In de markt voor luxe elektrische SUV’s staan geen twee merken zo symbool voor innovatie als BMW en Mercedes. Beide lanceren kort na elkaar hun nieuwste generatie elektrische auto’s: de BMW iX3 en de Mercedes GLC. De één mikt op efficiëntie en vooruitstrevende techniek, de ander op kracht, comfort en verfijning. Twee interpretaties van dezelfde formule en beide indrukwekkend in hun eigen stijl. Hoog tijd om deze twee iconen tegenover elkaar te zetten.
Technische gegevens
|
Kenmerk |
Mercedes GLC 400 |
BMW iX3 50 |
|
Accucapaciteit (bruikbaar) |
94,0 kWh |
108,7 kWh |
|
WLTP-actieradius |
715 km |
805 km |
|
Gemiddeld verbruik |
188 Wh/km |
178 Wh/km |
|
Motorvermogen |
360 kW (489 pk) |
345 kW (469 pk) |
|
0-100 km/u |
4,3 s |
4,9 s |
|
Topsnelheid |
210 km/u |
210 km/u |
|
Aandrijving |
Vierwielaandrijving |
Vierwielaandrijving |
|
Laadvermogen DC |
330 kW |
400 kW |
|
Trekgewicht geremd |
2.400 kg |
2.000 kg |
|
Bagageruimte |
570 liter + frunk 128 liter |
520 liter + frunk 58 liter |
|
Wielbasis |
2.890 mm |
2.897 mm |
|
Lengte |
4.795 mm |
4.740 mm |
|
Breedte |
1.920 mm |
1.890 mm |
|
Hoogte |
1.625 mm |
1.670 mm |
|
Leeggewicht |
2.345 kg |
2.260 kg |
|
Vanafprijs Nederland |
72.631 euro |
70.501 euro |
Bereik en verbruik
De BMW iX3 is de kilometervreter van het stel. Dankzij een accupakket van 108,7 kWh haalt hij een WLTP-actieradius van 805(!) kilometer. De Mercedes komt met 94 kWh tot 715 kilometer, nog steeds een uitstekende waarde. De BMW is zuiniger (178 Wh/km tegen 188 Wh/km) en zal in de praktijk wat meer kilometers uit een lading halen, zeker bij constante snelheden.
Vermogen en prestaties
Mercedes pakt de voorsprong op het gebied van vermogen. Met 360 kW (489 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,3 seconden is de GLC duidelijk de krachtigere auto. De BMW moet het doen met 345 kW (469 pk) en 4,9 seconden. Beide zijn begrensd op 210 km/u. De GLC voelt iets zwaarder aan, maar ook verfijnder, met een nadruk op rust en luxe.
Laden en gebruiksgemak
Zowel de Mercedes als de BMW maken gebruik van een 800-voltsysteem. De BMW haalt een piek van 400 kW bij het snelladen. Daarmee is 10 tot 80 procent in ruim twintig minuten haalbaar. Mercedes zit daar niet ver achter met 330 kW. Voor beide auto’s geldt dat de infrastructuur bepalend is: alleen de nieuwste laadstations benutten zulke vermogens volledig.
Afmetingen en ruimte
Beide SUV’s staan op een vergelijkbare wielbasis van net geen 2,9 meter, maar de Mercedes is iets langer en breder. Dat verschil zie je terug in de bagageruimte. Ook in de bagageruimte wint de Mercedes, met 570 liter achterin en 128 liter extra in de frunk. De BMW blijft iets achter met 520 liter plus 58 liter voorin. Onderling scheelt het trekgewicht wel wat. De GLC mag 2.400 kilo trekken, de iX3 2.000 kilo.
Comfort versus sportief
De Mercedes richt zich zoals we van het merk kennen op een comfortabele rijbeleving. De luchtvering en achterasbesturing maken de auto wendbaar en tegelijk soepel. De GLC is duidelijk gebouwd voor lange afstanden in rust. De BMW waarschijnlijk ook leverbaar met luchtvering en achterasbesturing zal een strakker onderstel en een directer stuurgevoel, wat de iX3 sportiever maakt zonder oncomfortabel te worden. Beide interieurs zijn uitstekend afgewerkt, al lijkt de BMW iets vooruitstrevender te zijn, terwijl de Mercedes klassieker en rijker oogt.
Prijs en positionering
Met een verschil van net iets meer dan tweeduizend euro liggen de prijzen dicht bij elkaar. De BMW is iets goedkoper, maar dat verschil kan met opties snel verdwijnen. De Mercedes heeft de focus meer op luxe en kracht, de BMW zet bereik en efficiëntie tegenover.
Conclusie
Beide auto’s zijn overtuigende voorbeelden van waar het premium-segment naartoe groeit. De tijd van compromissen is voorbij; de keuze tussen deze twee is geen kwestie van beter of slechter, maar van wat bij je past – de rust van Mercedes of de precisie van BMW.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl
