Sinds 2021 is de Dacia Spring al op de markt. Al direct vanaf de start de goedkoopste EV op de markt en dat is nog steeds het geval. Ieder jaar is de Dacia Spring daarbij voorzien van updates en niet zonder succes. Er zijn er ondertussen al meer dan 180.000 verkocht. Dit komt deels ook omdat Dacia luistert naar klanten en dus ieder jaar die verbeteringen doorvoert. Wat begon met 45 pk, werd 65 pk en voor 2026 krijgt de Dacia spring zelfs 100 pk! 

Twee nieuwe motoren Dacia Spring

Met de nieuwe 100 pk variant komt de 65 pk uitvoering te vervallen. Maar ook de 45 pk versie moet het veld ruimen. Hiervoor in de plaats komt er nu de 70 pk versie. Volgens Dacia wordt het inzetgebied van de Spring hiermee een stuk groter. Zeker omdat de 45 pk eigenlijk veel te weinig bood om nog veilig deel te kunnen aan het verkeer op de buiten- en snelwegen. Het hogere vermogen en koppel – tot 20% meer tussen 80 en 120 km/u – maken de Spring krachtiger, sneller en meer geschikt voor gebruik op provinciale wegen en snelwegen. Vooral bij het accelereren van 80 naar 120 km/u presteert de Spring simpelweg beter. De nieuwe Spring 100 versnelt over dit bereik in 6,9 seconden, gevolgd door de Spring 70 met 10,3 seconden. Ter vergelijking: de vorige Spring 65 deed hier 14,0 seconden over en de Spring 45 zelfs 26,2 seconden. Ondanks het toegenomen vermogen, blijft de actieradius van de Spring met 225 kilometer gelijk aan het uitgaande model. Wat dus ook onder andere komt door de nieuwe accu.

Nieuwe accu

Daarnaast krijgt de Spring ook een nieuwe accu van 24,3 kWh. De accu zelf is een zogenaamde ithium-ijzerfosfaatvariant (LFP). Het veiligste type op de markt én de eerste van zijn soort binnen de Renaultgroep. De nieuwe accu is daarnaast voorzien van verwarming, waardoor naast de laadprestaties, ook de levensduur zouden moeten toenemen. Daardoor is het nu mogelijk om met de optionele 40 kW DC-snellaadmogelijkheid de accu in 29 minuten van 20% tot 80% op te laden. Dankzij de nieuwe accu gaat ook het opladen van 20% tot 100% met AC (wisselstroom) sneller dan voorheen, namelijk in 3 uur 20 minuten (voorheen 4 uur) met de standaard aanwezige 1-fase 7 kW AC lader. Volgens Dacia komt dit met name door het terugdringen van het aantal onderdelen, waardoor er minder energie verloren gaat tijdens het laadproces. 

Dynamische Dacia Spring

De vernieuwingen blijven echter niet beperkt tot een nieuwe motor en accu. Dankzij de nieuwe accu en de nieuwe elektromotor, kan de plaatsing van deze onderdelen ook anders. De accu is daardoor iets verder naar achteren geplaatst, waardoor deze nu exact in het midden van het chassis ligt. Het gevolg is dat de balans beter is dan in de voorgaande modellen. De vrijgekomen ruimte biedt ook plaats voor een stabilisatorstang. Dit alles moet ervoor zorgen dat de Dacia Spring veel stabieler blijft in de bochten. Iets waar de vernieuwde afstelling van de vering en schokdempers verder aan bij moeten dragen. Overigens geen overbodige luxe, want name op dit punt zakte de Spring regelmatig door de mand.

Uitrustingen Dacia Spring

De Dacia Spring is leverbaar in drie uitvoeringen. De Essential is standaard uitgerust met onder andere een 7-inch digitaal instrumentenpaneel, in hoogte verstelbaar stuurwiel met radiobediening, elektrische stuurbekrachtiging, het Media Control-systeem met USB-aansluiting, cruise control en snelheidsbegrenzer, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen vóór, parkeersensoren achter en een 12V-aansluiting. De Expression combineert de uitrusting van de Essential met airconditioning en 15-inch wielen. De topversie in de reeks, de Extreme met 74 kW (100 pk) sterke elektromotor, onderscheidt zich met koperkleurige accenten in interieur en exterieur, elektrisch verstelbare buitenspiegels en elektrisch bedienbare ramen achter, evenals het Media Display-systeem met 10-inch touchscreen, draadloze Apple CarPlay en Android Auto en twee USB-poorten. Dacia mikt er daarbij op om nog steeds de goedkoopste EV op de markt te blijven, met een vanafprijs onder de € 18.000.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *