Bijna 600 pk en 800V-techniek voor €45.050

De Chinese fabrikant Leapmotor maakt tijdens de Auto Zürich 2025 zijn Europese entree met de C10 AWD – een volledig elektrische SUV met 598 pk, vierwielaandrijving en 800V-techniek. De auto combineert prestaties die normaal zijn voorbehouden aan duurdere modellen met een opvallend scherpe vanafprijs van €45.050.

Twee motoren en vierwielaandrijving

De C10 AWD is voorzien van twee elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 598 pk en 720 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt exact 4,0 seconden. Het AI Smart Electric Drive-systeem verdeelt de kracht continu tussen voor- en achteras, afhankelijk van ondergrond en rijstijl.

Het systeem is ontworpen voor soepele vermogensopbouw bij hoge snelheden en gecontroleerde grip in bochten, met een rijgedrag dat eerder doet denken aan een sportieve cross-over dan aan een klassieke SUV.

800V-platform met LFP-accu

De C10 AWD maakt gebruik van een 800V-architectuur in combinatie met een 81,9 kWh LFP-accu. Dat is technisch opvallend: LFP-cellen staan bekend om hun lange levensduur en thermische stabiliteit, maar worden zelden toegepast bij hogere systeemspanningen dan de gebruikelijke 400 volt.

Snelladen gaat met maximaal 180 kW. Je zou iets meer verwachten van 800 volt. Een laadsessie naar 80% van 22 minuten lijkt kort, maar dat is vanaf 30% S.o.C.. Dankzij de efficiënte koeling blijven de prestaties gelukkig ook bij lage temperaturen stabiel, zonder dat voorverwarming van de accu nodig is.

Ruim en praktisch interieur

Het interieur is ontworpen voor dagelijks gebruik met een rustige, overwegend ‘digitale’ uitstraling. Een 14,6-inch centraal scherm en 10,25-inch digitaal instrumentarium worden aangevuld met een 840W audiosysteem met twaalf luidsprekers. De vlakke vloer, brede zitpositie en het panoramische dak geven de SUV een ruimtelijk gevoel. De bagageruimte van maximaal 1.410 liter maakt de C10 praktisch inzetbaar voor gezinnen.

Leapmotor C10 AWD

Prijs en positionering: tussen Škoda en Zeekr

Met een vanafprijs van €45.050 positioneert Leapmotor de C10 AWD scherp onder directe concurrenten. Een snelle vergelijking met enkele andere elektrische SUV’s met vierwielaandrijving laat dat goed zien:

Model

Vermogen

Accu

800V

Snelladen

Prijs (NL)

Leapmotor C10 AWD

598 pk / 720 Nm

81,9 kWh LFP

V

180 kW

€45.050

Zeekr 7X AWD

636 pk / 710 Nm

100 kWh NMC

V

360 kW

€62.990

Škoda Enyaq RS

340 pk / 460 Nm

82 kWh NMC

X

175 kW

€56.490

De Leapmotor biedt dus bijna het vermogen van de Zeekr 7X, voor een prijs die ruim €17.000 lager ligt. Daarmee vormt hij een alternatief voor wie prestaties wil zonder premiumprijs. De Enyaq RS blijft aantrekkelijk door zijn bouwkwaliteit en comfort, is eveneens veel duurder dan de C10 AWD en verliest ook terrein op acceleratie en laadsnelheid.

Zürich als springplank naar Europa

De Auto Zürich 2025 fungeert als springplank voor de volgende stap in Leapmotors Europese ambities. De beurs viert zijn 39e editie en telt meer dan 70 merken en ruim 80 modelintroducties.
Voor Leapmotor is het evenement meer dan een podium – het is het startpunt van de merkintroductie in West-Europa, ondersteund door Stellantis’ logistiek en dealernetwerk.

Combinatie van schaalvoordeel, technologie en distributie

De introductie van de C10 AWD laat zien hoe Chinese technologie en Europese distributie elkaar versterken. Leapmotor gebruikt de schaalvoordelen van Stellantis om sneller toegang te krijgen tot markten waar betrouwbaarheid en prijs zwaarder wegen dan merkbekendheid.

De combinatie van een 800V-systeem, LFP-accu en bijna 600 pk maakt de C10 AWD tot een van de technisch interessantste EV’s in zijn klasse. Waar Leapmotor eerst vooral op een scherpe prijs leek te focussen, laat het nu zien dat het niet meer alleen op prijs, maar ook op techniek de gevestigde orde uit kan dagen.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *