In de markt voor luxe elektrische SUV’s staan geen twee merken zo symbool voor innovatie als BMW en Mercedes. Beide lanceren kort na elkaar hun nieuwste generatie elektrische auto’s: de BMW iX3 en de Mercedes GLC. De één mikt op efficiëntie en vooruitstrevende techniek, de ander op kracht, comfort en verfijning. Twee interpretaties van dezelfde formule en beide indrukwekkend in hun eigen stijl. Hoog tijd om deze twee iconen tegenover elkaar te zetten.

Technische gegevens

Kenmerk

Mercedes GLC 400

BMW iX3 50

Accucapaciteit (bruikbaar)

94,0 kWh

108,7 kWh

WLTP-actieradius

715 km

805 km

Gemiddeld verbruik

188 Wh/km

178 Wh/km

Motorvermogen

360 kW (489 pk)

345 kW (469 pk)

0-100 km/u

4,3 s

4,9 s

Topsnelheid

210 km/u

210 km/u

Aandrijving

Vierwielaandrijving

Vierwielaandrijving

Laadvermogen DC

330 kW

400 kW

Trekgewicht geremd

2.400 kg

2.000 kg

Bagageruimte

570 liter 

+ frunk 128 liter

520 liter 

+ frunk 58 liter

Wielbasis

2.890 mm

2.897 mm

Lengte

4.795 mm

4.740 mm

Breedte

1.920 mm

1.890 mm

Hoogte

1.625 mm

1.670 mm

Leeggewicht

2.345 kg

2.260 kg

Vanafprijs Nederland

72.631 euro

70.501 euro

Bereik en verbruik

De BMW iX3 is de kilometervreter van het stel. Dankzij een accupakket van 108,7 kWh haalt hij een WLTP-actieradius van 805(!) kilometer. De Mercedes komt met 94 kWh tot 715 kilometer, nog steeds een uitstekende waarde. De BMW is zuiniger (178 Wh/km tegen 188 Wh/km) en zal in de praktijk wat meer kilometers uit een lading halen, zeker bij constante snelheden.

Vermogen en prestaties

Mercedes pakt de voorsprong op het gebied van vermogen. Met 360 kW (489 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,3 seconden is de GLC duidelijk de krachtigere auto. De BMW moet het doen met 345 kW (469 pk) en 4,9 seconden. Beide zijn begrensd op 210 km/u. De GLC voelt iets zwaarder aan, maar ook verfijnder, met een nadruk op rust en luxe.

Laden en gebruiksgemak

Zowel de Mercedes als de BMW maken gebruik van een 800-voltsysteem. De BMW haalt een piek van 400 kW bij het snelladen. Daarmee is 10 tot 80 procent in ruim twintig minuten haalbaar. Mercedes zit daar niet ver achter met 330 kW. Voor beide auto’s geldt dat de infrastructuur bepalend is: alleen de nieuwste laadstations benutten zulke vermogens volledig.

Afmetingen en ruimte

Beide SUV’s staan op een vergelijkbare wielbasis van net geen 2,9 meter, maar de Mercedes is iets langer en breder. Dat verschil zie je terug in de bagageruimte. Ook in de bagageruimte wint de Mercedes, met 570 liter achterin en 128 liter extra in de frunk. De BMW blijft iets achter met 520 liter plus 58 liter voorin. Onderling scheelt het trekgewicht wel wat. De GLC mag 2.400 kilo trekken, de iX3 2.000 kilo.

Comfort versus sportief

De Mercedes richt zich zoals we van het merk kennen op een comfortabele rijbeleving. De luchtvering en achterasbesturing maken de auto wendbaar en tegelijk soepel. De GLC is duidelijk gebouwd voor lange afstanden in rust. De BMW waarschijnlijk ook leverbaar met luchtvering en achterasbesturing zal een strakker onderstel en een directer stuurgevoel, wat de iX3 sportiever maakt zonder oncomfortabel te worden. Beide interieurs zijn uitstekend afgewerkt, al lijkt de BMW iets vooruitstrevender te zijn, terwijl de Mercedes klassieker en rijker oogt.

Prijs en positionering

Met een verschil van net iets meer dan tweeduizend euro liggen de prijzen dicht bij elkaar. De BMW is iets goedkoper, maar dat verschil kan met opties snel verdwijnen. De Mercedes heeft de focus meer op luxe en kracht, de BMW zet bereik en efficiëntie tegenover.

Conclusie

Beide auto’s zijn overtuigende voorbeelden van waar het premium-segment naartoe groeit. De tijd van compromissen is voorbij; de keuze tussen deze twee is geen kwestie van beter of slechter, maar van wat bij je past – de rust van Mercedes of de precisie van BMW.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *