
Leapmotor presenteert B05 op IAA Mobility 2025
Op de IAA Mobility in München stond Leapmotor voor het eerst groots in de Europese spotlights. De B05, een volledig elektrische hatchback in het C-segment, vormt het nieuwste speerpunt van de ambitie om in Europa voet aan de grond te krijgen. Het model is gepositioneerd als directe uitdager van de Volkswagen ID.3, maar ook de MG4 en Renault Mégane E-Tech zijn duidelijke referenties.
De keuze voor München is symbolisch: hier ontmoeten gevestigde Europese merken hun nieuwe Chinese concurrenten. Leapmotor wil met de B05 laten zien dat het niet alleen om prijs draait, maar ook om techniek, design en rijplezier.
Ontwerp en positionering
Met een lengte van 4,43 meter en een breedte van 1,88 meter is de B05 opvallend fors voor een compacte hatchback. De wielbasis van 2,74 meter belooft veel binnenruimte, wat hem aantrekkelijk maakt voor gezinnen. Het design is uitgesproken: frameloze portieren, scherpe lijnen en 19-inch “Swift-Wing” velgen geven hem een sportieve uitstraling.
Leapmotor noemt dit “Tech-Nature Aesthetic”, een filosofie waarin minimalisme en dynamiek samenkomen. Daarmee richt de B05 zich nadrukkelijk op een jong publiek dat zich wil onderscheiden, maar ook praktisch gebruiksgemak verlangt.
Techniek en aandrijving Leapmotor B05
De B05 wordt gebouwd op het LEAP 3.5-platform, dat ook wordt gebruikt door de grotere B10. De aandrijving bestaat uit een enkele elektromotor met circa 160 kW (215 pk) en 240 Nm koppel. Voorwielaandrijving en een relatief laag gewicht moeten zorgen voor wendbaarheid in de stad, zonder in te leveren op stabiliteit bij hogere snelheden.
Accu
Het accupakket is beschikbaar in twee varianten: 56,2 kWh en 67,1 kWh. De laatste is identiek aan die van de B10, die daarmee 434 kilometer WLTP haalt. Door zijn lagere massa ligt voor de B05 een iets hogere actieradius voor de hand. Daarmee nestelt hij zich in dezelfde range als de ID.3 en de MG4.
Opladen
Snelladen kan met maximaal 168 kW. Leapmotor claimt dat de accu van 30 naar 80 procent in ongeveer twintig minuten kan worden bijgeladen. Jammer genoeg gene opgave voor de bekende 10 tot 80%, wat doet vermoeden dat dat wellicht niet zo vlot gaat. Voor dagelijkse ritten betekent het evengoed dat de auto na een korte koffiestop weer voor honderden kilometers inzetbaar is.
Interieur en connectiviteit
Hoewel Leapmotor nog niet alle details toonde, is de verwachting dat de B05 dezelfde digitale opzet krijgt als de B10. Centraal staat een 14,6-inch touchscreen, aangestuurd door de Snapdragon 8155-chipset. De software – LeapOS 4.0 Plus – biedt over-the-air updates en ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto.
Daarmee voldoet de B05 – mits de hoeveelheid bugs beperkt blijft – ongetwijfeld aan de verwachtingen van Europese rijders die gewend zijn aan een rijke digitale omgeving. De vraag blijft toch wel hoe intuïtief en stabiel het systeem in de praktijk functioneert.
Mogelijk ook nog een sportieve topversie
Naast de reguliere uitvoeringen werkt Leapmotor in China aan een sportieve variant van de B05, voorlopig bekend als Lafa 5 Ultra. Deze versie onderscheidt zich met grotere velgen, agressievere bumpers, sideskirts en een forse achterspoiler. Ook valt de aanwezigheid van een LiDAR-sensor in het dak op, vermoedelijk bedoeld voor geavanceerde rijhulpsystemen.
Over de aandrijflijn is nog geen duidelijkheid, maar de verwachting is dat de Ultra een aanzienlijk sterker motorenpakket krijgt. Leapmotor levert in de grotere C10 al een versie met twee motoren en een gecombineerd vermogen van 585 pk. Dat voedt de speculatie dat de Lafa 5 Ultra in dezelfde orde van grootte kan uitkomen. Daarmee zou de B05 niet alleen als betaalbare hatchback in de markt staan, maar ook als serieuze performance-variant die kopers van sportieve EV’s moet aanspreken.

Marktintroductie: tweede kwartaal 2026
De Europese lancering staat gepland voor het tweede kwartaal van 2026. In China komt de B05 eind 2025 op de markt. De prijs is nog niet officieel bevestigd, maar analisten verwachten een vanafprijs rond de €25.000. Daarmee zou Leapmotor zich onder de Volkswagen ID.3 positioneren, die voor net iets minder dan € 30.000 verkrijgbaar is.
Concurrentie genoeg in het C-segment
Het C-segment is cruciaal voor de elektrificatie in Europa. Volkswagen zette met de ID.3 de toon, maar kreeg inmiddels concurrentie van onder meer de MG4 en de Renault Mégane E-Tech. Laten we de Ford Puma Gen-E ook niet vergeten, terwijl Stellantis zelf natuurlijk ook nog de Opel Astra Electric en Peugeot e-308 heeft.
De B05 moet het vooral hebben van drie troeven:
- Prijs: duidelijk lager dan de gevestigde spelers.
- Laadvermogen: competitief met 168 kW.
- Design en ruimte: oogt aantrekkelijk, en wellicht breder en ruimer dan de meeste concurrenten.
Voor consumenten kan de scherpe prijsstelling van de B05 doorslaggevend zijn, zeker nu subsidies grotendeels zijn weggevallen en de kosten van elektrisch rijden een belangrijk thema blijven. Of dat prijsverschil genoeg is, hangt sterk af van de mate waarin Leapmotor en Stellantis hun aftersales en service in Europa op orde krijgen.
Volgende stap voor Stellantis en Leapmotor
Na de introductie van een kleine stadsauto en een SUV is de B05 is de eerste compacte hatchback die uit de samenwerking tussen Leapmotor en Stellantis voortkomt. Voor Stellantis is dit model een kans om snel een betaalbare elektrische hatchback in Europa te introduceren, zonder zelf een volledig nieuw platform te ontwikkelen. Ook al heeft Stellantis dus zelf al een paar troeven in de hand.
Voor Leapmotor is dit misschien wel dé vuurdoop op de Europese markt. Dit segment is, hoewel het sterk onder druk staat, nog steeds een soort van referentie. Wie vroeger met de Golf, Astra en Focus kon concurreren, moest van goeden huize komen. Als je mee kon komen, dan had je echt een serieus goede auto. Die maatstaf is door de elektrificatie en dopkomst van de SUV weliswaar vervaagd, maar telt nog steeds mee.
Geeft de prijs de doorslag?
Met de B05 wil Leapmotor aantonen dat een elektrische auto niet duur hoeft te zijn om aantrekkelijk en bruikbaar te zijn. Succes hangt natuurlijk niet alleen af van de auto zelf af, of de prijs, maar ook van factoren als garantievoorwaarden, onderdelenvoorziening en merkvertrouwen.
Of de auto daadwerkelijk een serieuze ID.3-concurrent wordt, zal dus afhangen van meer dan prijs en specificaties alleen. Wel is duidelijk dat de B05 in München veel aandacht trok – en daarmee zijn eerste doel al heeft bereikt.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl