieuwe Leaf geen disruptie, maar wel volwassenheid. De technologie is verfijnd, de actieradius overtuigend en de connectiviteit toekomstbestendig. Daarmee biedt de Leaf geen symbolische comeback, maar een concreet en praktisch alternatief voor de Europese EV-rijder.

De vertrouwde naam blijft behouden, maar de inhoud is volledig nieuw. En juist die combinatie van herkenbaarheid en vooruitgang maakt deze Leaf opnieuw interessant. Hoewel de Leaf vroeger ook al een behoorlijk praktisch ingestelde auto was, ligt de focus nu nog veel sterker op dit aspect. Nissan mikt met de nieuwe Leaf op gezinnen die willen overstappen op elektrisch rijden, zonder in te leveren op bereik, laadgemak of digitale integratie. Bovendien ziet de Leaf er ook nog eens behoorlijk aantrekkelijk uit.

Maar of het net zo’n succesnummer wordt als zijn voorganger, dat valt ergens te betwijfelen. Niet dat hij – voor zover we dat aan de hand van het persbericht en de foto’s kunnen beoordelen – niet veelbelovend lijkt, integendeel. Maar de EV-markt is inmiddels volwassen geworden. Waar de vroegere Nissan Leaf vooral in zijn beginjaren eenoog in het land der blinden was, is de concurrentie nu heviger dan ooit.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *