
Kia heeft de Nederlandse prijzen bekendgemaakt van de volledig elektrische EV4. De hatchback start bij € 37.695 en is leverbaar in vijf uitvoeringen, met keuze uit twee accupakketten. De EV4 Fastback volgt later dit jaar, met een iets hogere vanafprijs. Dankzij de productie in Slowakije is de EV4 al op behoorlijk korte termijn leverbaar.
Vijf uitvoeringen Kia EV4, twee accugroottes
Kia biedt de EV4 aan in vijf verschillende uitvoeringen, elk met een eigen karakter en uitrustingsniveau. Van praktisch en compleet tot luxueus en hightech – er is bewust gekozen voor een modulair aanbod. De drie basismodellen zijn leverbaar met twee accugroottes, de topversies uitsluitend als long-range. Onderstaand de belangrijkste kenmerken per uitvoering.

- Air (€ 37.695)
De Air is de instapversie, maar bevat al een uitgebreide uitrusting. Denk aan snelwegassistentie, adaptieve cruisecontrol met navigatieondersteuning, stoel- en stuurverwarming, dual zone climate control en een 29 inch panoramadisplay. Ook parkeersensoren rondom, ambient lighting in de portieren en 17 inch lichtmetalen velgen zijn standaard. Deze versie is leverbaar vanaf € 37.695, met een 58,3 kWh accupakket. De long-range versie met 81,4 kWh is beschikbaar tegen meerprijs. - Plus (€ 39.495)
De Plus-uitvoering bouwt hierop voort met meer veiligheid en gebruiksgemak. Zo krijg je dodehoekassistentie, kruisende verkeersassistentie achter, een uitstapwaarschuwing en Digital Key 2.0. Ook draadloos opladen voor je smartphone, auto flush portiergrepen en extra V2L-aansluitingen zijn inbegrepen. Deze uitvoering is pas vanaf de tweede helft van 2026 beschikbaar. - Plus Advanced (€ 41.695)
De Plus Advanced voegt een dosis luxe toe. Standaard zijn nu 19 inch lichtmetalen velgen, een glazen schuif/kanteldak, vegan leren bekleding en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met lendensteun. Ook een verwarmbare achterbank, automatische achterklep en Harman Kardon audiosysteem horen erbij. Deze uitvoering is optioneel verkrijgbaar met het grotere accupakket. - GT-Line (€ 47.395)
De GT-Line is sportiever en technischer uitgerust. Hij beschikt over snellere assistentiesystemen zoals HDA 2.0 met automatische rijstrookwissel en een geavanceerde noodremassistentie. LED Matrix-koplampen, GT Line-details, elektrische stoelen met Aircell-lendensteun en een V2L-adapter zijn standaard. Deze versie heeft altijd het 81,4 kWh accupakket. - GT-PlusLine (€ 49.595)
De GT-PlusLine is het topmodel binnen de EV4-reeks. Deze versie biedt stoelventilatie, een relaxstand voorin, geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel, een head-up display en een 360° camera. Parkeren kan met afstandsbediening, en met Rest Mode of Theatre Mode tover je het interieur om tot een lounge. Ook deze uitvoering is uitsluitend leverbaar met de grote 81,4 kWh accu.
Kleiner accupakket alleen bij Air en Plus
Opvallend is dat het grote accupakket van 81,4 kWh al vanaf de Plus-uitvoering leverbaar is. Daarmee biedt Kia tot 625 km actieradius (WLTP), zonder dat de koper is aangewezen op de duurdere GT-varianten. Snelladen van 10 naar 80% duurt ongeveer 31 minuten. Alle versies beschikken over een 11 kW boordlader voor 3-fasen laden.
Vanaf de Plus-uitvoering is de EV4 voorbereid op V2X-toepassingen. Een extra V2L-aansluiting onder de achterbank is dan standaard, evenals draadloos opladen en Digital Key 2.0.
Uitvoering | Accupakket | WLTP-bereik | Vanafprijs |
---|---|---|---|
Air | 58,3 kWh | tot 435 km | € 37.695 |
Air (long-range) | 81,4 kWh | tot 625 km | € 41.195* |
Plus | 58,3 kWh | tot 435 km | € 39.495 |
Plus (long-range) | 81,4 kWh | tot 625 km | € 42.995* |
Plus Advanced | 58,3 kWh | tot 435 km | € 41.695 |
Plus Advanced (long-range) | 81,4 kWh | tot 625 km | € 45.195* |
GT-Line | 81,4 kWh | tot 625 km | € 47.395 |
GT-PlusLine | 81,4 kWh | tot 625 km | € 49.595 |
GT-Line Business Edition | 81,4 kWh | tot 595 km | € 42.695 |

Prijs-kwaliteitverhouding lijkt écht scherp
Hoewel de EV4 met € 37.695 niet in het goedkoopste segment valt, biedt hij al in de basisuitvoering een rijk uitrustingsniveau. Denk aan adaptieve cruise control met navigatie, stoel- en stuurverwarming, een 29 inch panoramadisplay, ambient lighting, parkeersensoren rondom en dual zone climate control.
Onze prijzen van de Kia EV4 versus de officiële prijzen
Begin deze maand publiceerden we al een uitgebreide prijsinschatting op basis van Britse OTR-prijzen. Nu blijkt dat Kia’s officiële prijzen aardig afwijken. Gelukkig bijna uitsluitend in het voordeel van de klant. De Kia EV4 is over het algemeen een stuk scherper geprijsd dan verwacht.
Zakelijke uitvoering – nu nog met fiscaal voordeel
Speciaal voor de zakelijke markt komt er ook een Kia EV4 GT-Line Business Edition. Deze uitvoering – leverbaar vanaf € 42.695 – heeft een fiscale waarde van € 41.700. In combinatie met de huidige bijtellingsregeling van 17% over de eerste € 30.000 en 22% over de rest, resulteert dit in een netto bijtelling van circa € 230 per maand in 2025. Uiteraard mits de auto nog dit jaar wordt geregistreerd.
De Business Edition is standaard voorzien van het 81,4 kWh accupakket, een rijbereik tot 595 km, 19 inch GT-velgen, stoel- en stuurverwarming, privacy glass en elektrische stoelen.

Europese productie, levering vanaf eind zomer
De Kia EV4 wordt als eerste elektrische Kia geproduceerd in Europa. De hatchback rolt van de band in Zilina (Slowakije). De productie is inmiddels gestart en de eerste auto’s arriveren einde zomer in de Nederlandse showrooms – naar verwachting in september. Door de Europese productie zijn de levertijden korter dan bij veel overzeese modellen.
De EV4 Fastback – met een meerprijs van € 1.600 – wordt in Zuid-Korea gebouwd en volgt kort daarna. Ook deze sportievere versie is standaard uitgerust met het 81,4 kWh accupakket en haalt tot 633 km op één lading. Dankzij de lagere luchtweerstand en grotere bagageruimte (490 liter) mikt de Fastback op een beduidend ander koperspubliek dan de hatchback.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl