Beelden van Audi’s nieuwe sportwagen voortijdig uitgelekt

Wat hoogstwaarschijnlijk een strak geregisseerde onthulling zou moeten worden, liep voortijdig uit op een digitaal lek. Audi Canada plaatste per ongeluk een afbeelding van een nieuwe elektrische sportwagen op Facebook. De afbeelding, bedoeld als teaser voor de IAA in München, werd uiteraard meteen wereldwijd werd verspreid. Het betreft een foto van een bijzonder strak gelijnde coupé, duidelijk geïnspireerd op iconen als de TT en R8. De post werd snel verwijderd, maar was toen al gedeeld op X en ook opgepikt door de internationale media.

Duidelijke TT-invloeden, maar zeker geen kopie

De contouren van het concept verraden op het eerste gezicht zijn inspiratiebronnen: een korte neus, lange dakboog en een brede, laag liggende carrosserie – allemaal kenmerken die verwijzen naar de oorspronkelijke TT. Maar dit is geen retro‑revival. Het lijnenspel is veel moderner. Strak en puur, bijna sculpturaal, zonder overbodige details of scherpe vouwen. De wielen staan op de uiterste hoeken van de carrosserie, wat het profiel een gespierde en solide houding geeft.

De voorzijde is zo te zien radicaal minimalistisch: geen traditionele grille, maar een glad paneel met enkel een paar smalle lichtstroken aan weerszijden. Ook de wielkasten zijn naadloos geïntegreerd in het koetswerk, zonder nadrukkelijke randaccenten of luchtinlaten. Het geheel oogt als een studie in visuele rust en spanning – precies wat Audi met zijn nieuwe designfilosofie zegt te willen uitstralen.

Het dak loopt betrekkelijk lang door tot aan de C-stijl, waar het vloeiend afbuigt richting een korte, scherpe achterpartij. Dat zorgt niet alleen voor een targa‑achtige indruk, maar benadrukt ook de sportieve, compacte aard van de auto. Aan de achterzijde vermoeden we ook een strakke belijning met een smalle lichtstrook en een breed, gesloten achterpaneel, zonder toeters en bellen.

Wat ook opvalt is het totaal ontbreken van klassieke sportwagenelementen zoals luchtinlaten, spoilers of diffusors. Audi zet hier duidelijk een minimalistisch designmanifest neer: dit is een elektrische sportwagen die kracht uitstraalt zónder uiterlijk vertoon. De proporties, het silhouet en de minimalistische detaillering illustreren hoe Audi vindt dat een elektrische coupé eruit zou moeten zien.

Voorbode van serieproductie

Audi bevestigde via een woordvoerder al eerder dat het concept onderdeel is van een nieuw beleid: elk studiemodel dat het merk toont, krijgt ook een productievariant. “We willen geen loze beloftes doen. Dit model komt er gewoon,” aldus Audi’s CEO Gernot Döllner tegen Car and Driver. Hij noemde het project in een interne toelichting “TT Moment 2.0” – een bewuste verwijzing naar de impact die de oorspronkelijke TT eind jaren ’90 had.

Het elektrische sportmodel vult volgens Audi een gat dat is ontstaan na het schrappen van de TT. Er is natuurlijk al een Audi S e-tron GT, maar die zit in een veel hoger segment dan de TT. De nieuwe conceptauto is geen letterlijke opvolger van de TT of de eveneens weggevallen R8, maar moet wel de emotie en herkenbaarheid van die modellen in een nieuwe vorm gieten.

Technische basis: samenwerking met Porsche

De technische basis is nog niet officieel bekend, maar volgens Auto Bild en Autocar is de kans groot dat Audi gebruikmaakt van het PPE-platform dat samen met Porsche is ontwikkeld. Dat platform wordt door Audi al gebruikt voor de recent verschenen A6 e-tron en Q6 e-tron, en ook de Porsche Macan Electric maakt gebruik van die architectuur.

Maar de aangekondigde elektrische varianten van de Porsche 718 Cayman en Boxster zullen voor zover bekend op basis van de PPE-architectuur worden ontwikkeld. Hij is dus ook geschikt voor sportieve tweezitters met een middenmotor-achtige accupositie en biedt meerdere voordelen zoals een laag zwaartepunt, ideale gewichtsverdeling en een compacte bouwvorm.

Ook vierwielaandrijving en torque vectoring zijn relatief eenvoudig te integreren. Naar verwachting krijgt het Audi-model een accupakket van rond de 80 kWh en een actieradius van 450 tot 500 kilometer. Met dit platform zijn DC-laadsnelheden tot 270 kW mogelijk.

Voorproefje van Audi’s nieuwe designkoers

Met dit concept introduceert Audi ook een nieuwe visuele taal. Onder de noemer “Strive for clarity” kiest het merk voor een meer ingetogen benadering: strakke vlakken, minimale lijnen en een focus op proportie boven decoratie. Designchef Marc Lichte omschrijft het als “bewuste terughoudendheid”.

Het sportwagenconcept is het eerste model waarin deze nieuwe koers zichtbaar wordt. Toekomstige modellen – van SUV tot sedan – zullen elementen van dit ontwerp overnemen, zij het aangepast aan hun specifieke rol. In die zin is dit meer dan een mooie coupé: het is Audi’s visitekaartje voor de komende tien jaar.

De officiële onthulling staat gepland voor begin volgende week, tijdens de IAA Mobility 2025 in München. Volgens meerdere bronnen mikt Audi op een marktlancering in 2027.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *