Meer dan 1.360 pk

Als er één merk is dat altijd opnieuw wil laten zien wat technisch mogelijk is, dan is het Mercedes wel. Na het studiemodel EQXX over hoe efficiënt elektrisch rijden kan zijn, schakelt de Duitse fabrikant met veel vermogen over naar de andere kant van het spectrum.

De basis van het concept is een volledig nieuw ontwikkeld aandrijfsysteem met drie axiale fluxmotoren. Het begrip is wat minder bekend, maar het resultaat liegt er niet om. Deze motoren zijn veel compacter en lichter dan conventionele elektromotoren met aanzienlijk meer vermogen. Samen zijn ze goed voor een piekvermogen van meer dan 1.000 kW (oftewel ruim 1.360 pk). De aandrijving is ondergebracht in twee elektrische units, waarvan er één zelfs twee motoren bevat.

Het resultaat? Een topsnelheid van meer dan 360 km/h en een sprint die vermoedelijk net zo bruut aanvoelt als het getal doet vermoeden. Dankzij directe koeling blijft het systeemvermogen langdurig beschikbaar en dus ook op het circuit.

Technische kerngegevens

  • Vermogen: >1.000 kW (>1.360 pk)
  • Aandrijving: Volledig variabele vierwielaandrijving (AMG Performance 4MATIC+)
  • Topsnelheid: >360 km/h
  • Laadtijd (400 km WLTP): ca. 5 minuten
  • Gemiddeld DC-laadvermogen: >850 kW
  • Nominaal voltage: >800 volt
  • Afmetingen (L/B/H): 5.204 / 1.945 / 1.317 mm
  • Luchtweerstand (CW): 0,198
  • Frontaal oppervlak: 2,24 m²

Vijf minuten laden

In samenwerking met Alpitronic ontwikkelde Mercedes een laadstation dat het laadvermogen naar meer dan 850 kW weet te tillen. De concept car kan daardoor in slechts vijf minuten voldoende energie opnemen voor een actieradius van 400 kilometer (WLTP). Dit maakt het laadproces net zo snel als tanken. De auto werkt op een elektrisch systeem van meer dan 800 volt: korte laadtijden én gewichtsbesparing door dunnere bekabeling.

Groot van buiten, innovatief van binnen

Met een lengte van 5,2 meter en een breedte van bijna twee meter oogt de GT XX als een serieus apparaat, maar hij is verrassend gestroomlijnd. De luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt slechts 0,198, mede dankzij actieve aerodynamica, een verzonken voorruit en luchtgeleiding onder de vloer. Zelfs de velgen zijn aerodynamisch actief, met bewegende elementen die de luchtstroom naar de remmen aanpassen.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *