
Opvolger van A-Klasse, B-Klasse, GLA en EQA in de maak?
Mercedes stopt binnenkort al met de B-Klasse, verlengt de levensduur van de A-Klasse tot 2028 en bereidt intussen een nieuwe, vooral elektrische instapper voor op basis van de MMA-architectuur. Dat nieuwe model wordt uiteraard onder de CLA-EV gepositioneerd en zal bedoeld zijn voor mensen die een wat betaalbaardere elektrische auto willen maar evengoed ‘premium’ willen rijden.
Van het ene naar andere instapmodel
De A-Klasse blijft tot 2028, de B-Klasse loopt eerder af. Ondertussen komt er een nieuw instapmodel onder de CLA-EV, ‘electric-first’ op basis van MMA. Meerdere publicaties melden dat Mercedes dit model tussen de smart #1 en #3 en de eigen CLA wil positioneren, en dat het natuurlijk ook aan het premium merkbeeld moet voldoen.
In lijn met de aangescherpte strategie van het Duitse merk (minder varianten, meer focus per model) ligt één compacte cross-over het meest voor de hand. Dat is veel logischer dan twee aparte instappers (lage en hoge carrosserie) naast elkaar.
Volgens Automobilwoche is het besluit voor zo’n instapmodel al genomen; de A-Klasse blijft nog even om het gat te overbruggen. Het Duitse magazine sprak met Mathias Geisen, verkoopleider van Mercedes, en die zei het volgende: “Na de CLA introduceren we nog meer modellen op basis van onze nieuwe MMA-architectuur. Geloof me: op de lange termijn komt er een instapmodel in de wereld van Mercedes-Benz.”
En zo zal de rol van instapmodel – dat is nu de huidige A-Klasse – op termijn worden overgenomen door een nieuw (elektrisch) model, wat waarschijnlijk een cross-over is.
Een compacte cross-over is het meest waarschijnlijk
Over die cross-over: dat is natuurlijk een aanname, maar de keus voor één iets universelere carrosserievorm sluit beter aan bij de afgeslankte modelstrategie dan een afzonderlijke compacte hatchback én SUV. Volgens het Britse Autocar – de Britten zijn vaak erg enthousiast over dat soort dingen, maar ook goed ingevoerd – zou de derde generatie van de GLA SUV al eind 2026 als kleinste MMA-model op de markt komen, in elektrische én hybride vorm. Ook hun voorspelling sluit – los van de timing – bijna naadloos aan bij wat wij van de ‘elektrische instapper’ verwachten.
MMA met 400-volt lijkt een logische basis
Het MMA-platform is als ‘electric first’ ontwikkeld. Het platform kan op verschillende manieren worden geconfigureerd. Voor het prijsgevoelige instapsegment is 400-volt de realistische keuze: goedkopere hardware, terwijl de laadtijden dankzij efficiënte koeling, een strak energiemanagement en een niet al te groot gedimensioneerde accu redelijk kort zijn. Natuurlijk blijkt 800 volt ook een mogelijkheid, misschien alleen voor de duurdere uitvoeringen of latere updates. Maar er is wat dat betreft nog niets bevestigd.
Accu, efficiëntie en opladen
Natuurlijk mogen we verwachten dat hij met meerdere (twee?) accupakketten verkrijgbaar zal zijn, en dat er ook keus uit meerdere aandrijfvarianten zal zijn. Ook een hybride aandrijving, mogen we verwachten. Aerodynamische verbeteringen en een warmtepomp moeten het verbruik temmen. Hoe het exacte verbruik precies zal zijn, hangt natuurlijk af van veel factoren. Preconditionering van de accu en routeplanning met laadadvies liggen voor de hand, gezien de mogelijkheden van de software op de recent geïntroduceerde elektrische Mercedes CLA.
Wat betreft AC-laden zal 11 kW standaard zijn, en wellicht 22 kW als optie. Bij DC-laden is het dus even afwachten of Mercedes deze instapper op 400 V of 800 V zal configureren. Hier is vooral de stabiliteit van de curve tussen 20 en 70 procent van belang; die bepaalt hoeveel kilometer je tijdens een koffiestop kunt bijladen. Die 400 volt hoeft daarbij niet direct een spelbreker te zijn, zolang het thermisch beheer maar op orde is. Maar die 800 volt is natuurlijk iets dat lekker ‘premium’ klinkt.
Positionering en prijslogica
En daarmee komen we op de positionering terecht. Onder de Mercedes CLA-EV is de nodige ruimte nodig voor een betaalbare instapper, ook al komt die dan snel in het vaarwater van concurrenten van betaalbaardere merken. Verschillende Duitse media schetsen dat Mercedes bewust geen compleet nieuwe lijn optuigt, maar een betaalbare variant van een bestaande SUV-lijn in zou zetten.
Dat zou voor een elektrische GLA pleiten. Die zou inderdaad als betaalbare instapper kunnen worden ingezet zonder de CLA in de wielen te rijden. Ook Carscoops en Motor1 delen die lijn. Dan blijft dus nog steeds onduidelijk of dat wellicht een cross-over of echte SUV wordt. Gezien de focus op efficiëntie bij de premium Duitse merken zal de carrosserie waarschijnlijk niet al te hoog zijn, wat voor een cross-over pleit.
Met die iets hogere instap en zithoogte van een cross-over zou Mercedes ook aan de wensen van veel oudere kopers tegemoetkomen, die nu vaak voor een A- of B-Klasse kiezen, maar die je ook wel in een GLA of EQA ziet rijden.
Wanneer komt Mercedes met die nieuwe elektrische instapper?
Zoals gezegd meldt Autocar dat we de introductie van de nieuwe GLA (MMA) in de tweede helft van 2026 kunnen verwachten. Maar volgens Automobilwoche loopt de A-Klasse nog door tot 2028, waardoor een overlap ontstaat. Het Nederlandse AutoReview.nl noemt 2027 als ijkpunt voor de nieuwe instapper uit Stuttgart.
Als we onze eigen schatting erop loslaten: Aankondiging tweede helft 2026, online onthulling voorjaar 2027, première productierijpe versie tijdens de IAA 2027. Maar laten we daar maar geen geld op zetten. Net zoals op het waarheidsgehalte van de door Google’s Nano Banana gemaakte afbeelding. 😉
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl