
Een volledig elektrische vijfzitter met serieuze actieradius, praktische instap en een vanafprijs onder de veertig mille: dat is de Kia PV5 Passenger. Deze personenbus is de tweede telg in Kia’s modulaire PBV-familie en mikt op zowel gezinnen als ondernemers. Opvallend is de standaarduitrusting: met parkeersensoren, climate control en adaptieve cruise control is de basisversie al compleet. Geen opsmuk maar gewoon een doordachte, praktische én moderne elektrische bestelauto met vijf tot zeven zitplaatsen voor een scherpe prijs. Typisch Kia, kun je wel stellen.
Platform Beyond Vehicle: modulaire EV-aanpak
Kia noemt de PV5 onderdeel van een “Platform Beyond Vehicle”, oftewel: een modulair systeem waarmee men voertuigen bouwt op een schaalbare, elektrische basis. Het E-GMP.S-platform waar de PV5 op rust, is een variant van Kia’s beproefde elektrische skateboard platform, maar dan geoptimaliseerd voor veelzijdig bedrijfsmatig gebruik: van werkbus tot taxibusje, en eventueel ook als busje voor een groot gezin, of als camperbusje.
De mogelijkheden zijn dus eindeloos. Dat is ongetwijfeld ook ene van de redenen dat de PV5-reeks gefaseerd wordt uitgerold. Na de Cargo is nu de Passenger aan de beurt. Later volgen een Chassis Cab voor de carrosseriebouwers, en uiteindelijk ook nog grotere modellen: de PV7 en PV9.
Wat krijg je voor je geld? Best wel veel
De PV5 Passenger begint bij € 39.995 – en dat is inclusief btw, bpm en kosten rijklaar maken. Daarvoor krijg je de ‘Essential’, een uitvoering die qua uitrusting veel verder gaat dan wat je normaal in deze klasse zou verwachten.
- Standaard op de Essential: parkeersensoren rondom, 12,9 inch display met navigatie, climate control, adaptieve cruise control, schuifdeuren links én rechts, en een volledig veiligheidspakket.
- Plus-uitvoering (+ €1.000): verwarmde stoelen voor en achter, verwarmd stuur, V2L, inductielader.
- Elite (+ €2.750 t.o.v. Plus): 360° camera, extra sensoren, middenairbag, dodehoekassistentie.
- Elite Executive (+ €2.500 t.o.v. Elite): vegan lederen bekleding, geventileerde stoelen, elektrische schuifdeuren en achterklep.
Je hebt keuze uit twee accupakketten: 51,5 kWh of 71,2 kWh. De eerste biedt een actieradius van 288 kilometer wat niet iedereen ideaal zal vinden, meer heeft natuurlijk wel een heel aantrekkelijke vanafprijs. De tweede geeft tot 400 kilometer rijbereik, waarmee je alle kanten op kunt.
Praktisch inzetbaar en klaar voor groei
De PV5 Passenger wordt geleverd als vijfzitter, maar krijgt medio 2026 ook een versie met drie zitrijen en zeven plaatsen. Daarmee is hij interessant voor grote gezinnen, B2B-shuttlediensten en vervoer op maat.
De vlakke vloer, brede deuropeningen en standaard dubbele schuifdeur maken instappen makkelijk – ook met kinderzitjes of beperkte mobiliteit. Met zijn relatief compacte buitenmaten en korte draaicirkel blijft hij bovendien handelbaar in stedelijk gebied.
Concurrentie en positionering
Voor minder dan € 40.000 – inclusief BTW – komt de Kia PV5 Passenger in beeld bij wie een elektrisch personenbusje zoekt met vijf zitplaatsen en aardig wat ruimte. Binnen dat speelveld zijn er maar weinig directe alternatieven, als je de geëlektrificeerde modellen (~omgebouwde ICE’s) buiten beschouwing laat.
Eén daarvan, de Volkswagen ID. Buzz, ligt qua prijs en positionering duidelijk hoger – een vergelijking die we in een apart artikel verder uitwerken. Een interessante concurrent is ook de onlangs aangekondigde nieuwe generatie van de Renault Trafic, waarvan op dit moment nog te weinig bekend is om als vergelijkingsmateriaal te kunnen gebruiken.
Een compleet ecosysteem in wording
Kia positioneert zich met de PV5 ook nadrukkelijk als mobiliteitsaanbieder. Niet alleen met elektrische voertuigen, maar met een compleet ecosysteem. Er is namelijk ook nog het Kia Charge-platform voor laadinfrastructuur, de mogelijkheid tot V2L (en in de toekomst wellicht V2H), en een garantie van 7 jaar of 150.000 kilometer – ook op de PV5.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl