In het hart van de Europese SUV-markt – tussen de EV3 en EV9

Kia’s EV5 vult een opvallende leemte in het elektrische portfolio van het merk. De EV6 cross-over valt vooral op qua design en rijdynamiek, de compacte EV3 richt zich op veelzijdigheid, de recent gelanceerde EV4 moet als hatchback en fastback het middensegment veroveren en de EV9 biedt weer een zeem aan ruimte. Met de EV5 gaat Kia een bijzonder druk segment aanboren, waar we tot nu toe auto’s als bijvoorbeeld de Skoda Enyaq, Opel Grandland, Ford Explorer en Renault Scenic tegenkomen. Net zoals de andere modellen uit de EV-range staat ook de EV5 op het bekende E-GMP-platform. En, net als bij de EV3 en EV4 configureert men deze voorlopig alleen met voorwielaandrijving en vindt men een systeemspanning van 400 volt voldoende. 

Wat dit model bijzonder maakt binnen Kia’s aanbod, is zijn positionering tussen de compacte EV3 (momenteel een verkoopsucces in meerdere Europese markten) en de grotere, luxere EV9. De EV4, die er qua afmetingen dichtbij zit maar als hatchback en fastback wordt aangeboden, is weliswaar onderweg maar zal een andere doelgroep aanspreken. Daarmee is de EV5 hét model waarmee Kia het populaire elektrische C-SUV-segment wil veroveren.

Kia EV5

Europa krijgt nu z’n eigen Kia EV5 – maar niet uit China

De Kia EV5 rijdt al twee jaar rond in onder meer China en Zuid-Korea, waar het model in 2023 debuteerde. Uiteraard is de Europese uitvoering van de EV5 qua uitrusting en rijeigenschappen afgestemd op onze lokale wensen. De versie voor Europa wijkt op details af, met name qua infotainment, ADAS-afstelling en oplaadtechnologie. Bovendien komt de auto – in tegenstelling tot die voor de Chinese markt – uit Zuid-Korea. De technische basis blijft echter hetzelfde. Hyundai/Kia heeft niet voor niets die schaalbare en modulaire E-GMP-architectuur ontwikkeld.

Praktisch gezinsformaat

Kia presenteerde de EV3 al als compacte allround gezins-SUV. Maar dat geldt – los van het woord ‘compact’ ook door de Kia EV5. Er is echter geen sprake van keuzestress want de Kia EV5 is met zijn lengte van 4,61 meter echt een flink stuk groter dan de 4,30 meter lange EV3. De Kia EV5 biedt niet alleen veel zitruimte maar ook een lekker grote bagageruimte van 566 liter. Door de achterbank neer te klappen ontstaat er een ruimte van 1.650 liter met een volledig vlakke laadvloer en een laadlengte van twee meter.

Onder de vloer ligt een accupakket van 81,4 kWh. Daarmee komt de basisversie tot 530 km ver (WLTP), en de iets zwaardere GT-Line tot 505 km. Laden kan met 11 kW AC of tot 150 kW DC, wat een laadtijd van 30 minuten (10–80%) mogelijk maakt. Opmerkelijk: de auto ondersteunt bi-directioneel laden (V2L) en is voorbereid op V2G.

Ook slim: het regeneratief remsysteem past zich automatisch aan op kruispunten, snelheidslimieten en hellingen, dit dankzij route-informatie via de navigatie. Daarmee combineert de EV5 comfort met intelligentie en efficiëntie – zonder dat je daar als bestuurder veel voor hoeft in te stellen.

Kia EV5

Interieur is praktisch en comfortabel – zonder overdaad

Kia mikt met de EV5 op comfort, zonder overdadige luxe. Het interieur is strak vormgegeven, met gerecyclede PET-materialen en BTX-vrije lak, maar doet absoluut niet spartaans aan. De stoelen zijn verstelbaar, verwarmd én geventileerd, en de bestuurder profiteert van een massagefunctie.

Het dashboard bestaat uit drie schermen: 12,3 inch voor het instrumentarium, 12,3 inch voor infotainment en 5,3 inch voor klimaatbediening. De bediening is grotendeels digitaal, maar Kia heeft een paar fysieke knoppen behouden. Precies genoeg voor de meest gebruikte functies – al zullen de meningen daarover verdeeld zijn.

Ook qua veiligheid laat Kia weinig aan toeval over, met een compleet ADAS-pakket en rijhulp tot op snelwegniveau. Opvallend zijn de verschillende AI-elementen, zoals de nieuwe generatieve spraakassistent en Google POI-integratie. OTA-updates houden het systeem up-to-date, en met Digital Key 2.0 en vingerafdrukherkenning mikken de Koreanen duidelijk op techliefhebbers.

Ook intelligente functies zoals one pedal driving, bi-directioneel laden en de eerder genoemde adaptieve regeneratie zijn standaard.

Volledig uitgerust qua veiligheid en ADAS

Veiligheid is een speerpunt bij de Kia EV5. Naast zeven airbags en een verstevigde kooi beschikt het model over een breed scala aan rijhulpsystemen. HDA2 (Highway Driving Assist) met Hands-On Detection helpt actief bij het volgen van de rijbaan en afstand houden. SCC2 (Smart Cruise Control) remt zelfs volledig af als de bestuurder niet reageert.

Een opvallend detail is het verder uitgebreide Parking Collision Avoidance-systeem, dat nu ook voor- en zijkanten afdekt. Ook parkeren op afstand is mogelijk met RSPA 2.0. Daarmee brengt Kia een niveau van rijassistentie naar het middensegment dat tot voor kort was voorbehouden aan premiummerken.

Wat worden de prijzen van de Kia EV5?

Kia heeft nog geen officiële prijzen voor de EV5 bekendgemaakt, maar we verwachten dat de basisprijs (behoorlijk?) onder de €45.000 zal liggen. Dit omdat we verwachten dat de prijzen van de Kia EV4 even boven de € 40.000 zullen beginnen. Daarmee zou de EV5 behoorlijk scherp gepositioneerd ten opzichte van directe concurrenten kunnen zijn.

De exacte uitrusting en prijzen per uitvoering worden naar verwachting begin september bekendgemaakt, vlak voor de opening van de Nederlandse orderboeken. En eind dit jaar staat hij in de showroom en zullen ook de eerste leveringen starten. We weten nu al een paar mensen die er met smart op zitten te wachten omdat hun leasecontract van de EV6 afloopt

Strategische timing

De Kia EV5 komt op een bijzonder interessant moment naar Europa. Het merk oogst succes met de EV3, die recent een behoorlijk vliegende start maakte, en heeft met de EV6 en EV9 al twee auto’s in het assortiment die hun plekje in de markt hebben veroverd. Binnenkort staat ook de EV4 in de showroom, die eigenlijk bijna geen directe concurrenten kent en daardoor voor de nodige onrust in het compacte middensegment zal zorgen. Met de EV5 gaat het Koreaanse merk zich richten op een bijzonder drukbezet segment. Maar gezien de basis die het merk de afgelopen jaren heeft gelegd zal het een kwestie van tijd zijn vooraleer de EV5 uitgroeit tot een volumemodel.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *