Eerste bijna-productierijpe Neue Klasse-model van BMW in testfase

BMW test momenteel de eerste prototypes van de nieuwe iX3 op het circuit van Miramas in Zuid-Frankrijk. De volledig elektrische SUV is het eerste model op basis van het Neue Klasse-platform, dat specifiek is ontwikkeld voor elektrisch rijden. De wereldpremière vindt plaats in september op de IAA Mobility 2025 in München. De productie volgt aan het eind van het jaar in BMW’s nieuwe fabriek in het Hongaarse Debrecen.

Tot 800 kilometer rijbereik dankzij Gen6-technologie

De iX3 is de eerste die gebruikmaakt van de zesde generatie eDrive-technologie. Belangrijkste wapenfeit: een geheel nieuw accupakket met cilindrische cellen met 20 procent meer energiedichtheid dan de eerder gebruikte prismatische cellen. De accu is structureel geïntegreerd in de carrosserie, wat bijdraagt aan de stijfheid én een lager zwaartepunt.

Met 400 kW snelladen: in 10 minuten ruim 350 km erbij

De laadinfrastructuur groeit snel, en de nieuwe iX3 speelt daar technisch op in. Dankzij 800V-technologie ondersteunt het model snelladen tot 400 kW. In ideale omstandigheden voeg je in tien minuten tot 350 kilometer rijbereik toe. Het systeem is compatibel met bestaande 400V DC-laders, maar haalt zijn volledige potentieel uit bij ultrafast-laadstations. Via de My BMW App kunnen bestuurders de laadsnelheid en het laadverloop in realtime volgen.

Bi-directioneel laden klaar voor praktijk

BMW rust de iX3 standaard uit met bi-directionele laadtechniek. Daarmee kan de auto stroom leveren aan externe apparaten (Vehicle-to-Load, 3,7 kW in Europa), aan het huishouden (Vehicle-to-Home) of terug aan het net (Vehicle-to-Grid). Voor dat laatste is de nieuwe BMW Wallbox DC ontwikkeld, met 19,2 kW laad- en ontlaadcapaciteit. Dit maakt de iX3 inzetbaar als mobiele energiebron en als energieopslag voor zonnepanelen thuis.

Besturingssysteem ‘Heart of Joy’ moet rijprecisie verhogen

Onderhuids zorgt het nieuwe “Heart of Joy” systeem voor een ingrijpende verandering in rijkarakter. Deze centrale rekenunit verwerkt voertuigdata tien keer sneller dan voorheen en stuurt aandrijving, remmen, recuperatie en besturing integraal aan. Dat moet leiden tot minder stuurcorrecties, een stabielere koers en een natuurlijker rijgevoel, ook onder hoge belasting. Daarbij kan tot stilstand worden gerecupereerd zonder tussenkomst van het rempedaal.

Panoramic iDrive: rust in plaats van schermgeweld

BMW presenteert met Panoramic iDrive een bedieningsconcept waarin rust en overzicht centraal staan. Navigatie, snelheid en assistentieweergave worden geprojecteerd over de hele breedte van de voorruit. Daarbovenop biedt een optionele 3D-head-up display extra informatie in het directe blikveld van de bestuurder. Bediening gebeurt deels via een nieuw stuurwiel met haptische feedback en oplichtende knoppen. Fysieke en digitale elementen zijn bewust gecombineerd om afleiding te minimaliseren.

BMW Panoramic iDrive

Geavanceerde rijhulpsystemen met AI-ondersteuning

Met de nieuwe iX3 start ook de uitrol van BMW’s volgende generatie rijhulpsystemen, waarbij AI een hoofdrol speelt. De systemen helpen bij complexe verkeerssituaties zoals rotondes, verkeerslichten en druk stadsverkeer. Op snelwegen neemt de geautomatiseerde assistent optioneel taken over zoals invoegen, rijstrookwissels en uitvoegen – ook over meerdere knooppunten. In stadsverkeer helpt het systeem bij krappe bochten en herkent het rode verkeerslichten.

Uniek is de ‘symbiotische’ interactie: de bestuurder kan elk moment ingrijpen zonder dat het systeem wordt gedeactiveerd. Ook parkeren gebeurt slimmer. De auto herkent parkeerplekken, plant de manoeuvre en voert die zelfstandig uit. AI speelt ook hier een rol, bijvoorbeeld in het selecteren van een geschikte parkeerstrategie of het inschatten van obstakels.

Onthulling op IAA Mobility 2025 in München

Met de iX3 zet BMW een ambitieus nieuw hoofdstuk in. Het Neue Klasse-platform combineert efficiënte aandrijftechniek met slimme software en een hernieuwde focus op de rijbeleving. De inzet op actieradius en snelladen laat zien dat BMW bij de technologische top behoort, terwijl bi-directioneel laden en Panoramic iDrive vooral het dagelijks gebruik vooruit helpen. De wereldpremière op de IAA Mobility 2025 belooft niet alleen een nieuw model, maar ook een nieuwe maatstaf binnen het premium EV-segment.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *