Dat de nieuwe CLA Shooting Brake beter zal worden verkocht dan de eerder geïntroduceerde sedan, lijkt ons geen gewaagde voorspelling. Al was het alleen maar vanwege het geslaagde ontwerp. De proporties kloppen en het lijnenspel oogt nog vloeiender. Beide zien er niet verkeerd uit, maar de Shooting Brake is wat ons betreft toch de fraaiste van de twee.

Ruimte zonder in te leveren

De Shooting Brake is de eerste volledig elektrische estate van Mercedes-Benz. Het ontwerp is strak, met een daklijn die subtiel afloopt en overgaat in de achterruit. Je krijgt er niet alleen stijl voor terug, maar ook meer binnenruimte. Daar zijn we vooral in Nederland dol op. De bagageruimte meet maximaal 1.290 liter en onder de motorkap zit zelfs nog een verlichte frunk van 101 liter. Dakrails zijn standaard, een trekhaak is leverbaar, en dankzij een maximaal trekgewicht van 1.800 kilo kun je er moeiteloos een aanhanger of trailer aan hangen.

Binnenin valt vooral de beenruimte op. De wielbasis groeide met zes centimeter en dat merk je vooral achterin. De instap is ruimer, de hoofdruimte is toegenomen en de bank is standaard in delen neerklapbaar. Wie weleens met kinderen of grote koffers reist, zal die extra ruimte zeker waarderen.

Opladen zonder stress

Op vakantie of naar de schoonfamilie in Zuid-Duitsland? Geen probleem. De CLA Shooting Brake haalt tot 761 kilometer op één lading. En als je toch moet laden, is dat zo gepiept. Dankzij een 800V-systeem en een accupakket van 85 kWh kan deze Mercedes in tien minuten tot 310 kilometer bijladen. Dat is sneller dan de meeste mensen een cappuccino op hebben. Thuisladen kan tot 22 kW, dus ook daar is het comfortniveau hoog.

Tech met een hoofdletter T

Aan boord valt er genoeg te beleven. Het dashboard is voorzien van een zogenaamd MBUX Superscreen: een digitaal paneel dat zich uitstrekt over de volledige breedte. Optioneel is er ook voor de bijrijder een eigen scherm beschikbaar. Daar kun je films kijken, gamen met een draadloze controller of via Disney+ een serie streamen. Zolang de auto stilstaat, uiteraard. De interface reageert soepel en snel, en is bovendien helemaal naar smaak in te richten. De virtuele assistent herkent emoties, onthoudt eerdere gesprekken en praat terug alsof het je digitale bijrijder is.

Een ander detail dat in het oog springt is het panoramadak. Dat is niet alleen groot, maar ook slim. De lichtdoorlatendheid is instelbaar, en zodra het donker wordt, verschijnen er 158 sterren in het glas die verlicht zijn in de kleur van de sfeerverlichting.

Prestaties zoals je verwacht

Er verschijnen twee versies aan de start. De CLA 250+ is achterwielaangedreven en goed voor 272 pk. Daarmee sprint hij in 6,8 seconden naar de 100. De CLA 350 4MATIC voegt daar een tweede motor aan toe, heeft, ruim 354 pk aan vermogen en doet de standaardsprint in 5,0 seconden. Beide auto’s zijn begrensd op 210 km/h. De tweetraps transmissie zorgt voor een vloeiende aandrijving en meer efficiëntie bij hogere snelheden. Ook de remmen doen hun werk deels regeneratief, met tot wel 200 kW terugwinning bij afremmen.

Voor wie meer wil dan alleen een mooie EV

Mercedes-Benz lijkt met de CLA Shooting Brake een breed publiek aan te spreken. De techniek is grotendeels gelijk aan de sedan, maar de praktische bruikbaarheid, het ontwerp en de ruimte maken hem aantrekkelijker. Zeker voor wie een gezin, een hobby met veel spullen of gewoon een voorkeur voor estates heeft.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *